InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: risico & rendement

Beleggen: risico & rendement

Bij beleggen gaan risico en rendement hand in hand. Hoe meer risico’s u bereid bent te nemen, des te hoger het rendement op uw belegging kan zijn. Er zijn verschillende beleggingsinstrumenten, zoals aandelen en obligaties die ieder een eigen risico met zich meebrengen. Een spaarrekening brengt weinig risico met zich mee, maar rendement is er nauwelijks. Dit artikel gaat over het verband tussen risico & rendement. Ook worden er aanbevelingen gedaan om veilig te beleggen.

Risico & rendement beleggen

Risico en rendement hangen sterk met elkaar samen. Als u gaat beleggen, loopt u een aantal risico’s, zoals het risico op dalende koersen, het risico op waardevermindering van de beleggingen, het risico dat uw beleggingen nauwelijks verhandeld kunnen worden op de beurs en de kans dat het bedrijf waarin u belegt zijn verplichtingen niet na kan komen. U kunt de risico’s beperken door beleggingen te spreiden. Maar als u voor een hoog rendement wilt gaan, “moet” u wel risico nemen.

Factoren risico bij belegging

Beleggen gaat altijd gepaard met een risico. Een rendement van bijvoorbeeld 15% zonder risico is onmogelijk. Er zijn verschillende factoren die het risico van een belegging bepalen. Het gaat om de volgende risicofactoren:
  • Valuta. Als bijvoorbeeld de koers van de dollar in waarde daalt, kan dit gevolgen hebben voor de waarde van uw aandelen.
  • Rente. Een stijgende rente heeft een negatief effect op beleggingen in aandelen, obligaties en vastgoed.
  • Economie. Als de prognoses voor de economie verslechteren, daalt doorgaans de waarde van aandelen.

Risico & rendement bij aandelen

Rendementen op aandelen zijn sterk wisselend en afhankelijk van de ontwikkeling van de koers. Door te beleggen in aandelen heb je een grote kans op een hoog rendement, maar het risico is ook groter dan bijvoorbeeld bij staatsobligaties.

Risico & rendement staatsobligaties

Beleggen in staatsobligaties is een relatief veilige vorm van beleggen met een laag risicoprofiel. In de Westerse wereld komt het zelden voor dat de staat failliet gaat (hoewel daar nu verandering in lijkt te komen met EU-landen zoals Griekenland die hun financiën niet op orde hebben). Een staatsobligatie is een schuldbewijs van de staat. De vergoeding bestaat uit een rente die jaarlijks wordt uitgekeerd.

Veilig beleggen

U kunt veilig beleggen door uw beleggingen te spreiden over verschillende fondsen en bedrijven. Daardoor wordt het risico beperkt. Een ander aspect is de “beleggingshorizon”. Dat is de termijn waarop u uw geld weer nodig heeft. Als u het belegde geld op korte termijn nodig hebt, is het verstandig om niet te veel risico te nemen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mistermoney
  • ING
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Beleggen: risico & rendement"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 23-04-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!