InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: voordelen van de verhuur van vastgoed

Beleggen in vastgoed: voordelen van de verhuur van vastgoed

Beleggen in vastgoed: voordelen van de verhuur van vastgoed Beleggers in vastgoed kopen een pand om door te verkopen of om te verhuren. Ook een tijdlang verhuren en daarna met winst verder verkopen is een mogelijkheid. De voordelen van het verhuren van appartementen of huizen is in de eerste plaats de cashflow die je kan hebben dankzij de huuropbrengsten. Een ander voordeel is dat er leven in het pand blijft, want leegstand van een woning is geen goede zaak voor iemand die geïnvesteerd heeft in vastgoed. Doordat de huurder het pand dagelijks onderhoudt wordt vermeden dat het pand verkommert. Om alles in goede banen te leiden en een interessant rendement uit de verhuur te halen kan je een beroep doen op een makelaar. Wat zijn de voordelen van het verhuren van vastgoed?

Investeren in vastgoed: verhuren of doorverkopen?

Vastgoed wordt door investeerders gekocht om meerdere redenen. In de eerste plaats gaan beleggers vastgoed kopen om er rendement uit te halen door het met winst verder te verkopen. Dit kan al vrij kort na de aankoop gebeuren: sommige beleggers wachten zelfs niet tot de volledige afwerking van een vastgoed om het door te verkopen, denk bijvoorbeeld aan het verhandelen van nieuwbouwappartementen. Een andere reden om in vastgoed te investeren is om het goed te verhuren, al dan niet met de hulp van een makelaar. Makelaars brengen extra kosten met zich mee voor de verhuurder maar verhogen op de kans op een goed management én rendement van de verhuur.

Voordeel: inkomsten uit verhuur

Vastgoed verhuren kan heel interessante rendementen met zich meebrengen. Als je constant kan rekenen op een goede verhuur, dit wil zeggen een goede aflossing van de ene huurder door de volgende, zit er een aardig rendement in. Dan kan je maandelijks een heel interessante cashflow halen. Cashflow komt neer op het voortdurend binnenrijven van inkomsten zonder al te veel lege momenten en periodes. Als alles een beetje draait zoals je gehoopt had, dan hou je een mooi passief inkomen over aan je verhuurde pand.

Gebruik en onderhoud

Als je huurders in je appartement of huis hebt, dan heeft dit het voordeel dat er in je vastgoed geleefd wordt. De waterleiding en de elektriciteit worden gebruikt; ramen worden opengezet om te verluchten, enz. Je kan ervan uit gaan dat eventuele technische problemen door de huurder gemeld zullen worden. Op die manier word je daar als verhuurder ook meteen attent op gemaakt en word je gedwongen om het pand in een degelijke staat te bewaren en verbeteringen aan te brengen. Een vastgoed waarin niet geleefd wordt, zal al snel in verval geraken en verkommeren. Leegstand is geen goede zaak voor een vastgoed en trouwens ook niet voor de buurt waarin het gelegen is.

Vastgoed verhuren: management

Verhuren vereist organisatie

Verhuren is niet zomaar iets waar je eens mee begint, maar iets waar je goed moet op voorbereid zijn. Je moet geldige huurcontracten maken en die samen ondertekenen met de huurder. Er moet een huurwaarborg overeengekomen worden en de modaliteiten van de betalingen moeten bepaald worden. Waar sommige verhuurders deze verantwoordelijkheid graag zelf opnemen zijn er andere voor wie deze verantwoordelijkheid te stressvol is.

Verhuren via manager of makelaar

Als je dit niet allemaal zelf wil doen, dan neem je best een manager of een makelaar onder de arm om alles op professionele wijze ten uitvoer te brengen. Een makelaar in vastgoed is op de hoogte van alle wettelijke vereisten, de specifieke kenmerken van de omgeving en bijkomende details waar een leek misschien niet aan had gedacht. Ook is een makelaar vertrouwd met het behandelen van eventuele problemen met huurders waardoor je een groot stuk van de verantwoordelijkheid van de verhuur op hem of haar kan afwentelen. Online zijn er prijsoffertes beschikbaar om een geschikte makelaar in jouw regio te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: voordelen van de verhuur van vastgoed"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vastgoed verhuren
Schrijf mee!