InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in windenergie

Beleggen in windenergie

Beleggen in windenergie Het beleggen in windenergie leek een aantrekkelijke optie. Dat kwam omdat er door bedrijven en overheden volop werd geïnvesteerd in de ontwikkeling van windenergie. Beleggers waren ook zeer geïnteresseerd omdat zij op zoek waren naar alternatieven voor de reguliere vormen van beleggen. Overheden verstrekten subsidies aan energiemaatschappijen voor de aanleg van windmolenparken. Dat kwam omdat het opwekken van windenergie nog niet winstgevend was. Lees er alles over in dit artikel. Beleggen in windenergie leek erg populair te worden in 2009. Op dat moment werd er volop geïnvesteerd in het aanleggen van windmolenparken. De interesse van beleggers was mede verklaarbaar omdat veel van hen op zoek gingen naar alternatieven voor beleggen in reguliere bedrijven wat zij tot dan toe hadden gedaan. Het was vlak na de Kredietcrisis. De instorting van de Amerikaanse huizenmarkt lag daaraan ten grondslag. Veel huizenbezitters konden daarom hun hypotheek niet meer aflossen en daardoor kwamen veel banken weer in de problemen. Verschillende banken gingen failliet en andere banken moesten weer gered worden door de verschillende overheden. Wereldwijd daalden de aandelenkoersen en beleggers verloren veel geld. Zij verloren hun vertrouwen in aandelen en gingen op zoek naar alternatieven en kwamen daarbij onder andere uit bij windenergie.

Beleggen in windenergie

Het beleggen in windenergie leek op dat moment een aantrekkelijk alternatief omdat er volop in geïnvesteerd werd door bedrijven en overheden. Mede naar aanleiding van de film An Inconvenient Truth van Al Gore, de voormalige vicepresident van de Verenigde Staten, was er volop aandacht voor een schoner milieu. Tegelijkertijd hadden veel landen het Kyoto-akkoord ondertekend waarin zij beloofden de uitstoot van CO2 tegen te gaan. Windenergie leek een goed alternatief om dat te doen, omdat het veel schoner is en in principe onbeperkt.

Subsidie overheid voor windenergie

In 2009 stond het opwekken van windenergie op grote schaal nog in de kinderschoenen. Verschillende landen waren bezig met het aanleggen van windmolenparken van de kust, maar daar waren forse investeringen voor nodig. Ook was de technologie nog niet zover ontwikkeld dat het voor energiebedrijven winstgevend was om deze parken aan te leggen. Overheden gaven daarom forse kortingen en subsidies voor het aanleggen van deze parken. De grootste producenten van windenergie zijn de Verenigde Staten, China, Duitsland en Spanje. Dertig procent van de investeringen in de Verenigde Staten wordt door de overheid gedaan.

Is beleggen in windenergie winstgevend?

Het is lastig om te zeggen of windenergie op de lange termijn toch een aantrekkelijke belegging zal blijken. De technologie bleek toch minder verder ontwikkeld als werd verwacht. Zonder overheidssubsidie is het nog steeds niet winstgevend. Verschillende landen werden getroffen door de Kredietcrisis en moesten fors bezuinigen. Zij deden dat mede op windenergie. In Nederland besloot de regering bijvoorbeeld op alle subsidie voor windenergie stop te zetten. Dat had direct gevolgen voor de plannen om verschillende windmolenparken aan te leggen voor de Nederlandse kust. In Duitsland werd er in 2011 echter weer meer geïnvesteerd in windenergie. Dat was als gevolg van een aardbeving in Japan. Door de tsunami die daarop volgde dreigde verschillende kerncentrales te exploderen. Tot voorheen was altijd beweerd dat dat nooit kon gebeuren. De Duitse regering besloot in reactie daarop te stoppen met het winnen van kernenergie en moest versneld op zoek naar alternatieve bronnen van energie. Een van die bronnen is windenergie en daarom wordt er volop geïnvesteerd in windenergie.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=61609

Reageer op het artikel "Beleggen in windenergie"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!