InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in fondsen: welke strategie volgen we best?

Beleggen in fondsen: welke strategie volgen we best?

Stel: je beschikt over een bedrag van 10 000 EUR en wil dit beleggen. Je weet echter niet goed wanneer in de beurs te stappen, simpelweg omdat je de toekomst niet kan voorspellen en dus niet weet of de beurs gaat stijgen of dalen. We geven u hierbij enkele praktische richtlijnen. Er zijn grofweg 3 beleggingsstrategieën:
  • Wachten met beleggen omdat u denkt dat de markt nog verder zal dalen, en pas beleggen als u denkt dat de markt weer zal stijgen.
  • Onmiddellijk het bedrag in één keer beleggen.
  • In stappen het bedrag beleggen en iedere maand een deel van het geld in fondsen stoppen.

Wachten met beleggen ofwel market-timing is niet onze favoriete strategie. Studies hebben uitgewezen dat een goede voorspelkracht van de markt vaak nog niet goed genoeg is om beter te doen dan het marktgemiddelde. Alles in één keer beleggen kunnen we ook zeker niet aanraden.

Voorbeeld

U en uw vriend hebben beiden 30 000 EUR om te beleggen. Uw vriend gaat alles in één keer beleggen en u gaat in stappen beleggen.

We gaan in onderstaande tabel uit van een variërende koers van het fonds. Uw vriend (bovenaan in de tabel) belegt in één keer alles aan een koers van 100 en heeft uiteindelijk aan een fictieve koers van 150 een eindwaarde van 45 000 EUR. Uzelf (onderaan in de tabel) belegt gespreid en dus ook wanneer de koers gedaald is. Omwille van het feit dat u aan een lagere koers meerdere participaties in het fonds kunt aankopen, gaat uw eindwaarde aan de koers van 150 ook hoger zijn.

investeringkoersaandelentotaal aandelengeïnvesteerdkoerseindwaarde
30 00010030030030 00015045 000
10 00010010010030 00015055 000
10 00050200300
10 00015066,67366,67

Natuurlijk is de meest gunstige situatie dat de beurs steeds stijgt, dan had uw vriend meer winst gehad. Het verleden heeft echter aangetoond dat het zo niet werkt en de beurs steeds op en neer beweegt, maw volatiel is.

Samengevat

Gespreid aankopen beperkt dus het risico. Als u bijvoorbeeld iedere maand een vast bedrag belegt, is een gedeelte van uw vermogen belegd in fondsen en een ander gedeelte houdt u zelf cash aan. Als de markt daalt, houdt uw cashpositie zijn waarde en kan u dus aandelen kopen aan een lagere prijs. U zal dus meer aandelen kopen en ook sterker profiteren van een koersherstel daarna. Keerzijde is dat in een stijgende markt u minder aandelen zult kunnen aanschaffen, maar je risico is wel lager.

Het tweede voordeel van gespreid beleggen is dat u niet emotioneel belegd. U belegt automatisch en zal na verloop van tijd wel merken dat u een aardig kapitaal hebt opgebouwd. Als u alles in één keer belegt, zal u geneigd zijn om bij een dalende koers te panikeren en te verkopen. Wat natuurlijk nefast is voor uw rendement.
Gerelateerde artikelen
Beleggingsfonds kiezen - TipsBeleggingsfonds kiezen - TipsDe Nederlandse belegger kan kiezen uit duizenden beleggingsfondsen. Door het grote aantal fondsen is het lastig om het j…
Beleggen  beleggingsfondsBeleggen beleggingsfondsEr zijn verschillende manieren om geld te beleggen. Bijvoorbeeld door aandelen te kopen, of in obligaties te handelen. V…
Beleggingsfonds: bruikbare tips voor 2018Beleggingsfonds: bruikbare tips voor 2018U wilt in 2018 beleggen in een beleggingsfonds voor een mooi rendement tegen relatief weinig risico? Een goed beleggings…
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Tips voor beleggenBeleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedri…

Reageer op het artikel "Beleggen in fondsen: welke strategie volgen we best?"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 31-08-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!