InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Vastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenland

Vastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenland

Vastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenland Als investeerder in vastgoed kan het bijzonder interessant zijn om je te richten op een vakantiewoning in het buitenland. Je kan er zelf je vakantie doorbrengen en tegelijk kan je de vakantiewoning aan toeristen verhuren als je er niet bent. Bij een vakantiewoning in het buitenland moet je wel rekening houden met de plaatselijke wetten en de politieke situatie. Voor de verhuur van je vakantiehuis op lange termijn kan je bijvoorbeeld denken aan huurders die in een zonnig land willen overwinteren. Wat is het potentieel rendement van een vakantiewoning in het buitenland?

Vakantiewoning buitenland

Een bijzondere soort vastgoedbelegging is de investering in een vakantiewoning. Voor de belegger die een vakantiewoning koopt, kunnen er verschillende doelstellingen een rol spelen. Een vakantiewoning kan je in de eerste plaats kopen om er zelf je vakanties door te brengen. Tegelijkertijd kan je de woning ook zien als een gelegenheid om te verhuren aan toeristen als je er zelf niet bent. Voor de investeerder komt het erop aan om uit te zoeken hoe hij rendement uit zijn vakantiewoning kan halen.

Buitenlandse vakantiewoning kopen

De eerste stap bij een investering in een vakantiewoning is de beslissing van het kopen zelf. Dit is misschien wel de belangrijkste stap, want bij het kopen moet je al het potentieel rendement in gedachten houden. Bij het kiezen van de plaats of de ligging van de vakantiewoning is het al belangrijk om een lijstje op te maken met vragen als:
  • wat zijn de wetten en regels in het betreffende land voor de eigenaar van een woning?
  • zijn er genoeg mogelijkheden om het vastgoed te verhuren?
  • is de staat van het vastgoed goed genoeg om de investering te doen?
  • zorg je zelf voor het beheer of laat je dat over aan een buitenstaander?

Wettelijke regels buitenlandse eigenaars

Bij het investeren in een buitenlandse vakantiewoning speelt de kennis van het land een belangrijke rol. De belegger moet weten welke regels en wetten er gelden voor buitenlandse eigenaars van woningen. In sommige landen kunnen buitenlanders alleen eigenaar worden van een woning onder strikte voorwaarden. Als investeerder is het ook essentieel om te weten hoeveel belastingen je moet betalen op de woning en op eventuele huurinkomsten.

Rendement

Sommige landen zijn behoorlijk betrouwbaar als het aankomt op politieke stabiliteit. Als je een vakantiewoning koopt in Zuid-Europese landen zoals Spanje of Italië, dan hoef je je niet te veel zorgen te maken. Anders is het wanneer je verder van huis gaat en je bijvoorbeeld richt op vakantiewoningen buiten Europa. In sommige landen heb je meer kans op politieke onrust en instabiliteit, wat het rendement van je vakantiewoning kan verlagen. Toeristen kunnen afgeschrikt worden door politieke en sociale problemen, denk maar aan de Arabische revoluties in Tunesië en Egypte van begin 2011, of de terroristische aanslagen in Turkije in de periode 2015-2016.

Vakantiewoning verhuren

Korte termijn

Voor de verhuur van je vakantiehuis kan je denken aan de korte termijn en de lange termijn. Op korte termijn zal je huurderscliënteel vooral bestaan uit toeristen en vakantiegangers die vakanties doorbrengen van enkele dagen of een week. Als je je als investeerder richt op toerisme kan je de huurprijs per dag aanbieden of per week.

Lange termijn

Anderzijds kan je je vakantiewoning ook voor lange tijd verhuren. In dat geval kan je eraan denken om kortingen aan te bieden als toeristen een maand of meer willen huren. Het voordeel is dan dat je maandelijkse inkomsten voor lange tijd verzekerd zijn. Dit is vooral interessant voor mensen die willen overwinteren in een warm land. Als je een vakantiewoning kan aanbieden in een land waar het 's winters nog aangenaam warm is, dan heb je een interessant verhuurpotentieel en heb je tenminste in de wintermaanden al een aardig rendement.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vakantiehuis & belastingEen vakantiehuis kan een aantrekkelijke optie zijn, maar er komen financiële en fiscale aspecten bij kijken. Zo moet je…
Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Vastgoed kopen: een goede belegging in tijden van crisis?Na de beurscrash van eind 2008 keerden heelwat beleggers zich af van de aandelen op de beurs. Beleggers namen een afwach…
Beleggen in vastgoed: voordelen van de verhuur van vastgoedBeleggen in vastgoed: voordelen van de verhuur van vastgoedBeleggers in vastgoed kopen een pand om door te verkopen of om te verhuren. Ook een tijdlang verhuren en daarna met wins…
Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenVastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenReal estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartem…
Beleggen in vastgoed: nieuwbouw aan de Belgische kustBeleggen in vastgoed: nieuwbouw aan de Belgische kustDe Belgische kust is een uiterst interessante regio voor de investeerder in vastgoed. Nieuwbouwappartementen aan zee kun…

Reageer op het artikel "Vastgoed: rendement van een vakantiewoning in het buitenland"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vastgoed buitenland
Schrijf mee!