InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: Aandelen

Beleggen: Aandelen

Beleggen: Aandelen Aandelen. Bij beleggen gaat het vaak over aandelen, maar wat zijn aandelen eigenlijk? En hoe werkt dat nou allemaal? Dat lees je in dit artikel.

Wat zijn aandelen

Een aandeel is eigenlijk een bewijs van jou deelname in het kapitaal van een onderneming. Als je een aandeel koopt, wordt je dus eigen een mede eigenaar van een bedrijf. Met een aandeel mag je dus ook meepraten op een aandeelhoudersvergadering en deel je mee in de winst. Als je met aandelen gaat handelen maak je kans op winst, maar ook op verlies.

Via de winst en winstverwachting van een bedrijf word de waarde van de aandelen bepaald. Dus hoe meer winst het bedrijf maakt hoe meer de aandelen waard zijn. Deze prijzen komen in stand op de beurs.

Hoe werkt het aanschaffen van aandelen

Als je aandelen wilt gaan kopen kan dit niet gelijk via de beurs of verkopende belegger. Je moet hiervoor namelijk een tussenpersoon zoeken, bijvoorbeeld je eigen bank. Deze helpt je met aankopen en verkopen. Hier zit wel een vast bedrag aan verbonden. Die kosten drukken zich uit in het rendement van je beleggingen. Daardoor is het aantrekkelijker om met grote bedragen te beleggen.

Het eerste wat je moet doen voordat je aandelen gaat kopen is een effectenrekening openen en een bedrag storten. Met dit tegoed kan je dan aandelen kopen. Bij verkoop krijg je het geld ook op deze rekening, en de kosten gaan hier ook vanaf.

Bij het beginnen van beleggen is het belangrijk van te voren naar meerdere tussenpersonen te kijken en de volgende dingen te vergelijken:
  • De kosten die in rekening worden gebracht.
  • Het beleggingsbeleid en de risico's.
  • De voorwaarden.
  • De mogelijkheden om eruit te stappen.

Alternatieven

Als je wat meer risico wilt nemen zijn aandelen geschikt voor jou, de koersen kunnen namelijk sterk schommelen. Als je meer zekerheid wilt kan je ook kiezen voor obligaties( zie ook: Beleggen: Obligaties ). Hierbij zitten ook risico's maar een stuk minder.

Beleggen via aandelen is ook mogelijk met een beleggingsfonds. Zo'n fonds investeert in verschillende aandelen tegelijk. Hierbij is het voordeel dat jouw risico verspreid is. Het scheelt ook tijd en moeite alleen het rendement zal wel lager zijn.

Tips

  • Rechtstreek beleggen in aandelen is interesant als je actief wilt beleggen.
  • Oefen eerst eens op papier.
  • Zorg dat je vantevoren de kosten weet
  • Investeer niet al je geld in één bedrijf maar spreid het.

Advies voor aandelen op lange termijn

Advies op lange termijn vind je meestal in beleggingsbladen, deze bladen helpen beleggers met het uitzoeken van aandelen.

De redactie van zulke bladen bestaat meestal uit ervaren analisten, de de cijfers van bedrijven geheel uitzoeken en op basis van hun bevindingen maken zij een prognose. Hiermee word de waarde van een onderneming berekend en de waarde per aandeel.

Er zijn ook beleggingsbladen die zich vooral richten op bedrijven die in moeilijkheden zitten. Daardoor van namelijk de koers sterk terug, maar als er een kans is dat dit bedrijf weer opknapt levert dat wel een mooi rendement op.

Er zijn ook bladen die vooral kijken naar bedrijven die oneerlijke waardes verstrekken. Bijvoorbeeld zo dat de beurskoers niet overeenkomt met de werkelijke waarde.

Een bekend blad wat zich richt op ondergewaardeerde aandelen is Smart Capital. Dit blad word wekelijks verstuurd. Het advies schrijven zij duidelijk, en het is makkelijk te lezen. Omdat hun al heel lang zoeken naar deze bedrijven heeft dit ook al erg veel opgeleverd.

Advies voor aandelen op korte termijn

Aandelen advies op korte termijn vind je meestal in de vorm van een dienst. Op basis van een analyse voorspellen ze de richting van de koersen en sturen dan een een advies naar de klant.

Er word niet veel rekening gehouden met de eventuele groeicijfers van toekomstige winst, wat bij aandelen op lange termijn juist wel het geval is. Economische vooruitzichten zijn in dit geval minder belangrijk omdat het vooral gaat om het voorspellen van de beurs.

Er zijn ook bedrijven die advies geven maar zo weinig mogelijk aandelen in de portefeuille willen hebben. Zij willen dan vooral aandelen met een hoog rendement.

Deze diensten kopen geen aandelen om de lange tijd in de portefeuille te houden, handelen op korte termijn is hun specialiteit.

Aandelen advies op korte termijn kan door iedereen gegeven worden , alleen niet iedereen geeft het juiste advies. Dit geld ook bij lange termijn advies!

Lees verder

© 2010 - 2019 Chrissie90, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen: splitsing en handel van aandelenBeleggen: splitsing en handel van aandelenAls een onderneming plannen bekendmaakt om de coupure van de aandelen te verkleinen, zijn de handelaren er als de kippen…
Beleggingen  beleggen in aandelenBeleggingen beleggen in aandelenBeleggen is een vorm van investeren waarbij winst behaald kan worden, mits de belegging op een juiste manier wordt uitge…
Bronnen en referenties
  • 'Het Groot Beleggersboek' Marcel Rila www.vandale.nl

Reageer op het artikel "Beleggen: Aandelen"

Infoteur: Chrissie90
Laatste update: 19-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!