InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen en Fibonacci

Beleggen en Fibonacci

Beleggen en Fibonacci Beleggen, Forex, daytrayden en dus de regels van Fibonacci? Fibonacci en zijn Gulden Snede zijn al heel lang bekend en onmisbaar. De verhoudingsgetallen van de Gulden Snede bestonden in de verre oudheid al. Het was Fibonacci die er zijn naam aan verbond in de dertiende eeuw na Christus. Wie wil beleggen kan niet zonder de getallen van Fibonacci. Zo actueel en belangrijk zijn deze getallen nog steeds. Als u weet wat de rij en reeks van Fibonacci zijn, kunt u met deze deze wiskundige kennis ook uw voordeel doen op de beurs. Dezelfde reeks speelt een grote rol in de bekende de Da Vinci code.

Wie is Fibonacci?

Leonardo Pisano werd bekend onder de naam Fibonacci. Hij wordt gezien als de eerste westerse wiskundige sinds de Griekse oudheid die een veelomvattend origineel werk publiceerde over de algebra, het Liber Abacci. Zonder meer beroemd is Fibonacci geworden door de rij van Fibonacci en de daaruit voortvloeiende verhoudingsgetallen. Hij voerde het huidige tien getallenstelsel in.

Wat is de gulden snede?

De gulden snede is echt iets magisch. U komt het bijna overal tegen. Vaak blijkt dat als men verhoudingen in een gebouw of bijvoorbeeld schilderij of bloem mooi vindt, deze precies voldoen aan de gulden snede. Deze Proportio Divina doet welhaast magisch aan.

Eenvoudig gezegd gaat het als volgt. Teken een rechthoek waarvan de lange zijde 1,618 maal zo groot is als de korte zijde van de rechthoek. Teken vervolgens in deze rechthoek een vierkant, met de zijden gelijk zijn aan de korte zijde van de rechthoek. De rechthoek die u op die manier overhoudt, blijkt ook weer dezelfde afmetingen te hebben. Zo ontstaat een oneindige rij vierkanten met steeds dezelfde verhoudingen. Cruciale getallen hierbij zijn 0,618 en het complement hiervan 0,382. Houdt u deze getallen even vast.

Wat is de rij van Fibonacci

De rij van Fibonacci heeft als eigenschap, dat elk volgend getal in de rij de som is van de twee vorige getallen:

F(n)= F(n-1) + F(n-2) met F(1)=F(2)=1 en n=3,4,5,6,...

Als u dit uitschrijft krijgt u de oneindige rij:

1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, ..

De crux is nu dat als u de getallen uit deze reeks deelt door zijn voorganger, langzamerhand een verhoudingsgetal ontstaat van ongeveer 1,618. Een check hierbij: 144/89=1,61798. En dit getal kennen we van de gulden snede.

Hoe kan ik beleggen met Fibonacci

Ook bij beleggen is Fibonacci iets magisch. Vaak blijken koersen van aandelen en indices op te veren naar een bepaald percentage van de eerder voorgekomen daling. Dit is lijn met de rij van Fibonacci.

Retracement levels Fibonacci:

Stel als voorbeeld dat de daling van een koers 100 euro bedraagt, dan veert het aandeel vaak wetmatig op met:
  • 23,6%, 38,2%, 50%, 61,8% of 76,4%. Hiervan zijn 61,8% en het complement 38,2% direct herkenbare Fibonacci getallen. Bovendien is 23,6% een Fibonacci getal ten opzichte van 38,2% en volgt 76,4% als complement.
  • Of overstijgt zelfs de eerdere daling met 138,2%, 161,8%, 261,8% en zo verder.

Deze percentages noemen we de Fibonacci retracement niveaus. Deze percentages gelden zowel bij het opveren van een beurs als bij een correctie ten opzichte van een eerdere stijging.

Slot

Wie de bewegingen van de koersen van aandelen op de beurs goed volgt, ziet vaak enkele wetmatigheden terug die te relateren zijn aan de regels van Fibonacci. De professionele belegger hanteert deze ijkniveaus in lijn met een goed money management. Dus als u in een aandeel bent gestapt op 38,2% retracement, zal volgens de theorie in eerste instantie de stijging niet verder doorzetten dan 50% of 61,8%. Althans professionele beleggers houden daarmee altijd rekening. Velen zullen daarom bij een stijgende markt een stop loss plaatsen vlak onder deze percentages. Doe daar dan ook uw voordeel mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De gulden snedeAls we iets bijzonder mooi vinden, zit daar vaak de wiskundige gulden snede achter. De vormenrijkdom in de kosmos houdt…
Beleggen in VINCIVINCI is een Frans bouwbedrijf dat beursgenoteerd is. Het bedrijf opereert in ruim 100 landen met ruim 190.000 medewerke…
De gulden snede en de eenderde regel in de fotografieIedereen heeft er wel eens van gehoord: de gulden snede en de eenderde regel. Maar wat betekenen deze begrippen nu preci…
Hoe gebruik ik Fibonacci in Forex?Hoe gebruik ik Fibonacci in Forex?De reeks van Fibonacci wordt veel gebruikt bij het handelen in valuta en grondstoffen. Door deze reeks in een grafiek in…
Easter eggs in muziekEen 'easter egg' is een bewuste grap of verborgen boodschap in of op een (interactief) medium zoals een computerprogramm…

Reageer op het artikel "Beleggen en Fibonacci"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Belegger
Schrijf mee!