Goud of zilver?

Goud of zilver? Waar kunnen mensen hun geld momenteel beter in beleggen, in goud of in zilver? Weliswaar moet men ter bescherming van zijn vermogen liefst beide in portefeuille hebben, maar men moet er rekening mee houden dat de prijzen voor goud en zilver zich de komende periode verschillend zullen ontwikkelen.

Goud en zilver als veilige haven

Goud en zilver gelden al eeuwenlang voor mensen als een veilige haven. Edele metalen zijn schaars en onvergankelijk. Zij bieden daarom een belangrijke bescherming tegen inflatie en bewijzen zich in alle crises als waardeopslag van privévermogens.

Die functie is momenteel belangrijker dan ooit: het westerse bankensysteem is ziek. Centrale banken drukken enorme hoeveelheden papiergeld bij. En staatshuishoudingen worden met steeds meer schulden gefinancierd. Ondanks de aanzienlijke waardestijging van goud en zilver in de laatste jaren, spreekt dus alles voor verder stijgende prijzen.

Wordt het goud of zilver?

Goud kopen of toch maar liever zilver? Die vraag stellen zich niet alleen beginnende beleggers in edelmetalen maar ook ervaren rotten in het vak. In beginsel wordt aangeraden om beide metalen in portefeuille te hebben. Maar de prijzen van goud en zilver kunnen op de verschillende economische en monetaire signalen afwijkend reageren.

De goudprijs

Goud geldt traditioneel als alternatieve valuta voor al ons papiergeld. Een stijgende goudprijs is nagenoeg altijd terug te voeren op zwakte van de Dollar, van de Euro, van de Yen, enzovoort. Zolang centrale banken dus nieuw uitgegeven staatsobligaties rechtstreeks van emittenten betrekken en de rente over een lange periode kunstmatig laag houden, zolang zal ook de goudprijs zich op een hoog niveau bevinden en verder stijgen. Een lage of negatieve reële rente is de basis van een hoge goudprijs. Zolang er geen sprake is van stabiele valuta, is het de moeite waard om regelmatig goud bij te kopen.

De prijs van zilver

Decennia lang fungerend als een puur industrieel metaal, laat zilver thans net als goud zijn vergeten kwaliteiten als monetair metaal blijken. Net als andere edele metalen is het niet naar behoeven bij te maken. Het is een schaars goed en kan daarom goed een vergelijking met ons inflatoire papiergeld doorstaan. En in tegenstelling tot goud is zilver ook een belangrijk industrieel metaal. Als het economisch herstel inzet, zal de prijs van zilver daarvan meer profiteren dan de prijs van goud.

Goud of zilver?

Vergelijken we de twee edelmetalen uit puur speculatief oogpunt, dan bezit zilver ten opzichte van goud meer inhaalpotentieel. Historisch gezien moest men in de afgelopen 500 jaar gemiddeld ongeveer 17 ounces zilver betalen voor één ounce goud. Op dit moment zijn we aanbeland bij een ratio van bijna 35! De goudprijs heeft het historische hoogtepunt van de laatste edelmetaalhausse (begin jaren '80) al in 2008 opnieuw behaald. Zilver is daarvan nog steeds een goede 14 procent verwijderd.

Hoe bewaar je goud en zilver veilig?

Een veel voorkomende vraag is "hoe kan ik goud en zilver veilig opslaan?" Natuurlijk moet men zijn schatten veilig bewaren, bijvoorbeeld in een kluis bij u thuis of bij de bank.

De belangrijkste tip voor opslag thuis: verraad de schuilplaats aan niemand, zelfs niet uw overige gezinsleden! Anders bent u in geval van een beroving of overval altijd afpersbaar. Als bekend is dat u goud en zilver bezit, vertel dan dat het bij de bank ligt.

Conclusie

De vraag of men in zilver of in goud beleggen moet, is er eigenlijk alleen voor speculanten. De lange-termijn belegger zou uit een oogpunt van vermogensbescherming beide in depot moeten hebben en regelmatig moeten bijkopen. Voor de korte termijn echter zijn de koersvooruitzichten voor zilver een stuk beter, tenminste zolang de wereldeconomie niet een volgende terugval te verwerken krijgt.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goud of zilver?"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 13-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!