InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in Japan

Beleggen in Japan

Beleggen in Japan Japan is een erg aantrekkelijk land om in te beleggen. Het ging jarenlang slecht met het Aziatische land, maar de economie is zich langzaam weer aan het herstellen. Dit kwam mede door de export. Of dat herstel doorzet is overigens de vraag, omdat Japan begin 2011 getroffen werd door een tsunami met allerlei problemen bij kernreactoren tot gevolg. Het is mogelijk direct te beleggen in de Nikkei-index op de Japanse beurs wanneer u een beleggersrekening heeft. In het verleden was Japan een erg aantrekkelijk land om in te beleggen. Het land is de tweede economie ter wereld en het ging lang goed met het land. Na de Tweede Wereldoorlog lag het land grotendeels in puin en moest er veel worden opgebouwd. De Japanners leefden jarenlang in armoede, maar het land herstelde zich toch relatief snel weer. Dit kwam mede door de Amerikaanse steun. Die zochten zelf een afzetmarkt voor hun producten en Japan was daar met zijn grote bevolking een goede mogelijkheid voor. Het land wist de lonen laag te houden, waardoor er veel banen gecreëerd werden. In de jaren zestig vertoonde Japan groeicijfers van wel 10 procent per jaar. Het land bouwde een grote technische – en auto-industrie op.

De Nikkei-index

De Nikkei-index, de belangrijkste Japanse beursindex, bereikte haar hoogtepunt rond 1990. Toen stond de index op meer dan 39.000. In de jaren daarna raakte de Japanse economie langzaam in verval. Verschillende grote bedrijven raakten in verval en meerdere banken moesten gedwongen fuseren of gingen zelfs bankroet. Het land werd getroffen door verschillende grote aardbevingen en in 1999 door de Aziatische crisis, waardoor de Nikkei-index in totaal 70 procent van zijn waarde verloor. Japan leek aan het begin van het nieuwe decennia langzaam weer uit het dal op te klimmen. De hele regio maakte al jarenlang mooie groeicijfers door. In China was de groei bijvoorbeeld 8 procent. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld voor Indonesië en Thailand.

Japanse export naar het buitenland

Een groot deel van de Japanse export ging die richting op. Na jaren van stagnatie was er dus weer sprake van nieuwe groei. Japanse bedrijven die meer dan de helft van omzet behaalden in het buitenland zagen tussen de jaren 2008 en 2010 een winststijging van maar liefst 450 procent.Voor bedrijven die 30 tot 50 procent van hun omzet behaalden in het buitenland was er sprake van een winststijging van 140 procent. De Japanse Centrale Bank voorkwam dat het land al te hard getroffen werd door de Kredietcrisis door de rente op leningen, en dus ook voor sparen, laag te houden. Daardoor konden Japanners makkelijk geld lenen dat vervolgens weer in de economie gestopt kon worden.

Kernramp en problemen voor de Japanse economie

Aan het begin van 2011 was er echter weer opnieuw een aardbeving die roet in het eten dreigde te gooien. Als gevolg van de aardbeving die onder het zeeoppervlak plaats had ontstond er een tsunami. Een aantal Japanse kernreactoren werden daardoor getroffen. De tsunami zorgde er al voor dat verschillende regio’s hard werden getroffen en er honderden doden vielen. Als gevolg van de problemen met de kernreactoren moesten verschillende regio’s helemaal worden geëvacueerd. Het gehele economische leven in deze gebieden lag dus ook stil, met alle gevolgen van dien. De Japanse economie kreeg daardoor ook een opdoffer en verschillende bedrijven verloren een groot deel van hun waarde op de beurs. De Yen

Beleggen in Japan

Nederlanders die willen beleggen in Japan kunnen dat het beste doen via de Nikkei-index. Het is bij de meeste Nederlandse banken, zoals de ING Bank, Rabobank en ABN-Amro, direct mogelijk te beleggen op de Japanse beurs. De enige voorwaarde daarvoor is dat u de beschikking heeft over een beleggersrekening. Het is ook mogelijk om een bedrijf in Japan te beginnen of een zakenpartner te zoeken waarmee u een bedrijf kunt beginnen of een aandeel in het bedrijf kan kopen. Het is daarvoor wel aan te bevelen dat u Japans spreekt en bekend met de cultuur van het land. Dat maakt zaken doen een stuk makkelijker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen in Japan"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in het buitenland
Schrijf mee!