InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement?

Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement?

Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement? Beleggen is niet iets waar je zomaar eens even aan begint. Beleggen of investeren vereist heelwat voorbereiding en kennis van de verschillende categorieën waarin je kan beleggen. Elke investeerder gaat natuurlijk op zoek naar een zo hoog mogelijk rendement voor zijn geld. Terwijl de een kiest voor risicovolle activa zoals aandelen, geeft de ander de voorkeur aan "veiligere" investeringsmogelijkheden zoals vastgoed. Wat zijn nu in grote lijnen de categorieën om in te investeren en wat zijn de mogelijkheden als het aankomt op het behalen van een mooi rendement?

Beleggen in aandelen

Praktische voordelen

De categorie beleggingen waarin het meest geïnvesteerd wordt is de categorie van de papieren activa of effecten, zoals aandelen en obligaties. Tot deze categorie kan je ook nog beleggingsfondsen, beleggingsverzekeringen en kasbons rekenen. Het grote voordeel van deze categorie beleggingen is de relatief makkelijke verhandelbaarheid. Aandelen kan je makkelijk kopen en verkopen zonder al te veel praktische moeilijkheden of formaliteiten, net als obligaties of beleggingsfondsen. Hiervoor kan je het online platform van je bank gebruiken, waar je snel en makkelijk effecten kan kopen en verkopen.

Dividenden

Bijkomend voordeel is dat ze relatief weinig management en nazicht vereisen. Het enige wat je hoeft te doen is regelmatig de veranderende waarde ervan opvolgen om te weten of je een mooi rendement kan halen. Dan komt het erop aan om tijdig te kopen of te verkopen. Bij het kiezen van aandelen is het van belang om uit te kijken naar aandelen met een hoog dividend. Dan word je als aandeelhouder jaarlijks beloond met een mooie bonus. Dividendaandelen worden over het algemeen vooral gekozen door beleggers die streven naar regelmaat en relatieve zekerheid.

Grondstoffen als goud en zilver

Waarde grondstoffen

Grondstoffen zijn een beleggingscategorie die bij beleggers nogal eens onderschat wordt. Grondstoffen als goud en zilver hebben door de eeuwen heen hun waarde bewezen. Goud is zelfs nog steeds in stijgende lijn aan het gaan terwijl ook zilver een interessante belegging blijft. Andere grondstoffen zijn bijvoorbeeld platinum, olie, koffie, cacao en suiker. De categorie van de grondstoffen heeft in feite een tijdloze waarde vermits grondstoffen op lange termijn steeds noodzakelijk zullen zijn om de groei van de economie te stimuleren.

Vraag naar grondstoffen

Hoe groter de groei van de economie, hoe hoger de vraag naar grondstoffen en hoe hoger de waarde ervan. Op lange termijn is investeren in grondstoffen dus altijd interessant. De kwestie is uit te zoeken welke soort grondstoffen voor welke belegger het meest geschikt zijn. Goud is bijvoorbeeld geschikt voor de belegger die vreest voor de waardevermindering van de grote wereldmunten als euro en dollar.

Investeren in vastgoed

Passief inkomen

Als het aankomt op rendement dan is vastgoed en real estate een van de interessantste categorieën om zich in te verdiepen. Vastgoed heeft namelijk de mogelijkheid om een mooi passief inkomen te halen uit de opbrengsten van verhuur. Een passief inkomen is een inkomen waar je in feite niets voor hoeft te doen: daarom is het zo aantrekkelijk om inkomsten te krijgen van huurders die in jouw appartement of huis wonen. In dit geval spreekt men van cash flow: het binnenstromen van geld voor de eigenaar.

Meerwaarde vastgoed

Een tweede mogelijkheid is de winst die je op lange termijn kan maken met de waardevermeerdering van je vastgoed. Het appartement dat je op een bepaald moment gekocht hebt tegen een relatief lage prijs, kan binnen enkele jaren in waarde gestegen zijn. Als je het dan weer verkooopt, dan heb je pure winst gemaakt zonder er iets voor te hebben moeten doen. Dan spreekt men van capital gains: winst van je oorspronkelijk geïnvesteerde kapitaal. De kunst is natuurlijk om een vastgoed te kopen dat in de toekomst in waarde zal stijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen?Beleggen in grondstoffen: wat zijn de voordelen en nadelen?De meeste beleggers investeren doorgaans in aandelen en obligaties, terwijl ze de grondstoffen een beetje links laten li…
Alternatief investeren in je pensioenAlternatief investeren in je pensioenEen flink aantal Nederlanders maakt zich zorgen over hun pensioen. Pensioenfondsen staan onder druk en traditionele mani…

Reageer op het artikel "Beleggen: waarin kan je investeren voor een mooi rendement?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Rendement investeringen
Schrijf mee!