InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beurscrash wederom in (oktober) 2018?

Beurscrash wederom in (oktober) 2018?

Beurscrash wederom in (oktober) 2018? De oktobermaand en de beurs zijn geen gelukkige combinatie of zal de crash al later in 2018 plaatsvinden? Is oktober 2018 niet aan de beurt, dan wordt het een andere maand in 2018, misschien wel meteen begin 2019? Nu weet iedereen op de beurs dat het beurs sentiment in belangrijke mate ook door psychologische factoren wordt bepaald. Wat gaat het dit jaar worden. Wederom een crashmaand, of toch niet. Exact 31 jaar geleden verloor de Dow Jones meer dan 20% van zijn beurswaarde. Short posities bij opties, turbo's, speeders en sprinters leverden veel geld op. Een handelsoorlog met China zal de beurs geen goed doen en de crash van de Turkse lira en de begroting van Italië ook niet.

Beleggen in oktober

Bij twijfel niet oversteken, leerde ik altijd. En dat geldt ook voor de beurs. Nu moet u zich niet door allerlei hysterie gek laten maken, maar de maand oktober heeft geen goede reputatie op de beurs. Vaak is er dan al een soort van kruidvat tot stand gekomen, waarbij één vonkje al genoeg is voor een ontploffing. Niet zozeer de bedrijfswinsten liggen aan een beursval ten grondslag, maar politieke wendingen en vertrouwen. Waar vertrouwen ontbreekt, zoals laatst bij de kredietcrisis of eerder bij valutacrises, kan een melt down snel gaan.

De beurs in oktober 1929

In 1929 kwam de val op Wall Street in twee etappes. Begin september was een forse daling achter de rug leek het, maar op de 24e oktober sloeg de paniek toe. Een daling van 8% op één dag. Op 28 oktober viel de index nog eens 13,5%. Al met al daalde de index in ruim 70 dagen bijna 48%. Voornaamste reden van dit alles: de bankencrisis. Het was het begin van de grote depressie. Lange tijd zat alles in het slop. Het duurde 25 jaar voordat de Dow weer boven het niveau van de 24 oktober 1929 uitkwam

De beurs in oktober 1987

Ook de oktobercrisis in 1987 verliep in twee fasen. Eerst steeg de beurs, na een stijging van een half jaar, tot een top op 12 augustus 1987. September 1987 volgde met een voorzichtige daling. Maar in oktober 1987 was het bal. Zo zal 19 oktober 1987 altijd in de boeken staan als Black Monday. De DOW verloor op één dag maar liefst circa 23% aan beurswaarde. De verliezen waren wereldwijd dan ook gigantisch. Ten opzichte van de eerdere top beliep in november 1987 het verlies bijna 50%. Daarna krabbelde de beurs weer vurig op, en herstelde zich snel. In september 1989 zaten weer op het niveau van vóór de crisis.

De internet bubble in 2000

Dit waren de jaren van de zogenaamde nieuwe economie en de beursintroductie van World Online. Het leek niet op te kunnen, maar toen barstte toch de luchtbel, ook wel de dot.com of internet bubble genoemd. De sell off heeft vele maanden geduurd.

De beurs anno 2007

De beurs zit nu al enige tijd in een uptrend. Er zijn wat correcties geweest, maar de stijging tot dusverre is onmiskenbaar met een relatieve top van de AEX van 563,98 in augustus 2007. Maar er zijn ook wat bijzondere dingen aan de hand:
  1. Een groot deel van de stijging van de AEX hangt samen met inkoopprogramma’s van de bedrijven zelf. Kunstmatig komen koersen zo hoger te liggen, terwijl investeringen achterblijven,
  2. De handelsvolumes blijken al enige tijd relatief laag te liggen. Dat maakt de beurs kwetsbaar,
  3. De open interest waarde van de AEX vanuit de optie handel voor de maand oktober ligt veel lager dan de gerealiseerde waarde.
  4. De hypotheekcrisis lijkt verre van voorbij.
  5. In 2017 steeg de beurs bijna continu. Grote correcties zijn er nog niet geweest.
  6. De centrale banken moeten veel bijspringen met kredieten en lagere rentes.

Glazen bol

Nu heb ook ik geen glazen bol. Wel zie ik enerzijds een nerveuze markt, en anderzijds dat centrale banken tot veel bereid zijn om al te hevige correcties te voorkomen. Als er een val komt, zal de beurs ook wel weer opkrabbelen, en misschien zelfs weer heel snel. Zo is ook de klim na de correctie in augustus 2007 zonder meer zeer opvallend te noemen. Maar toch: het oogt breekbaar en de cijfers van de Bank of America waren zonder meer slecht te noemen. Wie volgt.

Black monday

Inmiddels heeft 29 september 2008 zich toegevoegd als Back Monday: wereldwijde dalingen op de beurzen, waarbij de AEX bijna 9% onderuit ging en de Dow Jones bijna 7%. De breekbaarheid van de beurzen, zoals hierboven aangegeven, komt nu volop naar boven. De AEX nadert nu de 300 punten. Dit was in augustus 2007 dus nog 563,98. Tjonge!

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Blacker monday

Er is altijd een baas boven baas: op 6 oktober 2008 daalt de AEX met ruim 9%. Dat is in procenten meer, maar in punten minder dan de daling op 29 september. Maar een zwarte maandag is het zeker. En inderdaad, we leven weer in oktober. Maar over een beurscrash spreken we eigenlijk pas bij een daling van 15% of meer. Zo daalde de DOW op 19 oktober 1987 met maar liefst 23%.

Vrijdag 10 oktober 2008

DE AEX staat inmiddels op 258. Wederom een daling met 8,5%.

15 oktober 2008

Zowel de AEX als de DOW sluiten de beurs af met een daling van ongeveer 8%.

Donderdag 16 oktober 2008

De maand oktober doet zijn naam eer aan: de beurs opende met een daling van 6% op ruim 246, en sloot met een daling van 5,7% op 248,04.

16 september 2009

De AEX staat op 313 punten, na een bijna onafgebroken stijging van beurzen. Maar we zitten nu halverwege september en oktober komt eraan. Tijd voor een forse correctie.

19 oktober 2010

De AEX op ruim 340, maar de beurs lijkt te stokken.

Grootste verliezen AEX-index op één handelsdag

Heel vaak werden de grootste verliezen op één dag in oktober van het jaar gemaakt:
  • 19 oktober 1987: -12%;
  • 26 oktober 1987: -9,27%;
  • 6 oktober 2008: -9,14%;
  • 29 september 2008: -8,75%;
  • 10 oktober 2008: -8,48%;
  • 8 oktober 2008: -7,68%;
  • 15 oktober 2008: -7,56%;
  • 14 september 2001: -7,25%;
  • 22 oktober 1987: -7,24%;
  • 9 november 1987: -7,13%.

Oktober 2017

Tja, wat gaat in 2017 worden met een index die eerder al ruim boven de 500 punten heeft gestaan (AEX)? Er is veel onrust in de wereld en Europa kan zomaar in een recessie terecht komen. De onrust met Rusland, problemen in China en in veel moslimlanden belooft eveneens weinig goeds. Het IMF heeft zijn verwachtingen voor de economische groei al bijgesteld.

Juni 2017

Op 12 juni 2017 ging de AEX 1% omlaag, nog niet een beurscrash, maar was dit een eerste prikker naar beneden? Veel is afhankelijk van wat de grote partijen gaan doen. De vakantieperiode komt eraan, dus kan er ook een grote verkoopgolf op gang komen. Dat die golf er komt geloven de meesten wel, maar wanneer wordt het? Komt die beurscrash er?

Beurs februari en maart 2018 en april 2018

Januari 2018 was een goede beursmaand, maar dat betekent tegelijk dat de koersen verder werden opgepompt. Goede bedrijfsresultaten hielpen daarbij. De eerste week van februari was het al een stuk minder en begon het opgaande potentieel te kraken. Op vrijdag 2 februari zagen we een klein voorproefje met dalingen. De Dow daalde ruim 2,5% en de Nasdaq bijna 2%. Ook de AEX liet een veer (-1,2%), maar deze beurs sloot voordat de forse dalingen in de VS manifester werden. De AEX kan dus verder omlaag. In geheel februari daalde de AEX 15% vanaf de top, in maart zien we na de aankondiging van de importheffingen op aluminium en staal en een mogelijke handelsoorlog met China, wederom forse dalingen op de beurs. In april 2018 en mei 2018 was er weer een fors herstel.

AEX oktober 2018

De beurs kwakkelt sinds de zomer. De AEX-index sluit op 10 oktober 2018 op 528,03. Dit was 28 augustus 2018 nog 565,25. Nog geen crash, maar wel een correctie. Het is ook een verlies ten opzichte van de beginstand van 2018, op dinsdag 2 januari 2018 (eerste handelsdag in 2018) sloot de AEX op 544,79 punten. Op 11 oktober sloot de AEX nog een stuk lager, -2% op 517,89. Op 15 oktober stond de AEX intraday zelfs op 512 punten. Maar de opties, vaak gekocht op veel hogere niveaus, zullen in de week van 17 oktober expireren. De beurs stijgt dan ook weer om de verliezen te beperken, ook al is er fundamenteel niets veranderd. In de week van 23 oktober 2018 is een nieuwe forse daling dus zeker mogelijk. Op 23 oktober 2018 sluit de AEX inderdaad een stuk lager, 510,86 terwijl de laagste stand van de dag zelfs 509,20 is. Op 24 oktober 2018 sloot de beurs weer lager, op 507,08 punten, op 25 oktober een forse stijging (dead cat bouncing). In de slotveiling werd op 26 oktober 2018 het verlies van ruim 2% teruggebracht naar een verlies van 1,10% om te sluiten op 507,52, we stonden even op een low van 500,79, net nog boven de 500 dus. De maand oktober is nog niet voorbij. Op 30 oktober 2018 een laagste punt op 505,5, met een slot op 510,73. Voor 31 oktober wordt een stijging verwacht, maar hebben we daarmee het ergste gehad?

AEX december 2018

Beleggers weten het niet meer precies, omhoog, omlaag. Intraday zijn er op 6 december 2018 forse dalingen op de AEX van 3,75%. Een AEX van krap 496 punten nog maar, ruim beneden de 500, om af te sluiten met een daling van 3,3% op 499 punten. Er zijn vele zorgen, zoals de handelsperikelen tussen de VS en China maar ook de omgekeerde rentecurve die vaak een recessie voorspelt (2019 of 2020).

Slot: crash in 2018

Alles lijkt erg in koers te stijgen. Veel ogen zijn ook gericht op de bitcoin. In november en december 2017 is deze gestegen met soms 1000 euro per dag en af en toe een correctie. Dat kan haast niet goed gaan. In 2018 lag een crash of een gezonde correctie het meeste voor de hand in begin van 2018, waarschijnlijk ook in maart en april 2018. Die koersdaling heeft ook plaatsgehad maar eind april 2018 stegen de koersen weer fors. Een crash ligt nog steeds op de loer vanaf de zomer van 2018. De trigger kan een verdere rentestijging zijn, een handelsoorlog, valutacrisis of verdere problemen met bijvoorbeeld Noord-Korea. Bij de bitcoin kunnen overheden verder gaan ingrijpen. Een valutacrisis in Turkije kan de Europese banken ook besmetten. We zullen het gaan zien. Oktober 2018 staan de koersen al weer een stuk lager dan de top die we eerder in 2018 zagen, dit kan nog verder doorgaan. November en december 2018 lijken geen betere beursmaanden te zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
In turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2018 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…
De ideale manier om te leren beleggenBeleggen, een leuke maar vooral ingewikkelde bezigheid met vele mooie, maar ook vele risico's. Beleggen is niet voor ied…
Beleggingen – beleggen in optiesBeleggingen – beleggen in optiesBeleggen komt op veel verschillende manieren voor. Zo kun je beleggen in aandelen en obligaties, maar ook in een beleggi…
Beleggen: beleggen in optiesBeleggen: beleggen in optiesOp de beurs wordt veel gehandeld in opties. Dit is het recht om een bepaald aantal aandelen te kopen of te verkopen tege…
Spreads in optiesSpreads in optiesEen spread is het tegelijkertijd kopen van een optie en verkopen van een andere optie op dezelfde aandeel, met verschill…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Beurscrash wederom in (oktober) 2018?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2018
Schrijf mee!