mijn kijk op

Goud is speculatieve belegging met grote risico's

Goud is speculatieve belegging met grote risico's Bij dalende beurskoersen is het edelmetaal goud vaak een financiële vluchthaven. De vraag is echter of instappen in goud altijd een verstandige beslissing is. Want hoe dan ook blijft het een speculatieve belegging, met alle risico's van dien. En als de prijs van een belegging op een hoogtepunt is, volgt onvermijdelijk spoedig een koersval. Helaas komen we er bij het beleggen altijd pas achteraf achter of we het goud, de aandelen, of de bitcoin op een hoogte- of dieptepunt hebben gekocht.

Vraag en aanbod

De wet van vraag en aanbod is bepalend voor de marktprijs van een product. Dit valt o.a. goed waar te nemen bij koopwoningen, waarvan de bedragen voortdurend schommelen al naar gelang de prijs die men bereid is ervoor te betalen. Dit heeft ermee te maken of er een tekort of een teveel aan huizen is in een bepaalde regio. Maar als je in de hete woestijn zonder water komt te zitten, en je kunt het nergens kopen, heb je voor een litertje koel helder water ook een vermogen over.

Producten die we kunnen missen

In bovenstaande voorbeelden gaat het om elementaire levensbehoeften, want zonder water sterven we en zonder dak boven ons hoofd redden we ook niet. Het is dus verklaarbaar dat mensen geld voor deze zaken over hebben. Maar mensen zijn ook bereid om veel geld neer te tellen voor producten, waar ze gemakkelijk buiten kunnen, bijvoorbeeld een schilderij van Vermeer of een duur exclusief sieraad. De reden waarom we hier soms veel geld voor over hebben is tweeledig: namelijk omdat we het erg mooi vinden en omdat we hopen dat het een goede belegging is. Want als we vermoeden dat zon schilderij of sieraad volgend jaar veel minder waard is, geven we ons geld liever aan iets anders uit, hoe mooi we die Rembrandt of Vermeer ook vinden.

Goud en zilver

Wat bepaalt nu de prijs van edelmetalen als goud en zilver. Een metaal behoort trouwens uitsluitend tot de groep edelmetalen indien het niet kan roesten. En dat is inderdaad het geval bij goud, zilver en platina, omdat deze metalen inderdaad niet kunnen oxideren. Hoewel zilver nog wel enigszins, namelijk als het zwart wordt. Maar dat oxidelaagje is makkelijk weer te verwijderen, waardoor zilver toch de kwalificatie edelmetaal heeft.

De waarde van die edelmetalen wordt uiteraard eveneens bepaald door de wet van vraag en aanbod. Waarbij de grote vraag is of goud nu altijd duur is vanwege:
  • het feit dat het in de elektrotechniek en geneeskunde wordt toegepast o.a. omdat het niet kan roesten (infecteren)en bovendien gunstige elektrische geleidingseigenschappen heeft
  • omdat het niet kan roesten, maar bovendien zo mooi kan glimmen, macht en aanzien geeft en zeldzaam is waardoor velen het graag als sieraad hebben

Want als mensen uitsluitend veel geld voor goud over hebben omdat ze hopen dat het waardevast blijft, zo mooi glimt, status geeft en zeldzaam is, schuilt er het risico in dat de waarde enorm kan zakken. Namelijk als goud onverwacht toch ergens in enorme hoeveelheden wordt gevonden en aangeboden. Of indien de smaak verandert en we dat glimmende gele spul ineens niet meer zo mooi vinden.

Ook het feit dat goud in tijden van financiële onzekerheid als vluchthaven wordt gezien ter bescherming van inflatie, houdt geen garantie in dat dit over een aantal jaren nog steeds het geval is. Menigeen heeft in de loop der geschiedenis veel geld verloren, omdat werd belegd in zaken waarvan op dat moment onduidelijk was dat het op termijn een verstandige belegging was. Zeg dus nooit dat een dergelijke koersval ook niet met goud kan gebeuren. Wel is waar dat goud al sinds mensenheugenis een felbegeerd metaal is, waarvan de waarde -zij het met schommelingen- tot dusverre altijd min of meer overeind is gebleven. Hetgeen niet wegneemt dat je er op korte termijn toch veel geld mee kunt verliezen, als de interesse van speculanten onverwacht vermindert en zij hun goud opnieuw massaal verkopen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Goud is speculatieve belegging met grote risico's"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 21-10-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!