InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Investeren in bouwgrond: tips bij het kopen van bouwgrond

Investeren in bouwgrond: tips bij het kopen van bouwgrond

Investeren in bouwgrond: tips bij het kopen van bouwgrond Wie een bouwgrond wilt kopen, doet dit voornamelijk om een eigen woning te kunnen neerzetten. Maar ook als belegging worden bouwgronden gekocht. Als je een grond koopt om er je huis van je dromen te kunnen bouwen, moet je wel met enkele dingen rekening houden. Kijk in de eerste plaats of er een erfdienstbaarheid op de grond rust, en of de vorm van de grond geschikt is voor het bouwplan van je woning. Wil je niets over het hoofd zien bij je onderzoek naar de specifieke eigenschappen van de bouwgrond die je wilt kopen, dan kan je een beroep doen op een vastgoedmakelaar. Makelaars zijn op de hoogte van de specifieke addertjes onder het gras en kunnen een goede raadgever zijn bij je beslissing om het perceel al dan niet aan te kopen.

Bouwgrond kopen als belegging

Als je een huis wilt gaan bouwen, dan moet je eerst op zoek naar een bouwgrond. Bouwgrond heb je nodig om jouw droomwoning te kunnen neerpoten. Een goede bouwgrond vinden neemt heel wat tijd en opzoekingswerk in beslag: in welke regio wil je het liefst gaan bouwen? Welk gebied heeft jouw voorkeur om te gaan wonen? Hier volgen enkele tips.

Gevaar voor onteigening?

Als je een bouwgrond wilt kopen, kijk dan in de eerste plaats of de overheid geen plannen heeft om de grond te gaan onteigenen. De staat zal onteigenen wanneer er openbare werken moeten gedaan worden en de grond in kwestie daarbij van belang is om de werken te kunnen laten plaatsvinden. Vraag na bij de gemeente of er een onteigeningsplan bestaat waarbij de bouwgrond in gevaar zal kunnen komen.

Erfdienstbaarheden op de bouwgrond?

Erfdienstbaarheden zijn letterlijk dienstbaarheden die verbonden zijn aan het erf, met andere woorden diensten die je als eigenaar moet toestaan aan derden omdat ze verbonden zijn aan de grond. Een voorbeeld hiervan is het recht van doorgang waarbij bijvoorbeeld je buurman het recht heeft om van jouw grond gebruik te maken om de openbare weg te bereiken. Vraag aan de verkoper van de bouwgrond of aan de gemeente of er eventueel ook andere openbare erfdienstbaarheden aan de grond verbonden zijn.

Water en elektriciteit

Bij de meeste bouwgronden zullen de nutsvoorzieningen wel aanwezig zijn, maar dit is niet noodzakelijk altijd het geval. Ga dit dan ook na en kijk of er leidingen van water, gas, elektriciteit en telefoon voorzien zijn. Als je nog extra nutsvoorzieningen moet laten aanleggen bij je bouwgrond, dan brengt dit extra kosten met zich mee.

Afmetingen en grenzen

De vorm van de grond kan belangrijk zijn bij het bouwen van je woning: is de bouwgrond eerder smal maar lang, of rechthoekig? Dit heeft zijn invloed op het bouwplan van het huis, net als de locatie van de tuin en eventuele garage. Ga ook na of de grenzen van de bouwgrond precies bepaald zijn. Als dit niet zo is, doe dan een beroep op een landmeter.

Officiële papieren bouwgrond

Vraag aan de verkoper het officieel attest waarin staat dat het wel degelijk om een bouwgrond gaat, met name een grond waarop een woning kan gezet worden. Dit stedenbouwkundig attest kan je ook aan de gemeente vragen. Let ook altijd goed op als je je droomwoning op plan zet: een woning moet altijd voldoen aan de stedenbouwkundige voorschriften. Dat zijn regels die de overheid oplegt om woningen te bouwen in die bepaalde bouwzone en die kunnen betrekking hebben op de bouwbare oppervlakte, de hoogte van de woning, het aantal verdiepingen, enzoverder.

Tip: advies makelaar

Makelaars zijn actief op alle vlakken van de vastgoedmarkt waarbij sommigen onder hen zich specifiek richten op bouwgrond. Bouwgrond vinden die het meest geschikt is kan dankzij de expertise van de vastgoedmakelaar, die weet in welke gebieden er koopjes te doen zijn en waar het aantrekkelijk is om te investeren. Wil je het advies inroepen van een makelaar dan kan je online prijsoffertes aanvragen, waarna je een idee krijgt van de mogelijkheden op dat vlak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed: welke kosten komen erbij kijken?Investeren in vastgoed kan een mooi rendement met zich meebrengen, zeker als je het vastgoed lange tijd kan verhuren. De…
Investeren: het kopen van een eigen huis als investeringInvesteren: het kopen van een eigen huis als investeringEen eigen huis kopen wordt vaak gezien als voordeliger dan het huren van een huurwoning. Als je een huis koopt, kan je o…
Huis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHuis kopen: een woning kopen met de hulp van een makelaarHet kopen van een huis is een beslissing die de nodige kennis en tijd vergt. Als leek zijn de verschillende stappen die…
Tips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoedTips om een huis te kopen via een makelaar in vastgoedWie op zoek is naar een woning om te kopen kan in de eerste plaats terecht op het internet. Als het aanbod wat onoverzic…
Aankoopmakelaar: wel of niet inhuren?Als u een huis wilt kopen, komt u voor verschillende keuzes te staan. Is het nodig om een aankoopmakelaar in te huren? K…
Bronnen en referenties
  • http://www.grondenmakelaar.be/, bezocht op 09/07/2015.

Reageer op het artikel "Investeren in bouwgrond: tips bij het kopen van bouwgrond"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Bouwgrond kopen
Schrijf mee!