InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?

Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?

Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen? Beleggen in goud blijft een klassieke vluchthaven voor de belegger die pessimistisch is over de economie. Goud is ideaal om je in te dekken tegen een waardevermindering van je spaargeld. Goud kopen online kan maar dan moet je wel heel nauwkeurig de verkoper van het goud onderzoeken. Vind je de verkoper betrouwbaar dan kan je goud bestellen via internet en per post laten leveren. Alles in acht genomen lijkt het toch beter om je goud zelf af te halen bij de verkoper in plaats van het te laten verzenden. In Nederland heb je een ruime keuze aan goudverkopers, maar ook in Antwerpen in België vind je tal van aanbieders van goud. Waar in de lage landen kan je zoal fysiek goud kopen?

Beleggen in goud

Sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan heeft goud een opmars van jewelste gemaakt. Aandelen op de beurs bewogen hevig op en neer, maar de goudprijs bleef lang in stijgende lijn gaan. De goudprijs haalde een recordhoogte van 1900 dollar per troy ounce in 2011 maar zakte daarna stilletjes ineen. Uiteindeljk bleef de prijs van goud een hele tijd stabiel rond de 1200 dollar in de periode 2014-2015. In turbulente tijden voor de economie blijven beleggers kiezen voor goud als vluchthaven tegen de crisis. Opvallend is dat ook de gewone man in de straat meer en meer geïnteresseerd is om goud te kopen.

Fysiek goud kopen

Goud kan je op de financiële markt ook kopen in de vorm van trackers of aandelen van goudmijnbedrijven. Toch blijft fysiek goud kopen de meest aangewezen oplossing als je je wilt beschermen tegen financiële onzekerheid. Gouden juwelen kan je eenvoudigweg kopen bij de juwelier en behalven als sieraad ook beschouwen als een investering op lange termijn. Verder is goud in fysieke vorm verkrijgbaar als de klassieke gouden staaf van 1 kg, maar ook andere hoeveelheden zijn beschikbaar; zoals een gouden baar van 500 g, 100 g of 50 g, of zelfs kleinere hoeveelheden. Ook kan je in goud investeren door gouden munten te kopen, zoals bijvoorbeeld:
  • de Krugerrand
  • de Napoleon
  • de Maple leaf
  • de Eagle

Goud kopen online

Na de opmars van de goudprijs ten tijde van de economische crisis van 2008-2009 is er op het internet een ware explosie gekomen van goudaanbieders. Het komt er dan vooral op aan om voldoende onderzoek te doen naar de betrouwbaarheid ervan. Het meest ideale is om je goud rechtstreeks bij de verkoper af te halen, maar sommige internetverkopers bieden ook een levering van goud per post aan. Beschouw het internet vooral als een bron van informatie als je op zoek bent naar goudverkopers, en plaats alleen een bestelling per post als je absoluut zeker bent van de professionaliteit en de betrouwbaarheid van de aanbieder.

Goud kopen Nederland

Belangrijk figuur op de markt van het goud is Willem Middelkoop, die sinds de economische crisis regelmatig in de media verschijnt om zijn visie te geven over de rol van goud in de huidige economie. Middelkoop is bekend van de verkopers Amsterdamgold.nl en Thesilvermountain.nl. Andere plaatsen waar je goud kan kopen zijn vooral te vinden in Amsterdam. Enkele voorbeelden zijn:
  • Goldrush in Uden: www.gold-rush.nl
  • Theo Peters in Amsterdam: www.theopeters.com
  • Schöne Edelmetaal in Amsterdam: www.schone.nl

Goud kopen België

In België staat Antwerpen bekend als centrum van de diamant-en goudhandel. Er is een veelvoud aan verkopers van goud in de buurt van het Centraal Station in Antwerpen, maar ook in andere steden van België kan je goud kopen. Hier zijn enkele voorbeelden:
  • Goudbank in Antwerpen: www.goudbank-antwerpen.com
  • Argento in Antwerpen: www.argentoressayeurs.be
  • Gold4ex in Brussel: www.gold4ex.be

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Bij een economische crisis gaan vermogende mensen hun vermogen beleggen in goud. Ook in de huidige crisis is er dan ook…
Beleggen in goudGoud heeft heden een recordprijs gehaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een groeiende vraag van beleggers. Maa…
Hoe kan ik investeren in goud?Hoe kan ik investeren in goud?Gedurende de periode dat het slecht gaat op de beurs, zoeken beleggers naar alternatieven voor aandelen. In de jaren van…
Fysieke dekking bij goudfondsenFysieke dekking bij goudfondsenTot een van de fundamentele voordelen van een belegging in goud behoort ongetwijfeld het gunstige perspectief op lange t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevebidmead, Pixabay
  • www.schone.nl, bezocht op 02/01/2016.
  • www.goudbank-antwerpen.com, bezocht op 02/01/2016.

Reageer op het artikel "Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?"

Reactie

Walter Vodderie, 13-08-2014 14:30 #1
Ik woon in Antwerpen en wil fysiek goud kopen in Nederland. Waar kan ik dat op een veilige manier doen?
Als ik kies voor afhalen kan ik dan ter plaatse betalen met een overschrijving via een rekening van een Nederlandse bank?
Met dank voor advies. Reactie infoteur, 13-08-2014
Hallo Walter,

Voor de specifieke procedures voor de aankoop en de afrekening van fysiek goud neemt u best contact op met de respectievelijke goudwinkels zelf, via email of telefoon. In het artikel worden enkele winkels genoemd in Amsterdam en Utrecht.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud en zilver
Reacties: 1
Schrijf mee!