InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Slapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelen

Slapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelen

Slapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelen Slapend rijk worden is niet onmogelijk, maar over het algemeen moet je er veel inspanningen voor leveren. Een van de mogelijkheden is het investeren in aandelen. Aandelen vergen een specifieke kennis van de financiële markten en de economische actualiteit. Slapend rijk worden kan je dankzij de dividenden die ondernemingen uitkeren aan de aandeelhouders en dankzij een slimme koop- en verkooptactiek waardoor je winsten kan herbeleggen. Hoe kan je succesvol zijn met beleggen in aandelen en rijk worden?

Slapend rijk worden: kan het?

Slapend rijk worden lijkt vaak iets dat alleen weggelegd is voor enkele gelukkigen die de nodige meeval in het leven hebben gehad. Geld verdienen en rijk worden zonder dat je er nog iets voor hoeft te doen is vaak een utopie. Zelfs al is het mogelijk om slapend rijk te worden, dan heb je daar toch eerst veel inspanningen voor moeten leveren of een aanzienlijke investering voor moeten doen. Een van de mogelijkheden om slapend rijk te worden is om succesvol te beleggen.

Slapend rijk worden met beleggen

Beleggen is niet iets waar je vanaf de eerste belegging astronomisch hoge rendementen van hoeft te verwachten. Beleggen is geen spel voor gokkers of mensen die op goed geluk proberen fortuin te maken. Beleggen vergt in de eerste plaats kennis van de financiële markten, het analyseren van informatie over ondernemingen, en een goede neus voor de juiste beslissingen.

Beleggen: waarop letten?

Aandelen van ondernemingen hebben specifieke kenmerken waarvan elke belegger op de hoogte moet zijn. De belegger moet weten wat de financiële situatie is van de onderneming waarin hij wil beleggen, wat de koers-winst/ratio van de onderneming is en dergelijke. Wat is het dividend dat de onderneming uitkeert aan de aandeelhouders en wat is het toekomstpotentieel van de onderneming? Allemaal vragen waar de succesvolle belegger rekening mee moet houden om op lange termijn rendement te kunnen halen en succesvol te kunnen zijn.

Wanneer aandelen kopen?

Op het juiste tijdstip kopen en verkopen van aandelen is een handeling die een grote invloed heeft op je rendement op lange termijn. Heeft de belegger aandelen in het bezit van een onderneming die het goed doet en een royaal dividend uitkeert, dan is het raadzaam om dit aandeel voorlopig te houden. Zulke aandelen kunnen op de lange termijn een aardige opbrengst opleveren dankzij de dividenden. Slapend rijk worden kan wanneer je zoveel aandelen in je bezit hebt van ondernemingen die je telkens zoveel dividend opleveren dat je ervan kan leven.

Het juiste moment

Financiële markten

Aandelen kopen en verkopen kan je enorm interessante winsten opleveren wanneer je daar handig in bent. Op het juiste moment je aandelen verkopen kan je rendement opleveren waar je weer andere aandelen mee kan kopen die in de toekomst hoge ogen zullen gooien. Maar om dat te kunnen moet je goed op de hoogte zijn van de situatie op de financiële markten en de toestand van de ondernemingen zelf.

Winsten herbeleggen

Dit vergt een enorme kennis van zaken en een nauwkeurige opvolging van de financiële actualiteit. Slapend rijk worden kan je pas wanneer al die inspanningen zoveel resultaten hebben opgeleverd dat je voortdurend winsten haalt uit je gedane investeringen. Dan komt het erop aan om een deel van die winst veilig te stellen in risicoloze beleggingen en een ander deel te herbeleggen in nieuwe beleggingen met een hoog potentieel rendement.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Slapend rijk worden: succesvol zijn met beleggen in aandelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Rijk worden
Schrijf mee!