InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > AEX – De bodem bereikt?
nieuws uitgelicht

AEX – De bodem bereikt?

Heeft de AEX met het aantikken van de 265 punten de bodem bereikt of zit er nog meer daling in het vat? En is deze beweging het begin van een nieuwe crisis of juist een mooi instapmoment? Zie hier een uitgebreide technische analyse van de gehele situatie.

AEX TECHNISHCE ANALYSE

Dit is een uitgebreide technische analyse van de recente koersval van de AEX.

Langetermijn trend en trendlijnen

Lange termijn trendlijn doorbroken
De lange termijn trendlijn van die de afgelopen 1,5 jaar zijn werk heeft gedaan als belangrijke steun is doorbroken. Deze vroegere steunlijn, zal nu een sterke weerstandslijn worden.

Middellange termijn trend uitgebroken

De bearish middellange termijn trend is naar beneden toe uitgebroken. De steunlijn van deze trend zou nu mogelijk als een weerstand kunnen fungeren. Met de uitbraak naar beneden is de middellange termijn trend nog steeds sterk bearish.

Fibonacci
De AEX is op de lange termijn grafiek gevallen tot het fibonacci niveau van 61,8%. Dit is het laatste fibonacci niveau en in principe de laatste barrière (naast een mogelijk steunniveau rond de 240) om een 100% terugval tegen te houden. De bijbehorende koers voor de 100% terugval is het laagste punt van de AEX in 2008, namelijk 200.

Wanneer de AEX dit fibonacci niveau duidelijk doorbreekt (met bijvoorbeeld 3 achtereenvolgende dagen die onder dit niveau sluiten), dan is een sterke voortzetting van de dalende trend het meest waarschijnlijke scenario met als koersdoel in eerste instantie 240 punten en daarna de 200 puntengrens.

AEX - Korte termijn

Op de korte termijn zal er waarschijnlijk door de hoge volatiliteit een bounce omhoog plaatsvinden, mogelijk tot de niveaus 305 315. Rond 315 loopt de AEX tegen zeer sterke weerstand niveaus aan.

Deze zijn:
  • Doorgebroken steunlijnen (middelllange en lange termijn) worden weerstandlijnen.
  • Negatieve gap op de daggrafiek (rond 315 punten).
  • Gemiddelde lijnen die nu nog iets boven de 300 punten liggen op de daggrafiek fungeren als sterke weerstanden in deze bearish trend (hou hiervoor de MA 10 & 20 aan).
  • 61,8% fibonacci lijn op de korte termijn grafiek fungeert als weerstand rond de 310 punten.

Instappen na de bounce
De bounce is een countertrend beweging binnen de bearish trend, wat dus betekent dat de trend bearish blijft. Te verwachten is dan ook dat de AEX na deze bounce weer een beweging naar beneden zal maken. Afhankelijk tot waar de AEX met deze 2e beweging zal zakken, zullen we meer informatie krijgen over of de neergezette bodem op 265 de echte bodem is. Het is dus nog even afwachten. Voor korte termijnhandelaren, die ondanks de hoge volatiliteit willen instappen, is het raadzaam om de trend naar beneden te volgen. Dit betekent dus wachten totdat de AEX de bounce voltooid en tegen de grote weerstanden aanloopt om vervolgens een mooi instapmoment te pakken.

Candlesticks

Dagcandles
Op de daggrafiek is er een zeer grote “hammer” candle neergezet die bodemvorming indiceert voor de korte termijn.

Week

Op de weekgrafiek van de AEX is een erg negatieve zwarte candle neergezet die voor veel moeilijkheden zal zorgen voor opwaartse bewegingen die de komende tijd kunnen komen. Om dit te overkomen heeft de AEX tijd nodig. Verwacht daarom geen kortstondig herstel naar oude hoge niveaus.

Algehele conclusie

De algehele situatie is erg bearish en zal de komende tijd nog wel bearish blijven. Van belang is of de bodem die de AEX heeft neergezet op 265 punten zal houden. Zo niet, dan is er de mogelijkheid van een grotere verdere daling van de AEX tot de koersdoelen 240 en en vervolgens 200 punten. Zo wel, dan kan er rustig een stevige bodem worden neergezet, zodat de AEX uiteindelijk de weg naar boven weer kan vervolgen. Dit gaat echter flink wat tijd kosten. De komende weken zullen cruciaal zijn voor het langere termijn plaatje.
© 2011 - 2019 Daniel-p, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggingssites voor uitgebreide Technische AnalyseWil jij geen groot bedrag uitgeven voor het uitvoeren van een complete technische analyse? Bekijk dan onderstaand overzi…
Interne analyse makenInterne analyse makenDe interne analyse maakt onderdeel uit van de SWOT-analyse. Door het maken van een interne analyse kan men de sterke en…
Marketingplan: Interne analyseMarketingplan: Interne analyseDe interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wa…
De interne en externe kant van de SWOT-analyseDe interne en externe kant van de SWOT-analyseHet uitvoeren van een SWOT-analyse is tegenwoordig een veelgebruikt middel voor bedrijven om de eigen capaciteiten en de…

Reageer op het artikel "AEX – De bodem bereikt?"

Infoteur: Daniel-p
Gepubliceerd: 10-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!