InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in grondstoffen in 2017 en 2018

Beleggen in grondstoffen in 2017 en 2018

Beleggen in grondstoffen in 2017 en 2018 Beleggen in grondstoffen in 2017 en 2018? Denk dan aan de handel in edelmetalen zoals goud, zilver, palladium, platina of misschien wel in delfstoffen, olie, gas, diamanten, koffie en granen. En dat doet u, omdat grondstoffen vaak schaars zijn en daardoor duurder zullen worden. U kunt er rijk mee worden. U kunt kiezen voor een belegging in beleggingsfonds, maar er zijn ook andere beleggingen mogelijk. Door te beleggen in grondstoffen of in een beleggingsfonds in grondstoffen deelt u direct mee in de prijsstijgingen en winsten en beschermt u zich tegen de gevolgen van inflatie. Hoe werkt dit beleggen in grondstoffen?

Inhoud

Belegging in grondstoffen beschermt u tegen de gevolgen van inflatie, beleggen dus

Een manier om uw geld en vermogen te beschermen tegen de effecten van inflatie is beleggen in grondstoffen. Het is een waardevaste belegging:
  • Grondstoffen zijn vaak schaars;
  • De vraag naar grondstoffen zal bij een verder stijgende wereldbevolking alleen maar toenemen;
  • Als lonen omhoog gaan, wordt het delven van grondstoffen duurder en daarmee de grondstoffen duurder.

Grondstoffen zijn schaars

Grondstoffen zijn schaars wanneer er meer vraag naar is dan voorradig is. Hoe groter dit verschil tussen vraag en aanbod is, hoe hoger de prijs. Ook als er een subsidie wordt gegeven om grondstoffen betaalbaar te houden voor de mensen blijft de oorspronkelijke prijs hoog. Sterker nog, als er subsidie wordt gegeven kan dit de vraag verder stimuleren waardoor de prijzen van grondstoffen alleen maar verder zullen stijgen. De wereldbevolking neemt toe, evenals de behoefte om mee te delen in de welvaart. Dat leidt alleen maar tot meer vraag naar grondstoffen. Afgezien van de vernieuwbare grondstoffen houdt het
aanbod van vele grondstoffen de groeiende vraag niet of nauwelijks bij.

Welke grondstoffen zijn interessant voor u als belegger?

Grondstoffen zijn de basisstoffen uit de natuur, die nodig zijn om andere producten te kunnen maken. En dat zijn er vele. U kunt dan denken aan:
  • Edelmetalen, zoals goud, zilver, palladium en platina;
  • Koper;
  • Olie en gas;
  • Steenkool en ijzererts;
  • Granen, koffie, cacao, suiker, tarwe, katoen;
  • Zand, grind, klei, cement;
  • Schoon water.

De schaarsheid doet zich bij grondstoffen vooral voor wanneer ze niet vervangbaar of vernieuwbaar zijn. Zo hebben edelmetalen als goud en zilver unieke eigenschappen. Een voorbeeld van vernieuwbare grondstoffen, die wel schaars kunnen zijn door bijvoorbeeld misoogsten, zijn granen, katoen en hout.

Beleggen in goud en zilver

Wie gaat beleggen, kan er ook voor kiezen om te beleggen in grondstoffen. Vroeger gebeurde dit vooral door fysieke eenheden op te slaan. Kenmerkend voor deze manier van beleggen zijn de schuren vol met graan en de banken die veel goud in hun kluizen opslaan. Dat diende als zekerheid voor de toekomst, maar ook om eraan te verdienen zodra de prijzen omhoog gingen. Denk ook aan een gouden sieraad, dat wordt gegeven, omdat het waarde heeft en waarschijnlijk nog meer waard zal worden. Of de gouden munten zoals de Maple Leaf of de Krugerrand. Maar het kan ook anders. U kunt ook op de beurs beleggen in grondstoffen, maar denk eraan dat grondstoffen sterk cyclisch zijn.

Beleggen in water en voedsel

Schoon water is schaar en bij een groeiende wereldbevolking zal dat nog schaarser worden. Hetzelfde geldt voor allerlei granen en voedsel. Niet alleen door een groeiende wereldbevolking maar ook door de opwarming van de aarde. Als oogsten mislukken, stijgen de prijzen. Omdat grondstoffen altijd nodig zijn, bieden ze vele kansen op de effectenbeurs.

Beleggingen spreiden

De koersen van grondstoffen zijn volatiel, gaan op en neer. Daarom is het goed om uw beleggingen te spreiden. Als u kiest voor een beleggingsfonds zal de beheerder vaak ook voor een goede spreiding zorgen en hoeft u dat niet meer zelf te doen. U kunt zo dus:
  • direct beleggen in grondstoffen;
  • kiezen voor een beleggingsfonds;
  • kiezen voor futurecontracten;
  • beleggen in opties met als onderliggende waarde de grondstoffen;
  • binaire opties.
  • turbo's, speeders en sprinters.

Kiezen voor grondstoffen maakt ook een goede spreiding van uw beleggingen mogelijk. Zorg zo voor diversificatie en spreiding van risico. Goud kopen, dat kan ook, voor gevorderden en beginners. Keuze genoeg.

Op de beurs zelf beleggen in grondstoffen of via een beleggingsfonds

Op de beurs kunt u in vele zaken beleggen en omdat het verstandig is om uw beleggingen te spreiden, horen daar ook beleggingen in grondstoffen u. Zo kunt u beleggen in aandelen van goudmijnen of zilvermijnen. U kunt kiezen voor beleggingsfondsen die weer voor u in grondstoffen beleggen. Er zijn producten die de ontwikkeling van de prijzen van grondstoffen direct doorvertalen, zoals de trackers, turbo’s, sprinters en speeders. Of beleg in beleggingsfondsen of een grondstoffenindex.

Slot beleggen in schaarse grondstoffen

Kortom, eigenlijk kan iedereen meedoen. Waar u wel altijd voor moet zorgen is dat u goed op de hoogte bent en goed op de hoogte gehouden wordt. Beleg vooral stoffen waarvan u denkt dat ze nog veel schaarser zullen worden dan ze nu al zijn. Verder wijzen internet en uw bank u de weg naar deze vorm van beleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voordeel van een beleggingsfondsVoordeel van een beleggingsfondsBeleggen in een beleggingsfonds kan zeer voordelig zijn. Wat is het grote voordeel van beleggen in een beleggingsfonds e…
Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement?Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement?Beleggen is niet iets waar je zomaar eens even aan begint. Beleggen of investeren vereist heelwat voorbereiding en kenni…
Rijk worden met grondstoffenRijk worden met grondstoffenNiemand die er met pikhouweel en schop op uittrekt om grondstoffen te vinden, zal zijn doel, rijk worden met grondstoffe…
Beleggen in edelmetalen: een vergelijking van goud en zilverBeleggen in edelmetalen: een vergelijking van goud en zilverGoud en zilver zijn edelmetalen die door de investeerder graag gezien worden als vluchthaven in onveilige economische ti…
Edelmetalen als goud en zilver verkopenEdelmetalen als goud en zilver verkopenDoor de huidige financiële malaise staan de goud en zilver prijzen momenteel erg hoog. Daarom loont het nu vaak voor con…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen in grondstoffen in 2017 en 2018"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 09-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!