InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beurscrash wederom in (oktober) 2018?

Beurscrash wederom in (oktober) 2018?

Beurscrash wederom in (oktober) 2018? De oktobermaand en de beurs zijn geen gelukkige combinatie of zal de crash al later in 2018 plaatsvinden? Is oktober 2018 niet aan de beurt, dan wordt het een andere maand in 2018, misschien wel meteen begin 2018? Nu weet iedereen op de beurs dat het beurs sentiment in belangrijke mate ook door psychologische factoren wordt bepaald. Wat gaat het dit jaar worden. Wederom een crashmaand, of toch niet. Exact 26 jaar geleden verloor de Dow Jones meer dan 20% van zijn beurswaarde. Short posities bij opties, turbo's, speeders en sprinters leverden veel geld op. Een handelsoorlog met China zal de beurs geen goed doen.

Beleggen in oktober

Bij twijfel niet oversteken, leerde ik altijd. En dat geldt ook voor de beurs. Nu moet u zich niet door allerlei hysterie gek laten maken, maar de maand oktober heeft geen goede reputatie op de beurs. Vaak is er dan al een soort van kruidvat tot stand gekomen, waarbij één vonkje al genoeg is voor een ontploffing. Niet zozeer de bedrijfswinsten liggen aan een beursval ten grondslag, maar politieke wendingen en vertrouwen. Waar vertrouwen ontbreekt, zoals laatst bij de kredietcrisis of eerder bij valutacrises, kan een melt down snel gaan.

De beurs in oktober 1929

In 1929 kwam de val op Wall Street in twee etappes. Begin september was een forse daling achter de rug leek het, maar op de 24e oktober sloeg de paniek toe. Een daling van 8% op één dag. Op 28 oktober viel de index nog eens 13,5%. Al met al daalde de index in ruim 70 dagen bijna 48%. Voornaamste reden van dit alles: de bankencrisis. Het was het begin van de grote depressie. Lange tijd zat alles in het slop. Het duurde 25 jaar voordat de Dow weer boven het niveau van de 24 oktober 1929 uitkwam

De beurs in oktober 1987

Ook de oktobercrisis in 1987 verliep in twee fasen. Eerst steeg de beurs, na een stijging van een half jaar, tot een top op 12 augustus 1987. September 1987 volgde met een voorzichtige daling. Maar in oktober 1987 was het bal. Zo zal 19 oktober 1987 altijd in de boeken staan als Black Monday. De DOW verloor op één dag maar liefst circa 23% aan beurswaarde. De verliezen waren wereldwijd dan ook gigantisch. Ten opzichte van de eerdere top beliep in november 1987 het verlies bijna 50%. Daarna krabbelde de beurs weer vurig op, en herstelde zich snel. In september 1989 zaten weer op het niveau van vóór de crisis.

De internet bubble in 2000

Dit waren de jaren van de zogenaamde nieuwe economie en de beursintroductie van World Online. Het leek niet op te kunnen, maar toen barstte toch de luchtbel, ook wel de dot.com of internet bubble genoemd. De sell off heeft vele maanden geduurd.

De beurs anno 2007

De beurs zit nu al enige tijd in een uptrend. Er zijn wat correcties geweest, maar de stijging tot dusverre is onmiskenbaar met een relatieve top van de AEX van 563,98 in augustus 2007. Maar er zijn ook wat bijzondere dingen aan de hand:
  1. Een groot deel van de stijging van de AEX hangt samen met inkoopprogramma’s van de bedrijven zelf. Kunstmatig komen koersen zo hoger te liggen, terwijl investeringen achterblijven,
  2. De handelsvolumes blijken al enige tijd relatief laag te liggen. Dat maakt de beurs kwetsbaar,
  3. De open interest waarde van de AEX vanuit de optie handel voor de maand oktober ligt veel lager dan de gerealiseerde waarde.
  4. De hypotheekcrisis lijkt verre van voorbij.
  5. In 2017 steeg de beurs bijna continu. Grote correcties zijn er nog niet geweest.
  6. De centrale banken moeten veel bijspringen met kredieten en lagere rentes.

Glazen bol

Nu heb ook ik geen glazen bol. Wel zie ik enerzijds een nerveuze markt, en anderzijds dat centrale banken tot veel bereid zijn om al te hevige correcties te voorkomen. Als er een val komt, zal de beurs ook wel weer opkrabbelen, en misschien zelfs weer heel snel. Zo is ook de klim na de correctie in augustus 2007 zonder meer zeer opvallend te noemen. Maar toch: het oogt breekbaar en de cijfers van de Bank of America waren zonder meer slecht te noemen. Wie volgt.

Black monday

Inmiddels heeft 29 september 2008 zich toegevoegd als Back Monday: wereldwijde dalingen op de beurzen, waarbij de AEX bijna 9% onderuit ging en de Dow Jones bijna 7%. De breekbaarheid van de beurzen, zoals hierboven aangegeven, komt nu volop naar boven. De AEX nadert nu de 300 punten. Dit was in augustus 2007 dus nog 563,98. Tjonge!

Bron: Geralt, PixabayBron: Geralt, Pixabay

Blacker monday

Er is altijd een baas boven baas: op 6 oktober 2008 daalt de AEX met ruim 9%. Dat is in procenten meer, maar in punten minder dan de daling op 29 september. Maar een zwarte maandag is het zeker. En inderdaad, we leven weer in oktober. Maar over een beurscrash spreken we eigenlijk pas bij een daling van 15% of meer. Zo daalde de DOW op 19 oktober 1987 met maar liefst 23%.

Vrijdag 10 oktober 2008

DE AEX staat inmiddels op 258. Wederom een daling met 8,5%.

15 oktober 2008

Zowel de AEX als de DOW sluiten de beurs af met een daling van ongeveer 8%.

Donderdag 16 oktober 2008

De maand oktober doet zijn naam eer aan: de beurs opende met een daling van 6% op ruim 246, en sloot met een daling van 5,7% op 248,04.

16 september 2009

De AEX staat op 313 punten, na een bijna onafgebroken stijging van beurzen. Maar we zitten nu halverwege september en oktober komt eraan. Tijd voor een forse correctie.

19 oktober 2010

De AEX op ruim 340, maar de beurs lijkt te stokken.

Grootste verliezen AEX-index op één handelsdag

Heel vaak werden de grootste verliezen op één dag in oktober van het jaar gemaakt:
  • 19 oktober 1987: -12%;
  • 26 oktober 1987: -9,27%;
  • 6 oktober 2008: -9,14%;
  • 29 september 2008: -8,75%;
  • 10 oktober 2008: -8,48%;
  • 8 oktober 2008: -7,68%;
  • 15 oktober 2008: -7,56%;
  • 14 september 2001: -7,25%;
  • 22 oktober 1987: -7,24%;
  • 9 november 1987: -7,13%.

Oktober 2017

Tja, wat gaat in 2017 worden met een index die eerder al ruim boven de 500 punten heeft gestaan (AEX)? Er is veel onrust in de wereld en Europa kan zomaar in een recessie terecht komen. De onrust met Rusland, problemen in China en in veel moslimlanden belooft eveneens weinig goeds. Het IMF heeft zijn verwachtingen voor de economische groei al bijgesteld.

Juni 2017

Op 12 juni 2017 ging de AEX 1% omlaag, nog niet een beurscrash, maar was dit een eerste prikker naar beneden? Veel is afhankelijk van wat de grote partijen gaan doen. De vakantieperiode komt eraan, dus kan er ook een grote verkoopgolf op gang komen. Dat die golf er komt geloven de meesten wel, maar wanneer wordt het? Komt die beurscrash er?

Beurs februari en maart 2018

Januari 2018 was een goede beursmaand, maar dat betekent tegelijk dat de koersen verder werden opgepompt. Goede bedrijfsresultaten hielpen daarbij. De eerste week van februari was het al een stuk minder en begon het opgaande potentieel te kraken. Op vrijdag 2 februari zagen we een klein voorproefje met dalingen. De Dow daalde ruim 2,5% en de Nasdaq bijna 2%. Ook de AEX liet een veer (-1,2%), maar deze beurs sloot voordat de forse dalingen in de VS manifester werden. De AEX kan dus verder omlaag. In geheel februari daalde de AEX 15% vanaf de top, in maart zien we na de aankondiging van de importheffingen op aluminium en staal en een mogelijke handelsoorlog met China, wederom forse dalingen op de beurs.

Slot: crash in 2018

Alles lijkt erg in koers te stijgen. Veel ogen zijn ook gericht op de bitcoin. In november en december 2017 is deze gestegen met soms 1000 euro per dag en af en toe een correctie. Dat kan haast niet goed gaan. In 2018 ligt een crash of een gezonde correctie het meeste voor de hand in begin van 2018, waarschijnlijk ook in maart en april 2018. De trigger kan een rentestijging zijn, een handelsoorlog of verdere problemen met bijvoorbeeld Noord-Korea. Bij de bitcoin kunnen overheden gaan ingrijpen. We zullen het gaan zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
In turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2018 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…
De ideale manier om te leren beleggenBeleggen, een leuke maar vooral ingewikkelde bezigheid met vele mooie, maar ook vele risico's. Beleggen is niet voor ied…
Beleggingen – beleggen in optiesBeleggingen – beleggen in optiesBeleggen komt op veel verschillende manieren voor. Zo kun je beleggen in aandelen en obligaties, maar ook in een beleggi…
Beleggen: beleggen in optiesBeleggen: beleggen in optiesOp de beurs wordt veel gehandeld in opties. Dit is het recht om een bepaald aantal aandelen te kopen of te verkopen tege…
Spreads in optiesSpreads in optiesEen spread is het tegelijkertijd kopen van een optie en verkopen van een andere optie op dezelfde aandeel, met verschill…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Beurscrash wederom in (oktober) 2018?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-03-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in 2018
Schrijf mee!