Aandelen handelen met maximale winst en minimaal risico

Aandelen handelen met maximale winst en minimaal risico Succesvol handelen in aandelen hoeft niet moeilijk te zijn. Het doel is een maximale winst te behalen en het risico te beperken. Met de juiste beleggingstips leer je succesvol aandelen te handelen. Gebruik geavanceerde orders om de aandelen op het juiste moment te verkopen, en zo de winst te maximaliseren. Met deze orders is het ook mogelijk om verliezen te beperken, en zo structureel winst te maken met aandelen.

Handelen in aandelen

Het handelen in aandelen vormt de basis van het beleggen. Er zijn tegenwoordig enorm veel van aandelen afgeleide producten, de zogenaamde derivaten zoals, opties, turbo's, speeders, ETF's, CFD's, sprinters, warrants,certificaten, beleggingsfondsen en ga zo maar door. De basis blijft echter het aandeel waarmee je mede eigenaar wordt van het bedrijf waar je aandelen van koopt. Met derivaten heb je weliswaar het voordeel om te profiteren van een hefboom maar het risico is daarentegen ook veel hoger. Daarnaast is het zo dat bij de meeste derivaten er nog een partij tussen jou en de markt zit die aan jouw moet verdienen. Met aandelen betaal je alleen de transactiekosten aan je broker. Een ander voordeel van bepaalde aandelen is dat ze dividend uitkeren, dit kan een extra bron van inkomsten zijn.

Psychologie van de belegger

De handel in aandelen bestaat al lange tijd, toch zijn er weinig mensen die structureel winst maken met de handel in aandelen. Vaak blijven ze met verliezen zitten. De grootste fout is dat beleggers met aandelen zich teveel laten leiden door emotie. Er zijn een aantal psychologische valkuilen die de belegger in aandelen veel geld kosten.

Veelgemaakte fouten

Beleggers maken vaak dezelfde fouten. De fouten die een belegger maakt worden vaak veroorzaakt doordat ze zich laten leiden door emoties. Een goede aandelen handelaar kan zijn emoties uitschakelen tijdens het handelen. Belangrijk is om geen binding met aandelen te krijgen, beschouw ze louter en alleen als een instrument waar je geld mee verdient. De meest gemaakte fouten die worden gemaakt bij de handel in aandelen zijn:

Geen verlies nemen

Een veelgemaakte fout is dat de belegger geen verlies neemt op de aandelen, vaak blijft hij bij dalende koersen tegen beter weten in zitten met zijn aandelen in de veronderstelling dat de aandelen ook wel weer gaan stijgen.

Verliesgevende aandelen bijkopen

Nog een veelgemaakte fout is dat de belegger continu aandelen blijft bijkopen bij een dalende koers van zijn aandeel, met het idee van lager kan de aandelen koers nooit worden.

Niet zonder aandelen positie kunnen zitten

Niet zonder aandelen positie kunnen zitten, veel beleggers kunnen niet met hun hele portefeuille cash zitten. Ze moeten beslist aandelen hebben omdat ze anders bang zijn ergens de boot te missen, dit resulteert bijna altijd in verliezen. Het is beter te wachten op het juiste moment en dan toe te slaan.

Wanneer aandelen verkopen

Het juiste moment om de aandelen te verkopen wordt bijna altijd verkeerd gekozen, winst is winst weliswaar maar de timing kan net dat beetje extra winst genereren. Vaak worden de aandelen te vroeg verkocht omdat men blij is eindelijk weer wat winst te pakken. Of de belegger denkt dat de bomen tot in de hemel groeien en dan worden de aandelen ver na de hoogste koers verkocht zodat de belegger weer veel koerswinst misloopt.

Hoe moet ik succesvol aandelen handelen

Om toch met succes in aandelen te handelen is het belangrijk om een strategie te kiezen hier niet meer van af te wijken. Enkele tips kunnen je helpen de juiste keuzes te maken.

De juiste aandelen selecteren

In de eerste plaats moet er gekeken worden in welke aandelen je wilt handelen. Maak een selectie van aandelen die je een beetje kent of waarvan je de markt kent, of leer gewoon een aantal aandelen kennen. Deze kun je dan opslaan in je favorieten, de meeste brokers hebben deze optie zodat je in één scherm al jouw aandelen kunt volgen.

Nu komt het erop aan het juiste aankoopmoment voor een aandeel te kiezen. Als je de aandelen die je hebt toegevoegd aan je favorieten een tijdje hebt gevolgd weet je ongeveer wanneer een bepaald aandeel goedkoop is geworden of wanneer een bepaald aandeel duur is. Aankopen doe je alleen als de markt in zijn geheel positief is je kunt hierbij kijken naar de index (bijvoorbeeld de AEX) zit deze in een stijgende trend dan kun je aankopen doen.

Welk aandeel nu kopen

Kijk welk aandeel goedkoop is op basis van de grafiek. Als vervolg daarop kijk je wat de uitstaande adviezen van het betreffende aandeel zijn, koop het aandeel alleen als de opgegeven koersdoelen ook aanmerkelijk hoger liggen dan de huidige koers. Daarnaast kijk je dan wat de technische analisten over het aandeel zeggen, zit het aandeel in een stijgende trend en is top vorming nog niet aannemelijk dan overweeg je het aandeel te kopen. Technische en fundamentele analyses van aandelen zijn op de meeste financiële sites wel te vinden, daarnaast bied iedere broker deze informatie.

Wanneer het aandeel kopen

Zit de markt in een stijgende trend en zit het aandeel in een stijgende trend en liggen de afgegeven koersdoelen van de analisten aanmerkelijk hoger dan de werkelijke aandelenkoers dan koop je het aandeel.

Het aandeel gekocht en nu

Nu komt het erop aan het aandeel weer met maximale winst te verkopen. Het timen van deze stap is erg moeilijk, dus dit doe je dan ook niet. In plaats daarvan maak je gebruik van een geavanceerde orde voor het verkopen van de aandelen een soort van stop-loss maar dan met wat extra opties. Deze order word een trailing- stop genoemd, wanneer het bij je broker niet mogelijk is dit soort orders te hanteren dan moet je overstappen naar een andere broker. Bij een gewone stop-loss order geef je een vaste waarde op wanneer de aandelenkoers daalt tot deze koers dan worden de aandelen automatisch bestens verkocht.

Bij een trailing-stop geef je op hoeveel de koers mag dalen ten opzichte van de vorige slotkoers van het aandeel. De stopprijs schuift in één richting mee met de koers. Als de conditie wordt bereikt dan wordt de order naar de beurs verzonden. Je kunt middels de trailing-stop order een winstgevende positie vasthouden totdat de koers weer daalt door de door jouw ingestelde grens.

Voorbeeld: Je hebt 200 aandelen Royal Dutch Shell A in je bezit. De huidige koers van Royal Dutch Shell A is EUR 26,00. Je stelt je stopprijs/afwijking in op EUR 0,50 van de huidige koers. Je aandelen Royal Dutch Shell A worden verkocht als de koers EUR 25,50 bereikt. Nu stijgt de koers van Royal Dutch Shell A tot EUR 28,00. Door middel van de trailing-stop verschuift de stopprijs nu naar EUR 27,50. Je aandelen Royal Dutch Shell A worden nu pas verkocht als de koers weer daalt tot EUR 27,50.

Trailing-stop

Ook ben je door middel van de trailing-stop order beschermt tegen plotse grote dalingen ten gevolge van wat dan ook.
Je schakelt met dit systeem dus een groot deel van de psychologische valkuilen uit. Wanneer je jezelf dan ook consequent houd aan de criteria om een aandeel aan te kopen, dan kun je met de aandelenhandel stinkend rijk worden.

Let op bij de order

Let erop dat wanneer je een trailing-stop order op je aandelen ingeeft je de termijn wel op "geldig tot annulering" zet, anders kun je weleens van een koude kermis thuiskomen wanneer de aandelen niet zijn verkocht bij een grote daling. Het enige kleine nadeel van de trailing-stop is dat je altijd iets onder de hoogste koers verkoopt.

Samenvattend

Het grote voordeel van bovenstaand systeem is dat je alleen het aankoopmoment van de aandelen hoeft te bepalen. Nadat je de aandelen in je portefeuille hebt geef je meteen de trailing-stop order in. Hierna hoef je er niet meer naar om te kijken vanaf dan gaat alles automatisch.
© 2011 - 2020 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in sprinters ING bank in 2020Beleggen in sprinters ING bank in 2020Beleggen in de sprinters van de ING bank is qua werking vergelijkbaar met het beleggen in de turbo's. U belegt voor een…
In turbo’s beleggen, bescherm uw aandelen en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw aandelen en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2020 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…
Turbo beleggen met geleend geldTurbo beleggen met geleend geldHoe werkt turbo beleggen in 2020? Turbo beleggen is beleggen met voor een gedeelte geleend geld. Doordat u minder eigen…
Geld verdienen met het handelen in CFD'sHet handelen in CFD's wordt steeds populairder onder de particuliere beleggers. Deze 'snellere' vorm van beleggen onders…

Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…
De risico's van obligatie-beleggingDe risico's van obligatie-beleggingNiet elke belegger heeft moed om risico's te lopen. Voor de een is risico een factor die hij liefst 100% wil uitschakele…

Reageer op het artikel "Aandelen handelen met maximale winst en minimaal risico"

Infoteur: P1234
Laatste update: 14-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!