InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?

Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?

Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie? Inflatie is een algemene stijging van de prijzen waardoor je geld minder waard wordt. Als het inflatiepercentage hoger is dan de rente op je spaarrekening, dan maak je verlies op je spaargeld. Toch zijn er manieren om je vermogen te beschermen tegen waardevermindering en doorgedreven inflatie. Een van de mogelijkheden is om te beleggen in goud. Goud is al eeuwenlang een vluchthaven voor de angstige belegger in tijden van crisis. Een andere optie is om te beleggen in grondstoffen. Welke opties heb je als belegger om je vermogen te beschermen tegen inflatie?

Vermogen beschermen tegen inflatie

Wanneer de prijzen in het algemeen erg fel stijgen dan kan dit economisch ernstige gevolgen met zich meebrengen. Als voedsel duurder wordt hebben gezinnen het bijvoorbeeld moeilijker om met hun maandelijks budget rond te komen. Vooral in armere landen kan dit voor hevige protesten zorgen, denk maar aan de revoluties van de Arabische Lente in 2011. Revoluties als deze brengen bovendien ook onrust op de beurzen met zich mee, waardoor het ene probleem het andere voeding geeft. Voor de belegger komt het erop aan om op een verstandige manier te anticiperen op inflatie en zijn beleggingen ertegen in te dekken. Door doordachte keuzes te maken kan de belegger zijn vermogen beschermen tegen de negatieve gevolgen van dit economisch fenomeen.

Geld en inflatie

Inflatie komt neer op een algemene stijging van de prijzen. Als het prijspeil stijgt en de producten dus duurder worden, vermindert de waarde van je geld. Het geld dat op je spaarrekening staat, zal een mooie rente moeten kunnen opbrengen bij inflatie. Zoniet heeft het geen zin om je geld vast te zetten op een spaarrekening. Als het inflatiepercentage hoger is dan je spaarrente, dan vermindert je spaargeld in waarde. Toch zijn er enkele manieren om je geld te beschermen tegen inflatie en je koopkracht te beschermen.

Beleggen in goud

Tijdloze waarde

In geval van inflatie vermindert de waarde van je geld doordat de prijzen stijgen. Ook het bijdrukken van geld door de centrale banken, zoals de Federal Reserve in Amerika en de Europese Centrale Bank in Europa, zorgde sinds de economische crisis van 2008 dat geld minder waard werd. Die centrale banken doen dat onder meer om banken of lidstaten van het failliet te redden. Neveneffect hiervan is dat hoe meer geld er in omloop wordt gebracht, hoe minder het waard wordt. Goud wordt gezien als een bescherming tegen inflatie omdat het niet zoals geld kan bijgedrukt worden en het een eigen waarde blijft behouden doorheen de tijd.

Goudprijs

Goud is al eeuwen een toevluchthaven voor de belegger die vreest voor een crisis en een waardevermindering van zijn geld. Vaak is het zo dat wanneer de dollar in waarde daalt (door bijvoorbeeld het bijdrukken van geld door de Federal Reserve), de goudprijs zal stijgen. Een dalende dollar gaat vaak samen met een stijgende goudprijs. Als belegger is het investeren in goud dan ook een uiterst interessante optie om je vermogen te beschermen tegen inflatie.

Beleggen in grondstoffen

Industrie en economie

Grondstoffen zijn cruciaal als het gaat om inflatie, vooral omdat ze nodig zijn in alle domeinen van het productieproces, denk maar aan metalen voor industrie. Voorts is ook energie zoals gas en olie uiterst belangrijk in de ontwikkeling van een economie. Als de economie weer aantrekt en inflatie optreedt, zal de vraag naar grondstoffen ook groter worden om aan de economische ontwikkeling te kunnen voldoen. Bij een stijgende vraag zal ook de prijs van de grondstoffen stijgen.

Stijgende kosten

Grondstoffen zoals graan, koffie en suiker spelen een belangrijke rol in geval van inflatie: als de vraag groot is (denk aan de alsmaar groeiende wereldbevolking) zal de kostprijs stijgen. Een snelle bevolkingsaangroei in de ecnomische groeilanden zal de vraag naar voedsel doen stijgen. Inflatie heeft ook vaak te maken met de hoge kosten van de grondstoffen, dus is het vaak zo dat de grondstoffen mee stijgen met de inflatie. Op die manier lijd je als belegger dus geen waardeverlies wat je vermogen betreft en kan je je beschermen tegen de inflatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 22-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Inflatie
Schrijf mee!