InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Investeren in BRIC-landen: beleggen in Brazilië

Investeren in BRIC-landen: beleggen in Brazilië

Investeren in BRIC-landen: beleggen in Brazilië Beleggers die zich richten op groeilanden kiezen vaak voor het meest voor de hand liggende land, China. Toch is er een BRIC-land dat in het begin van de eenentwintigste eeuw uitermate interessante perspectieven biedt en dat is Brazilië. Brazilië kende sinds de eeuwwisseling een sterke economische groei en kan bogen op een breder wordende middenklasse. Daarnaast kent het land een uitgebreide rijkdom aan grondstoffen en heeft het twee belangrijke sportevenementen binnengehaald die een stimulans betekenen voor infrastructuur, horeca en toerisme. Investeren in Brazilië kan voor de belegger in BRIC-landen dan ook erg interessant zijn, denk bijvoorbeeld aan een belegging in grondstoffen of een investering in de Braziliaanse munt real.

Investeren in BRIC-landen

Brazilië behoort tot de BRIC-landen. Dat is een benaming die duidt op landen die sinds de eeuwwisseling van de twintigste naar de eenentwintigste eeuw een sterke economische opmars gemaakt hebben: Brazilië, Rusland, Indië en China. Brazilië maakte een recessie door in de periode 2002-2003 maar kende daarna een sterke economische groei. De economische crisis van 2008 werd relatief goed verteerd door deze Zuid-Amerikaanse grootmacht, en dit in tegenstelling tot vele westerse landen. Het land heeft een vaste plaats verworven in de top tien van de lijst van de belangrijkste wereldeconomieën.

Beleggen in Brazilië

Voor de kust van Brazilië liggen grote olievoorraden die geëxploiteerd worden door de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras, die een alsmaar grotere naam wordt in de internationale oliemarkt. Petrobras had in 2015 af te rekenen met een corruptieschandaal maar men verwacht dat de petroleumaatschappij deze tegenslag snel te boven zal komen. Olie is maar een van de talrijke grondstoffen die moeten ontgonnen worden om te voldoen aan de vraag van een breder wordende middenklasse in Brazilië. Bovendien heeft Brazilië een relatief jonge bevolking, wat perspectieven opent voor economische groei.

Braziliaanse munt real

De Braziliaanse president Luiz Inacio Lula da Silva heeft de armoede in zijn land bestreden waardoor er meer en meer mensen van de welvaart konden genieten en de middenklasse groter werd. Tegelijk steeg ook de koers van de Braziliaanse munt de real en won Brazilië aan prestige als economische wereldspeler. De real groeide uit tot een munt die internationaal gegeerd werd bij beleggers. De opvolgster van de oude president is vanaf 2011 Dilma Rousseff, de eerste vrouwelijke president van Brazilië. Zij kon aanvankelijk de economische vooruitgang van het land verderzetten maar kreeg in 2015 te maken met tal van kritiek. Ondanks lichte politieke onrust lijkt Brazilië op lange termijn echter een uitermate interessante investering voor de belegger in groeilanden die op zoek is naar een interessant rendement. Een keuze voor de real als beleggingsmunt behoort hierbij tot de mogelijkheden.

Grondstoffen

Brazilië is een land dat kan bogen op een uitgebreide rijkdom aan grondstoffen. Grondstoffen worden vooral afgenomen door de nieuwe economische grootmacht China, zelf ook een BRIC-land. Die uitgebreide waaier aan grondstoffen is een van de grote troeven van de Braziliaanse economie. Brazilië is onder meer de grootste koffieproducent en -exporteur ter wereld, en de grootste suikerrietproducent wereldwijd. Het land beschikt onder meer over de volgende grondstoffen:
  • cacao
  • koffie
  • suiker
  • katoen
  • olie
  • tabak
  • soja
  • graan
  • goud
  • ijzererts

Sport Brazilië

Stimulans

In de nabije toekomst zijn er interessante uitdagingen voor Brazilië als het aankomt op economische ontwikkeling, want op sportief vlak krijgt Brazilië de komende jaren een belangrijke rol te vervullen. Het grootste land van Latijns-Amerika vormt het schouwtoneel van de twee meest populaire sportevenementen van de wereld, en dit binnen een tijdsspanne van twee jaar. Ten eerste was er in 2014 al het WK voetbal georganiseerd in dit land, wat voor het nodige enthousiasme zorgde bij de voetbalgekke bevolking. Dit sportevenement bracht extra werkgelegenheid voor het land, wat een boost betekende voor de economie.

Infrastructuur

Ten tweede mag de wereldbekende stad Rio de Janeiro de Olympische Spelen van 2016 ontvangen. Deze twee sportgebeurtenissen vergen de nodige infrastructuurwerken, zoals de vervanging of vernieuwing van sportstadions en verblijfsinfrastructuur. Dit zal een stimulans betekenen voor sponsors, pers, en de bouwsector. Ook de sector van de horeca mag een opleving verwachten dankzij de toestroom van sportliefhebbers en toeristen in die periode.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ilanwet / Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/BRIC, bezocht op 30/12/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dilma_Rousseff, bezocht op 30/12/2015.
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Brazili%C3%AB, bezocht op 30/12/2015.

Reageer op het artikel "Investeren in BRIC-landen: beleggen in Brazilië"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in BRICS
Schrijf mee!