Zeepbellen: voorbeelden van "bubbles" in de economie

Zeepbellen: voorbeelden van "bubbles" in de economie Er is sprake van een zeepbel of "bubble" in de economie wanneer de prijs van een economisch goed plots sterk daalt en beleggers er massaal uitstappen. De waardering van het goed is jarenlang enorm gestegen maar kent op een bepaald moment een sterke prijsdaling. Dit zorgt voor een paniekeffect onder de beleggers waardoor er inderhaast nog meer van dezelfde goederen van de hand gedaan worden. Voorbeelden van "bubbles" of zeepbellen in de economie zijn de vastgoedzeepbel van 2008 in Amerika en de internetbubble van 2000-2001. Maar ook in andere sectoren kunnen zeepbellen optreden, denk bijvoorbeeld aan een bubble van de prijs van goud.

Wat is een economische zeepbel?

Men spreekt van een economische zeepbel wanneer bepaalde goederen of activa op korte tijd snel in prijs dalen, en dit nadat er gedurende een lange periode een sterke prijsstijging plaatsvond. Er wordt met andere woorden teveel kapitaal in een bepaalde sector van de markt "geblazen". Deze opgeblazen zeepbel zal op een bepaald moment uiteenspatten wanneer een groot aantal beleggers ervoor kiezen om winst te nemen en zich uit de markt terugtrekken. Teveel kapitaal heeft met andere woorden teveel activa nagejaagd, wat uiteindelijk leidt tot een keerpunt.

Internetzeepbel of "dotcombubble"

Explosie internetbedrijven

De internetzeepbel of zogenaamde "dotcombubble" volgde op de explosie van internetbedrijven in de jaren negentig van de twintigste eeuw. Grote bedrijven als Microsoft, Yahoo en Google kenden een enorm snelle groei en populariteit waaraan maar geen einde leek te komen. In hun spoor volgden tal van ondernemingen die mee wilden surfen op de moderne golf van het internet. Tal van technologiebedrijven werden opgericht in het Amerikaanse Silicon Valley, en gingen naar de beurs.

"Dotcombubble"

Door de populariteit van het wereldwijde web en de verwachtingen dat het niet opkon voor de internetbusiness, kochten beleggers massaal aandelen van deze bedrijven. Aandelenkoersen gingen als een pijl de hoogte in maar storten daarna in toen bleek dat vele bedrijven in de sector niet aan de verwachtingen konden voldoen. Tal van internetbedrijven gingen failliet en alleen de sterke spelers bleven over.

Vastgoedzeepbel

Risico hypotheken

Een sector van beleggingen waarin grote schade kan aangericht worden, is de sector van het vastgoed. Vastgoed kopen wordt meestal gedaan door middel van het aangaan van een hypotheek, waarbij er altijd een kans bestaat op het in gebreke blijven van de hypotheeknemer. Banken die hypotheken bezitten van mensen die hun krediet niet kunnen terugbetalen, worden eigenaar van het vastgoed. Daarna is het de bedoeling dat de bank de woning weer op de markt zet om de gefaalde hypotheekbetaling te compenseren. Aan het verstrekken van een hypotheek hangt voor de bank dus altijd een risico vast.

"Real estate bubble" in Amerika

Dit is wat er in grote mate gebeurde in de Verenigde Staten in de periode 2007-2008. Hypotheken werden te makkelijk verstrekt aan weinig vermogende mensen die hun hypotheek niet konden terugbetalen. Banken raakten de woningen daarna niet meer kwijt op de markt waardoor de prijzen ineenstortten. De zeepbel van het vastgoed spatte uiteen, banken maakten verlies en gingen failliet of moesten gered worden door de overheden.

Goud: de volgende zeepbel?

Stijging goudprijs bij crisissen

De koers van goud wordt uitgedrukt in dollars per troy ounce en wordt in tijden van crisis met grote aandacht gevolgd. Als het slecht gaat met de economie, vluchten beleggers doorgaans in goud waardoor de prijs van het edelmetaal als een pijl de hoogte in schiet. Dit is wat er gebeurde sinds de economische crisis van 2008: de prijs van goud steeg explosief met als record een prijs van meer dan 1900 dollar per troy ounce in de zomer van 2011. Er leek geen einde aan te komen en goud werd dan ook populair bij belegger én het grote publiek.

Goudprijs: een "bubble"?

Doordat de schuldencrisis in Europa (2011, 2015) de gemoederen van de economische wereld beroerde, bleef het vertrouwen in goud bij beleggers relatief groot. Toch bleef de goudprijs eind 2011 hangen rond de 1750 dollar per troy ounce en bleef een verdere stijging uit. Later zakte de goudprijs tot ongeveer 1100 dollar. Er was hier niet echt sprake van een bubble doordat de goudprijs lang rond hetzelfde prijsniveau bleef hangen. Het is afwachten of dit ook in de toekomst zo zal blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goud de volgende zeepbel?Goud de volgende zeepbel?De groeiende belangstelling voor goud als beleggingsvorm komt voor een deel voort uit de scepsis van beleggers tegen pap…
Hoe knapt een vastgoedzeepbel?Een vastgoedzeepbel is een zeepbel die voorkomt in vastgoedmarkten. Er is dan een snelle toename van bijvoorbeeld huizen…
Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud blijft een klassieke vluchthaven voor de belegger die pessimistisch is over de economie. Goud is ideaal…
Beauty: Nail art ‘Bubble nails’Beauty: Nail art ‘Bubble nails’Het is niet eenvoudig om iedere keer iets nieuws te verzinnen, als het om cosmetica – en specifiek om de nagels - gaat.…

Wat is een yield curve?Een yield curve of rente curve is een term die veel wordt gebruikt in het vermogensbeheer, en heeft vaak betrekking op o…
Beleggen in strips?Beleggen in strips?Nee het gaat hier niet over de eerste druk van een bijzondere Suske en Wiske uitgave of een onbeschadigde Superman comic…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Vastgoedzeepbel, bezocht op 16/12/2015.

Reageer op het artikel "Zeepbellen: voorbeelden van "bubbles" in de economie"

Reacties

Annfinance (infoteur), 12-01-2012 13:10 #2
Ik mis de eerste bubble ter wereld: de tulpenmanie!
De eerste bubble in de economie en dan ook nog eens in Nederland. Reactie infoteur, 12-01-2012
Hallo Annfinance,

Bedankt voor je reactie.
In mijn artikel heb ik gekozen voor bubbles die mij het interessantst leken en bovendien actueel zijn, en het was niet de bedoeling om een exhaustieve lijst van economische bubbles samen te stellen.
Voor meer info over de tulpenmanie: zie het artikel van collega-infoteur Juul: http://financieel.infonu.nl/diversen/56352-de-grootste-financiele-crisis-de-tulpenmanie.html

Vriendelijke groet,
Verdanov

Hypotheekinfo (infoteur), 08-01-2012 16:00 #1
Een huiseigenaar die geld leent bij een financiele instelling met als onderpand het onroerend goed, geeft het hypotheekrecht aan de geldverstrekker. Dat is dus de hypotheekgever. De geldverstrekker is de hypotheeknemer.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Economische begrippen
Reacties: 2
Schrijf mee!