InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Investeren in goud: beleggen in goudmijnaandelen

Investeren in goud: beleggen in goudmijnaandelen

Investeren in goud: beleggen in goudmijnaandelen Goud is een geschikte mogelijkheid om je in te dekken tegen inflatie en economische onzekerheid. Meestal denk je bij beleggen in goud vooral aan het kopen van een goudstaaf of oude gouden munten, maar je kan ook beleggen in aandelen van goudmijnen. Goudmijnen staan in voor de ontginning en productie van goud en hebben hevige voor- en tegenstanders. Aandelen van goudproducenten zijn immers vaak erg volatiel en bij sterke stijgingen of dalingen ontstaan er steeds discussies tussen de zogenaamde "goldbugs" en goudcritici. Goudmijnaandelen zijn niet alleen afhankelijk van de goudprijs, maar ook van andere factoren zoals productiekosten en de aanwezigheid van goudreserves. Behalve het rechtstreeks kopen van aandelen van goudmijnen kan je ook beleggen in goudtrackers. Goudtrackers verzamelen een bepaalde soort van goudaandelen op één ETF of tracker.

Goud tegen inflatie

In de periode 2008-2009 bevond de globale wereldeconomie zich in een hoogst onzekere toestand. Terwijl de economieën in het westen probeerden recht te krabbelen, ontstonden er in 2011 de Arabische revoluties. Dit alles zorgde voor onrust op de markten en was een goede zaak voor de goudprijs. De prijzen van olie en andere grondstoffen gingen de hoogte in, en goud surfte mee op dezelfde golf. Voor beleggers blijft goud sowieso een vluchthaven tegen prijsstijgingen (inflatie), economische onzekerheid en financiële chaos.

Investeren in goud

Als je in goud wilt beleggen, dan heb je vele mogelijkheden. Ten eerste kan je investeren in fysiek goud en bijvoorbeeld gouden munten of een goudstaaf kopen. Een andere mogelijkheid is om afgeleide producten te kopen zoals trackers die de goudprijs volgen. Ten derde kan je je als belegger ook richten op de aandelen van goudmijnen. Goudmijngroepen zoeken naar goudreserves en ontginnen goud. Goud is een edelmetaal waarvan de prijs nogal op en neer gaat, en dat maakt ook de goudmijnaandelen nogal volatiel. Dit brengt met zich mee dat goud vaak een investeringsklasse lijkt die het moet hebben van echte "believers", terwijl criticasters het edelmetaal bij de minste daling steeds maar weer de grond in boren. Een bekende tegenstander van goud en dus helemaal geen "goudbug" of "goudkever" is bijvoorbeeld de superbelegger Warren Buffet.

Beleggen in goudmijnaandelen

Productiekosten

De belangrijkste goudmijnaandelen zijn samengebracht in de Gold Bugs Index. Ook al stijgt de goudprijs, dat betekent nog niet dat de aandelen van goudmijnen automatisch zullen stijgen. Goudmijnaandelen hebben immers te maken met verschillende factoren die hun waarde kunnen laten op en neer gaan, zoals het aantal bekende reserves aan goud en de kosten die het met zich meebrengt om die reserves rendabel te maken. Die productiekosten zijn vaak het onderwerp van discussie als het gaat om het berekenen van het mogelijk rendement van een goudmijnbedrijf.

Goudprijs

Daarnaast is vanzelfsprekend ook de goudprijs van belang: een goudprijs die in stijgende lijn gaat maakt een hoger rendement mogelijk en zal beleggers makkelijker kunnen overhalen om goudmijnaandelen te kopen. Toch betekent een hogere goudprijs niet automatisch dat goudmijnaandelen eveneens in stijgende lijn gaan.

Toestand bedrijf

Voorts zal ook de toestand van het mijnbedrijf zelf meespelen bij de beoordeling van goudmijnaandelen door beleggers. Is een kleine speler op de markt bijvoorbeeld rijp om overgenomen te worden door een grote goudmijn? Of zijn er plannen om kosten te besparen? Bij de beoordeling van dit alles speelt ook de politiek-economische situatie op de plaats van gouddelving een belangrijke rol. Opstanden, revoluties en een zwakke economie kunnen niet alleen voor het land zelf maar ook voor het goudmijnbedrijf ter plaatse negatief zijn.

Goudmijnaandelen kopen

Er zijn tal van mijnbouwbedrijven die naar goud delven en op de beurs genoteerd staan. Sommige goudmijnaandelen hebben op het hoogtepunt van de economische crisis in 2008 en 2009 een hoog rendement kunnen halen, maar verkeren sinds 2012-2013 wat in moeilijker vaarwater. Tijdens de economische crisis werd goud weer een favoriete vluchthaven voor beleggers in onzekere economische tijden, terwijl het aantrekken van de Amerikaanse economie beleggers weer meer aandelen deed kopen. Enkele van de bekendste goudmijnaandelen zijn Barrick Gold en Gold Corp. Wat je niet mag vergeten, is dat je met het beleggen in goudmijnaandelen niet alleen rekening moet houden met de goudprijs, maar ook met de situatie van de onderneming zelf. Enkele andere interessant aandelen van goudmijnen zijn bijvoorbeeld:
  • Lake Shore Gold
  • Reservoir Minerals
  • Newmont Mining
  • Newcrest Mining
  • Kinross Gold
  • Yamana Gold
  • Sabina Gold & Silver

Goudtrackers

Voor wie de keuze aan goudmijnaandelen te ruim is, bestaat er de mogelijkheid om te beleggen in trackers die goudmijnaandelen groeperen, zoals de GDX en de GDXJ. Die laatste tracker groepeert de zogenaamde "juniors", dat zijn bedrijven die vooral op zoek gaan naar nieuwe ontginningsgebieden en die hun naam en faam nog moeten bewijzen. Deze bedrijven kunnen een potentieel hoog rendement opleveren maar houden tegelijk ook een hoog risico in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in edelmetalen zoals goud en zilverBeleggen in edelmetalen zoals goud en zilverBeleggers die de klassieke beleggingen in aandelen wantrouwen hebben meerdere alternatieven. Een daarvan is om te belegg…
Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Goud kopen als investering, hoe doe je dat?Bij een economische crisis gaan vermogende mensen hun vermogen beleggen in goud. Ook in de huidige crisis is er dan ook…
In goud handelen: CFD's kopen en verkopenIn goud handelen: CFD's kopen en verkopenIn goud handelen en geld verdienen met beleggen in CFD's in 2019? De handel in goud is vooral aantrekkelijk voor wie de…
Sparen levert niets op! Wat zijn de alternatieven?Sparen is een relatief veilige manier van investeren van uw geld. In tijden met lage spaarrentes moet er gezocht worden…
Bronnen en referenties
  • http://www.express.be/articles/nl/goudmijnaandelen.htm, bezocht op 13/01/2016.
  • http://slimbeleggen.net/tag/goudmijnaandelen/, bezocht op 13/01/2016.
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Largest_gold_companies, bezocht op 13/01/2016.

Reageer op het artikel "Investeren in goud: beleggen in goudmijnaandelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud en zilver
Schrijf mee!