InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen?

Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen?

Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen? De meeste beleggers investeren doorgaans in aandelen en obligaties, terwijl ze de grondstoffen een beetje links laten liggen. Nochtans kunnen grondstoffen zoals goud en zilver bepaalde voordelen hebben voor de belegger zoals het bieden van bescherming in economisch moeilijke tijden. Goud en zilver kunnen bijvoorbeeld een bescherming bieden tegen inflatie. Tegelijk kunnen grondstoffen bepaalde nadelen hebben, zoals de volatiliteit van de prijzen en een dalende vraag bij economische zwakte. Met welke voordelen en nadelen houd je het best rekening als je wilt gaan beleggen in grondstoffen?

Beleggen in grondstoffen

Rendement

Beleggers richten zich doorgaans op meer gebruikelijke beleggingen zoals aandelen en obligaties. Vaak laten beleggers grondstoffen een beetje links liggen, omdat ze er niet genoeg van kennen of omdat ze er geen vertrouwen in hebben. Toch kunnen grondstoffen heelwat voordelen hebben voor de belegger en een aardig rendement opleveren, denk maar aan edelmetalen zoals goud, zilver en platinum.

Grondstoffen overzicht

Voorbeelden van grondstoffen om in te beleggen zijn:
  • goud
  • zilver
  • platinum
  • palladium
  • koper
  • olie
  • cacao
  • koffie
  • suiker

Beleggen in grondstoffen: voordelen

Vluchthaven

Grondstoffen bieden een goede bescherming voor de belegger tegen inflatie en economische onzekerheid. Goud wordt over het algemeen beschouwd als de ultieme vluchthaven in tijden van crisis. Anno 2010 rijgt de goudprijs nog steeds het ene record aan het andere. Ook de zilverprijs scheert hoge toppen in de tweede helft van 2010.

Bescherming tegen inflatie

Wanneer het economisch minder goed gaat zullen de overheden vaak extra geld bijdrukken om de economie te stimuleren. Geld wordt dan minder waard en er treedt inflatie op. Als er meer geld wordt bijgedrukt zal de hoeveelheid geld die in grondstoffen belegd wordt alsmaar groter worden. De vraag naar grondstoffen wordt dus groter waardoor de prijs van de grondstoffen de hoogte zal ingaan.

Onderdeel beleggingsportefeuille

Grondstoffen worden vaak gezien als een essentieel onderdeel van een goed gespreide beleggingsportefeuille. Als je ook aandelen en obligaties in je beleggingsportefeuille hebt opgenomen, dan is het voordelig om tegelijk ook grondstoffen te bezitten. Als de aandelenbeurzen crashen, dan heb je niet alle eieren in één mand gelegd. Vaak stijgt de waarde van grondstoffen zoals goud en zilver als de aandelen op de beurs naar beneden gaan.

Economische groei groeilanden

Door de economische groei van de groeilanden zoals China, India en Brazilië is de vraag naar grondstoffen sterk gestegen. Economieën in groei hebben immers veel grondstoffen nodig om producten te maken en om het tempo van de boostende industrie bij te houden. Hoe sterker de economie groeit, hoe groter de vraag naar grondstoffen. Hoe groter de vraag, hoe hoger de prijzen kunnen evolueren.

Beleggen in grondstoffen: nadelen

Volatiel

Het nadeel aan beleggingen in grondstoffen is dat grondstoffen nogal een volatiel karakter hebben, dit wil zeggen dat de waarden nogal snel op en neer kunnen gaan. De waarde van grondstoffen zijn dus nogal onderhevig aan prijsstijgingen en prijsdalingen waardoor je als belegger op korte tijd snel geld kan verliezen.

Veiligheid

Grondstoffen zijn een fysieke belegging en vereisen daarom een bijzondere behandeling. Grondstoffen moeten op een degelijke wijze opgeslagen worden, denk maar aan het opslaan van staven fysiek goud in een kluis. Bovendien moet je ook zorgen voor een degelijke beveiliging van je belegging, wat de nodige kosten met zich mee kan brengen.

Prijzendaling bij economische zwakte

Wat voor grondstoffen een voordeel kan zijn als de economie aantrekt, is dan weer een potentieel nadeel als de economie zwakker wordt. Hoe zwakker de economie, hoe minder vraag zal zijn naar sommige grondstoffen zoals olie. Daardoor zal de prijs van de grondstoffen eerder gaan dalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Succesvol beleggen in grondstoffenSuccesvol beleggen in grondstoffenSuccesvol beleggen in grondstoffen hoeft niet moeilijk te zijn. Veel grondstoffen zijn schaars of zullen in de komende t…
Beleggen in grondstoffen in 2019 en 2020Beleggen in grondstoffen in 2019 en 2020Beleggen in grondstoffen in 2019 en 2020? Denk dan aan de bitcoin (BTC), de handel in edelmetalen zoals goud, zilver, pa…
Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement?Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement?Beleggen is niet iets waar je zomaar eens even aan begint. Beleggen of investeren vereist heelwat voorbereiding en kenni…
Beleggen in koffieBeleggen in koffieKoffie, in de volksmond ook wel een “ bakkie pleur” genoemd, is voor veel mensen belangrijk. Zonder koffie komen veel me…
Geschiedenis: termijncontracten en derivatenGeschiedenis: termijncontracten en derivatenRuim 3000 jaar voor Christus ontwikkelde het concept van geld en bankieren zich in het oude Mesopotamie. Toch duurde het…

Reageer op het artikel "Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Grondstoffen
Schrijf mee!