InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: investeren in de Zwitserse frank of Swissie

Beleggen: investeren in de Zwitserse frank of Swissie

Beleggen: investeren in de Zwitserse frank of Swissie In tijden van crisis lijkt de Zwitserse frank goed stand te houden, terwijl de euro en de dollar wat meer prijsschommelingen vertonen. De schuldencrisissen in Amerika en Europa in de periode 2008-2011 maakten duidelijk dat de Zwitserse frank bij beleggers nog steeds een bijklank van "vluchthaven" heeft. Dit betekent dat investeerders wereldwijd veel vertrouwen hebben in de Zwitserse frank, hoe slecht het er ook aan toe gaat met de globale wereldeconomie. Onder meer de politiek-economische stabiliteit van Zwitserland ligt hieraan ten grondslag. Dankzij deze bijzondere eigenschap heeft de Zwitserse frank of Swissie een belangrijke waarde voor de belegger in vreemde valuta.

Eurocrisis

De globale economische crisis van 2008 leidde ertoe dat overheden financieel moesten tussenkomen om de banken te redden. Hierdoor moesten die overheden diep in de buidel tasten en ontstond er in 2010 en 2011 een schuldencrisis. In zowel Europa als de Verenigde Staten drukten centrale banken geld bij om staten niet failliet te laten gaan. Door dergelijke maatregelen holt de waarde van geld uit en gaan beleggers op zoek naar zogenaamde veilige "vluchthavens". Een daarvan is de Zwitserse frank of de franc Suisse.

Zwitserse frank: vluchthaven

"Papieren goud"

De economische crisis van 2008 en de nasleep ervan heeft ervoor gezorgd dat drie beleggingen opvallend in waarde gingen stijgen: goud, zilver en de Zwitserse frank. Goud en de Zwitserse frank staan ervoor bekend om beleggers aan te trekken die twijfelen aan de economie en hun kapitaal veilig willen stellen. Niet voor niets wordt de Zwitserse franc ook het 'papieren goud' genoemd. Hiermee wordt bedoeld dat de Swissie een munt is waarvan de positieve bijklank te vergelijken is met goud, namelijk een veilige vluchthaven in tijden van crisis.

Euro en Swissie

Met de schuldencrisis in Europa en de verhoging van het schuldenplafond in de VS kwam er een opvallende opwaardering van de Zwitserse frank. Maar in januari 2015 besloot de Zwitserse Centrale Bank de Zwitserse frank los te koppelen van de euro en vrij te laten "floaten" (zweven). Hierdoor daalde de waarde van de Swissie en schommelde de munt een tijdlang rond de pariteit met de euro. In oktober 2016 is 1 euro evenveel waard als 1.09 Zwitserse frank.

De 'Swissie' (CHF)

Zwitserland, omgeven door de Alpen, heeft traditioneel al een reputatie van veilig toevluchtsoord. Zwitserland is fier op haar neutraliteit in internationale conflicten en het land behoort ook niet tot de Europese muntunie. Bovendien kent Zwitserland een rijk financieel leven met de wereldbekende bankencentra Zürich, Genève en Basel. In Zwitserland kan je nog genieten van een relatief sterk bankgeheim (alhoewel dat ook in Zwitserland meer en meer op de helling komt te staan). Al deze factoren spelen een rol in de veilige reputatie die de Zwitserse frank heeft in het internationale geldwereldje. De Zwitserse frank heeft op de financiële markt de code CHF. De Swissie is niet alleen de officiële munteenheid van Zwitserland maar ook van Liechtenstein.

Financiële instabiliteit

Wie als belegger rekent op een langdurige instabiliteit in de globale wereldeconomie kan kiezen voor de Zwitserse frank als belegging of investering. Zowel in de Verenigde Staten van Amerika als in Europa lijken de oplossingen die sinds de crisis van 2008 uitgedokterd werden om de schuldencrisis te weerstaan, eerder voorlopig en oppervlakkig. Denk hierbij aan het schuldenplafond in de VS en de problemen met zwakke eurolanden als Griekenland. Economische specialisten spreken van "kicking the can down the road": met andere woorden het probleem verder voor zich uit schoppen.

Hoe beleggen in de Zwitserse frank?

In het licht van deze onzekerheid lijkt een investering in de Swissie zeker aantrekkelijk. Je kan er immers maar gebaat mee zijn wanneer je bij een plotse financiële crisis wat geld in Zwitserland hebt staan. Investeren in de Swissie kan je op verschillende manieren doen:
  • investeren in een beleggingsfonds dat zich richt op Zwitserland
  • bankrekening openen in Zwitserse frank in Zwitserland
  • beleggersrekening openen in Zwitserse frank in eigen land
  • aandelen kopen van Zwitserse bedrijven (die genoteerd staan in CHF)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserse_frank, bezocht op 07/10/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen: investeren in de Zwitserse frank of Swissie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vreemde valuta
Schrijf mee!