Beleggen in voedsel

Beleggen in voedsel Er zijn steeds meer mensen die beleggen in voedsel. Op deze manier kan er veel geld worden verdiend. Door de groeiende wereldbevolking is er een steeds grotere vraag naar voedsel. Speculanten drijven daarom de prijzen op en houden soms bewust voedsel, zoals graan of rijst, achter om schaarste te creëren. Ook wordt een groot deel van de wereldvoedselvoorraad gebruikt om biobrandstoffen van te produceren. Lees er alles over in dit artikel. Er zijn steeds meer speculanten die beleggen in voedsel. Er zijn daar verschillende redenen voor. De belangrijkste reden is dat de vraag naar voedsel steeds meer toeneemt. De afgelopen eeuw is de wereldbevolking razendsnel gegroeid en de verwachting is dat de wereldbevolking in 2050 meer dan 9 miljard mensen zal tellen. Voor al die mensen is eten nodig. Door de stijgende welvaart in onder andere China, India en Brazilië gaat de bevolking daar ook meer eten. De technologische ontwikkelingen hebben er wel voor gezorgd dat er meer voedsel kan worden geproduceerd, maar ondanks dat kan stijgende voedselproductie de groei van de wereldbevolking niet bij houden. Dit zorgt dus voor een stijgende vraag en een achterblijvend aanbod. De wet van vraag en aanbod leidt er dus toe dat de prijzen stijgen.

Beleggen in voedsel

Een tweede reden voor de toenemende aandacht van beleggers voor voedsel is het feit dat er steeds meer aandacht is voor het investeren in voedsel. Dat is een beetje het verhaal van de kip en het ei, maar verschillende grote investeerder zijn de afgelopen jaren gaan beleggen in voedsel. Daardoor zijn de voedselprijzen gaan stijgen en dat heeft vervolgens nieuwe beleggers aangetrokken. Onder andere de prijzen van rijst, granen en tarwe zijn de afgelopen jaren fors gestegen. Soms wordt voedsel bewust voor een lange tijd opgeslagen in pakhuizen om zo schaarste te creëren. Vervolgens kunnen investeerders meer vragen voor hun voedsel dat in de pakhuizen ligt opgeslagen. Op die manier kunnen beleggers veel verdienen.

Toenemende investeringen in bio-ethanol

De vraag naar voedsel is ook verder toegenomen omdat er een groeiende vraag is naar biobrandstoffen. Dit is een energiezuinige brandstof die op de lange termijn olie moet vervangen. De meest gebruikte biobrandstof is bio-ethanol. Het probleem is echter dat deze brandstof gemaakt wordt van plantaardige stoffen, zoals mais en suikerriet. Bio-ethanol is onder andere in de Verenigde Staten en Brazilië populair. In Brazilië wordt intussen al meer dan de helft van de suikerrietoogst gebruikt voor de productie van bio-ethanol. Alle plantaardige stoffen die daarvoor worden gebruikt worden ontrokken aan de voedselketen. Verder mislukken er door het opwarmende klimaat vaker oogsten. Dat komt met name omdat er vaker sprake is van extreme weersomstandigheden waar geen rekening mee gehouden wordt.

Is beleggen in voedsel ethisch verantwoord?

Het is de vraag of het ethisch verantwoord is om op deze manier te beleggen. De grote investeerders trekken zich daar echter weinig van aan. Dit leidt tot instabiliteit in verschillende landen. In Nederland zijn er nog wel wetten voor, waardoor voedsel niet tegen absurde prijzen mag worden aangeboden en dat iedereen er toegang tot moet hebben, maar dat is in veel andere landen niet het geval. De Arabische lente was onder andere een gevolgd van de stijgende voedselprijzen. Daardoor werd de massa pas echt getroffen en zij ging massaal de straat op. In onder andere Egypte, Tunesië en Libië werd de regering omver geworpen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.depers.nl/algemeen/180351/Vier-redenen-om-te-beleggen-in.html

Reageer op het artikel "Beleggen in voedsel"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!