InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in het Robeco Afrika Fonds

Beleggen in het Robeco Afrika Fonds

Beleggen in het Robeco Afrika Fonds Het Robeco Afrika Fonds is het fonds dat de afgelopen jaren een van de grootste rendementen van alle beleggingsfondsen had. Dit ondanks een dipje door de kredietcrisis. Afrika wordt een steeds aantrekkelijker land voor beleggers om in te gaan beleggen, omdat verschillende Afrikaanse economieën hard aan het groeien zijn. Dat komt doordat het aantal conflicten aan het afnemen is den door de aanwezigheid van grondstoffen. Robeco profiteert daar ook van. Een van de meest succesvolle beleggingsfondsen van de afgelopen jaren is het Robeco Afrika Fonds (in het Engels Robeco African Fund). Het wordt beheerd door Robeco. Dit fonds ging op 9 juni 2008 van start en heeft tot nu toe een jaarlijks rendement van gemiddeld 12,55 procent. Dit ging wel met vallen en opstaan gepaard. Als gevolg van de kredietcrisis nam de koers tijdens perioden in 2008 en 2009 ook af, maar het fonds herstelde zich goed in 2010 toen de koers met maar liefst 40 procent steeg. Daarmee is zowel over afgelopen jaar als over de voorliggende periode een van de meest renderende fondsen.

Robeco Afrika Fonds

Het fonds heeft een omvang van enkele tientallen miljoenen euro’s. Qua omvang is het daarmee een relatief klein fonds. Maximaal de helft van het geld, 50 procent, wordt belegd in Zuid-Afrika. Een kwart van de investeringen gaat naar landen in Midden-Afrika of Sub Saharan Afrika. Dat zijn landen als Nigeria, Kenia, Zambia, en Mauritius. Nog een kwart wordt geïnvesteerd in landen in Noord-Afrika, zoals Marokko en Egypte. Een groot deel van het geld wordt nog geïnvesteerd in Zuid-Afrika omdat dit land van oorsprong een sterke economie heeft, maar ook goede economische banden, omdat Zuid-Afrika sterk op het westen georiënteerd is.

Beleggen in Afrika

Afrika is de afgelopen jaren steeds populairder geworden onder beleggers. Dat komt doordat de economie van het continent snel groeit. Een reden daarvoor is dat het aantal conflicten binnen Afrika aan het afnemen. Daardoor kunnen de verschillende economieën langzaam worden opgebouwd en vindt er economisch herstel door. Een andere reden voor de snelle groei is de toegenomen vraag naar grondstoffen. Afrika is het continent met de grootste voorraad aan grondstoffen wereldwijd en deze zijn erg gewild onder zowel het Westen, maar ook opkomende economieën als Brazilië en India. Een land als China investeert voor miljarden in de infrastructuur in Afrika.

Economische groei Afrika

De adviseurs van Robeco moeten proberen in te schatten of het voldoende rendement zal opleveren als er in een land wordt belegd. Dat is lastiger dan bijvoorbeeld in Europa, omdat er in Afrika vaak betrouwbare cijfers ontbreken of een gebrek aan is. Daardoor wordt er bijvoorbeeld ook gekeken of bedrijven beschikken over een goed management. Ergens anders waarnaar gekeken wordt is de potentiële groei die een land nog kan doormaken. In Sub-Saharan Afrika heeft bijvoorbeeld 30 procent van de bevolking een mobiele telefoon. Er is daar dus nog wel een behoorlijke groei aanwezig. Zo kan er bijvoorbeeld ook gekeken worden naar de aanwezigheid van grondstoffen. Grondstoffen zorgen namelijk voor een stabiele bron van inkomsten, ook op de lange termijn.

Politieke situatie in Afrika

Een laatste inschatting die de economen van Robeco moeten maken is de politieke situatie in een land. In verschillende Afrikaanse landen hebben in het verleden staatsgrepen plaatsgevonden, waardoor de situatie in het land van de ene op de andere dag veranderde, en waardoor bedrijven hun investeringen zagen verdwijnen. Ook een burgeroorlog kan desastreuze gevolgen hebben. Aan de andere kant, landen waar het economisch slecht gaat, zoals bijvoorbeeld Zimbabwe, worden juist weer interessant om in te investeren in het geval dat daar een machtswisseling plaats heeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in het Robeco Afrika Fonds"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in het buitenland
Schrijf mee!