InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in edelmetalen zoals goud en zilver

Beleggen in edelmetalen zoals goud en zilver

Beleggen in edelmetalen zoals goud en zilver Beleggers die de klassieke beleggingen in aandelen wantrouwen hebben meerdere alternatieven. Een daarvan is om te beleggen in edelmetalen (of: "edele metalen") zoals bijvoorbeeld goud en zilver. Goud en zilver speelden in 2011 de hoofdrol in de beleggerswereld, en dit omwille van de angst die er op de beurs heerste in de nasleep van de economische crisis van 2008. De goudprijs en de zilverprijs stegen toen sterk maar kenden daarna een stagnatie. Maar ook andere edelmetalen zijn interessant voor de belegger. Vooral platinum en palladium blijven erg gegeerd bij investeerders die zich willen richten op zekerheid en veiligheid. Beleggen in edelmetalen kan bijvoorbeeld door de aankoop van fondsen die meerdere edelmetalen ("precious metals") bevatten of door het beleggen in trackers die de prijs van één edelmetaal volgen, bijvoorbeeld de goudprijs.

Beleggen in edelmetalen

Edelmetalen kunnen voor de belegger een toevluchtsoord zijn in onzekere economische tijden. Sinds de economische crisis van 2008 hebben vooral goud en zilver op dat vlak een hoofdrol gespeeld. Beleggers zijn minder in aandelen gaan geloven omwille van de crisis en de nasleep ervan. Daarom bieden "zekere" en tastbare beleggingen zoals grondstoffen, en meer bepaald edelmetalen, een interessant alternatief. Edelmetalen (of: edele metalen) zijn metalen die niet of nauwelijks door oxidatie worden aangetast en traditioneel door alle volkeren ter wereld worden gezien als waardevol. Enkele voorbeelden van edelmetalen zijn: goud, zilver, platina (platinum), palladium, rhodium, osmium, iridium en ruthenium.

Goud

Klassieke vluchthaven

Goud is de absolute hoofdrolspeler als het gaat om het verleiden van beleggers die twijfelen aan de economische heropleving. Beleggers die zich willen indekken tegen inflatie en tegen een mogelijke waardevermindering van de munten investeren graag in goud. Dit edelmetaal kan dan ook prat gaan op de reputatie van klassieke vluchthaven in tijden van crisis. De goudprijs overschreed in april 2011 de 1500 dollar per troy ounce maar kende daarna een daling om tenslotte min of meer stabiel te blijven rond de prijs 1100-1300 dollar per troy ounce in de periode 2012-2016.

Investeren in goud

Beleggen in goud kan je op fysieke wijze door te investeren in bijvoorbeeld goudstaven of gouden munten. Belangrijkste voordeel hiervan is dat je het edelmetaal in eigen handen hebt en er zelf over kan beschikken. Als je op andere manieren in goud belegt heb je dat voordeel niet. Beleggen in goudmijnaandelen komt in strikte zin overeen met het beleggen in aandelen die niets met goud te maken hebben, je hebt met andere woorden geen fysiek goud in handen, enkel je aandelen. Hetzelfde geldt voor trackers (ETF's) in goud: dit zijn beleggingsfondsen die de goudprijs als zodanig volgen ("tracken").

Zilver

Zilver krijgt vaak een tweederangsrol toebedeeld als het gaat om het bepalen van de interessantste edelmetalen om in te investeren, terwijl goud bij het grote publiek het populairst is. Toch is ook zilver een uiterst interessante belegging: de zilverprijs steeg in de periode 2010-2011 tot de recordhoogte van 49 dollar per troy ounce. Bijzonder aan zilver is dat het niet alleen een intrinsieke waarde heeft (zoals goud) maar ook op industrïeel vlak veel gebruikt wordt, denk bijvoorbeeld aan het gebruik van zilver in elektronica. Vaak schommelt de zilverprijs parallel met de goudprijs maar dit is niet altijd zo.

Platinum en palladium

Platinum heeft samen met zilver en palladium meer industriële toepassingen dan goud. Daarom kan platinum mee profiteren van de sterk groeiende economie in de groeilanden, zoals bijvoorbeeld de autoindustrie in China. In China, de tweede grootste economie ter wereld, is er een grote vraag naar platinum. Palladium is goedkoper dan platinum maar wordt in dezelfde sectoren gebruikt, zoals ook de sector van de autoindustrie. Het wordt dan ook gezien als een vervangmiddel voor het duurdere platinum. Palladium en platinum zijn traditioneel minder populaire edelmetalen dan goud en zilver maar zijn zeker interessant om een investering in te wagen.

Fondsen van edelmetalen

Voor de belegger die zijn beleggingen in edelmetalen wil diversifiëren zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kan je aparte beleggingen doen in de verschillende edelmetalen door trackers aan te kopen die eenvoudigweg de prijs van het edelmetaal volgen. Zo zijn er trackers in de goudprijs, de zilverpijs of in de prijs van platinum. Maar je kan je ook richten op fondsen en trackers die meerdere edelmetalen omvatten. Wil je online op zoek naar dergelijke fondsen dan zal je de Engelse term voor edelmetalen moeten gebruiken in je zoekopdracht, namelijk "precious metals". Sommige van deze fondsen beleggen in een grote groep metalen, waaronder bijvoorbeeld ook zink en koper, maar omvatten voor het leeuwendeel de edelmetalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Edelmetaal, bezocht op 08/10/2015.
  • http://www.edelmetaal-info.nl/, bezocht op 08/10/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in edelmetalen zoals goud en zilver"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud en zilver
Schrijf mee!