InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)

Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)

Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's) Trackers zijn fondsen die weinig kosten met zich meebrengen en net zoals aandelen op de beurs verhandeld worden. Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's) kan je doen om verschillende redenen, zoals het diversifiëren van je beleggingsportefeuille of het speculeren op een bepaalde index. Ben je niet zo vertrouwd met aandelen uit groeimarkten, dan kan je kiezen voor een tracker op een beurs uit een groeiland. De belegger die zich wil indekken tegen inflatie of een wereldwijde economische crisis kan kiezen voor een tracker in goud. Ervaren investeerders mikken vooral op een hoog rendement door te speculeren met deze beleggingsfondsen. Hoe kan je succesvol beleggen in trackers of ETF's?

Wat zijn trackers of ETF's?

Op de beurs kan je bijvoorbeeld handelen in aandelen, obligaties of grondstoffen. De laatste jaren zijn er ook andere beleggingsinstrumenten op de voorgrond getreden, zoals bijvoorbeeld trackers. Trackers of exchange-traded funds (ETF's) zijn fondsen die bepaalde activa "tracken" of navolgen. Zo kan je bijvoorbeeld beleggen in een tracker die een beursindex navolgt. Trackers brengen minder kosten met zich mee dan een klassiek beleggingsfonds doordat ze niet actief door een fondsbeheerder beheerd moeten worden.

Soorten trackers

Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's) kan op verschillende manieren; de laatste jaren heeft het aanbod aan trackers een enorme uitbreiding genomen. Zo zijn er oa.:
  • trackers op beursindexen
  • trackers op aandelen
  • trackers op obligaties
  • trackers op grondstoffen
  • trackers op goud
  • trackers op zilver

Waarom beleggen in trackers?

Beleggers kunnen voor trackers kiezen om meerdere redenen, zoals bijvoorbeeld:

Diversificatie beleggingsportefeuille

Trackers of ETF's kunnen een handige manier zijn om je beleggingsportefeuille te diversifiëren zonder al te veel formaliteiten. Met het kiezen van een tracker op een beursindex heb je bijvoorbeeld meteen een interessante spreiding van je belegging, omdat alle aandelen van die bepaalde beursindex in je tracker zijn vervat. Als die beursindex het goed doet, dan gaat ook de waarde van je tracker de hoogte in.

Toegankelijkheid buitenlandse aandelen

Wie geïnteresseerd is in de economische groeimarkten en graag eens zou willen beleggen in aandelen van groeilanden, kan kiezen voor een tracker. Het kan zijn dat hij of zij niet zo vertrouwd is met aandelen uit dergelijke markten, en daarom zijn trackers die zich specifiek richten op de gewenste groeilanden een geschikte oplossing. Bovendien bespaart de belegger op die manier de kosten uit die gepaard gaan met het aankopen van individuele aandelen uit dergelijke landen.

Bescherming tegen inflatie

Doordat de Amerikaanse Centrale Bank gretig dollars aan het bijdrukken is, verliest de dollar van zijn waarde. Bovendien staat de euro al een tijdje onder druk door de schuldencrisis van de Europese lidstaten. Veel beleggers vrezen dan ook voor een waardedaling van respectievelijk dollar en euro in de nabije toekomst, en willen zich beschermen tegen de inflatie. In dat geval kan je bijvoorbeeld beleggen in een goudtracker om je in te dekken tegen een dergelijk scenario. Goud is immers de toevluchthaven voor de belegger in onzekere economische tijden. Als de dollar daalt in waarde, is het meestal zo dat de goudprijs stijgt.

Speculeren op een hoog rendement

Trackers kopen kan eenvoudigweg ook gedaan worden om te speculeren op winst. De belegger kan bijvoorbeeld van mening zijn dat een bepaalde beursindex vandaag laag gewaardeerd staat en in de toekomst sterk zal stijgen. In dat geval koopt hij een tracker op die beursindex in de hoop dat deze zal stijgen en dat hij een hoog rendement zal kunnen halen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.mijngeldenik.be/nl/aandelen/trackers, bezocht op 09/09/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfondsen
Schrijf mee!