InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in edelmetalen: een vergelijking van goud en zilver

Beleggen in edelmetalen: een vergelijking van goud en zilver

Beleggen in edelmetalen: een vergelijking van goud en zilver Goud en zilver zijn edelmetalen die door de investeerder graag gezien worden als vluchthaven in onveilige economische tijden. Goud en zilver hebben een intrinsieke waarde, dit in tegenstelling tot papieren geld dat door centrale banken gemakkelijk kan bijgedrukt worden. Goud en zilver hebben een functie als sieraad en als belegging, maar zilver wordt ook gebruikt als industrieel metaal. Bij het maken van een vergelijking tussen de twee edelmetalen zijn er enkele punten die interessant zijn voor de belegger. Wat hebben goud en zilver gemeen en wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze twee edelmetalen?

Beleggen in edelmetalen: vluchthaven

Edelmetalen zijn een groep metalen die door veel beleggers worden gezien als een vluchthaven of "safe haven" in tijden van crisis. Naast goud en zilver behoren ook platinum en palladium tot de edele metalen. Goud is het edelmetaal dat bij het grote publiek het meest bekend en het meest populair is. Na de economische crisis van 2008 steeg de prijs van zowel goud als zilver en dat zorgde bij meer en meer mensen voor interesse in deze edele metalen.

Goud: belegging en sieraad

Beleggingsgoud

Wat goud betreft, kan je stellen dat het door beleggers naast de Zwitserse franc, de Amerikaanse dollar en Duitse staatsobligaties wordt beschouwd als een ideale vluchthaven in tijden van crisis. Bij economische problemen zoals in 2008, en bij de schuldencrisis van 2010-2011, blijft goud hoge toppen scheren. Wanneer centrale banken geld bijdrukken en inflatie verder toeslaat, is goud een houvast voor de voorzichtige investeerder. Goud kopen als belegging kan je doen door fysiek goud te kopen, te investeren in goudmijnen, of te investeren in ETFS (trackers) op de goudprijs.

Gouden sieraden

Ten tweede wordt goud gebruikt om sieraden van te maken, denk aan juwelen, ringen, halskettingen, enz...Goud staat voor stijl, schoonheid en prestige. Vergeet ook niet dat in veel landen goud nog altijd een verplicht deel uitmaakt van de bruidsschat. Hoe meer goud je kan aanbieden, hoe groter de kans dat je een "ja" zal krijgen op je huwelijksaanbod. Vooral in groeilanden als India en China, en ook in Afrika, is goud op dat vlak uiterst belangrijk als symbool van rijkdom.

Zilver: functies

Beleggingszilver

Beleggers zijn na de slechte economische periode van 2008-2011 zilver meer en meer gaan beschouwen als vluchthaven. Als centrale banken de geldpers weer eens aanzetten om geld bij te drukken, komt de aandacht automatisch weer meer op goederen die échte intrinsieke waarde hebben, zoals zilver en goud. Goud en zilver kunnen niet zomaar bijgedrukt worden maar blijven een materiële waarde hebben.

Zilveren sieraden

Ook zilver wordt, net als goud, aangewend in het produceren van sieraden. Zilver is een edel metaal dat een zekere schoonheid bevat waardoor het populair is om te dienen als sieraad. Zo zijn er zilveren ringen, oorringen, halskettngen, hangertjes, enz....Als sieraad heeft zilver minder prestige dan goud, maar behoudt toch een grote populariteit.

Industrieel metaal

Specifiek aan zilver is dat het, in tegenstelling tot goud, ook gebruikt wordt als industrieel metaal. Goud heeft behalve haar schoonheid geen verdere productiewaarde, maar zilver wel. Zilver wordt gebruikt in de industrie en dit in tal van toepassingen zoals bijvoorbeeld in computers, mobiele telefoons, batterijen, katalysatoren en kleding. Door de snelle ontwikkeling van de groeilanden zoals China, India en Brazilië zal de vraag naar zilver in de industrie alleen maar toenemen. Dit zal op lange termijn de prijs waarschijnlijk doen opdrijven.

Recuperatie

Bijzonder is ook dat het in industriële producten gebruikte zilver moeilijk te recupereren is, en daarom zal er altijd weer een vraag naar zijn. Goud daarentegen gaat niet verloren in de industrie, maar wordt gewoon doorverkocht. De voorraad zilver op de wereld zal in verhouding dus sneller dalen dan die van goud. Specialisten zeggen dat daarom zilver een explosieve prijsstijging zal kennen in de toekomst en voor de belegger uiterst interessant zal zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in sieraden en juwelenBeleggen in sieraden en juwelen kan een interessante investering zijn. Met name sieraden van hoge kwaliteit, gemaakt doo…
Keurmerk goud en keurmerk zilverKeurmerk goud en keurmerk zilverWat is echt zilver of echt goud en waaraan ziet u dat? Het keurmerk voor goud of zilver geeft aan wat het gehalte aan go…
Het inruilen van (oud) goudHet inruilen van (oud) goudHeb je thuis nog wat goud liggen? Een erfenis missschien, of wat sieraden die je niet meer gebruikt? Hier wat tips die j…
Edelmetaal goud is speculatieve belegging met grote risico'smijn kijk opEdelmetaal goud is speculatieve belegging met grote risico'sGoud mag zich regelmatig verheugen als populaire financiële vluchthaven. De vraag is echter of instappen in goud altijd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevebidmead, Pixabay
  • http://verdienveelgeld.be/investeren/grondstoffen/waarom-moet-ik-beleggen-in-zilver/, bezocht op 21/11/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in edelmetalen: een vergelijking van goud en zilver"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud en zilver
Schrijf mee!