InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Koop en verkoop Australische staatsobligaties

Koop en verkoop Australische staatsobligaties

Koop en verkoop Australische staatsobligaties Het is erg aantrekkelijk om te beleggen in Australische staatsobligaties. Dat komt vooral omdat de Australische dollar een sterke munt is en steeds meer in waarde toeneemt ten opzichte van de euro. Australië heeft een zeer stabiele economie. Dit komt onder andere vanwege het verstandige begrotingsbeleid en de geografische ligging, in de buurt van China. Er is veel interesse voor Australische staatsobligaties. Dat komt omdat het voortvarend gaat met de Australische economie. Het land verwacht een economische groei over 2010 van 3,25 procent en over 2012 een groei van 4 procent. Er is een vrees dat de economie oververhit raakt, en daarom heeft de centrale bank van Australië de rente naar maar liefst 4,5 procent verhoogd. Daarmee hoopt ze dat mensen en bedrijven minder geld gaan lenen, omdat het duurder is geld te lenen. Daardoor wordt er minder geld in de economie gepompt en is de economische groei minder. Dit klinkt alsof het juist averechts werkt, maar het voorkomt ook dat er een financiële bubbel ontstaat, zoals gebeurde met de Amerikaanse huizencrisis die leidde tot de kredietcrisis.

Australische staatsobligaties

Door de sterke economische positie van Australië groeit ook de waarde van de Australische dollar ten opzichte van de euro. Daardoor wordt het voordelig voor Nederlandse en Europese investeerders om te in Australische staatsobligaties, zeker over de langere termijn. Een andere bijkomstigheid is dat de Europese economie het erg lastig heeft als gevolg van de kredietcrisis en het bijna failliet van bijvoorbeeld Griekenland. De rente op Australische staatsobligaties is minder hoog dan op bijvoorbeeld Nederlandse staatsobligaties. Dit komt omdat de Australische economie nog een stukje stabieler is en de kans groot is dat beleggers hun geld terugkrijgen. Daardoor is het risico minder hoog en zijn investeerders bereid met een lagere rente genoegen te nemen. Het blijft echter aantrekkelijk om te investeren in de staatsobligaties vanwege de koers van de Australische dollar.

Economische groei van Australië

Het gaat zo goed met Australië omdat het mede profiteert van de sterke economische groei van China en de stijging van de grondstofprijzen. Australië ligt relatief dichtbij China en dat land is naarstig op zoek naar grondstoffen. In Australië kunnen ze onder andere veel ijzererts en kolen kopen. Daarbij hebben de Australische politici in aanloop naar de verkiezingen in 2010 nauwelijks cadeautjes uitgedeeld. Integendeel zelf, het land een economisch overschot opgebouwd. De staatsschuld bedroeg in 2009 6 procent van het Bruto Nationaal Product (BNP). Deze staatsschuld zal binnen enkele jaren helemaal afgelost worden. Intussen heeft de Australische regering ook een nieuwe belasting aangekondigd, waarbij mijnbouwbedrijven, die grote winsten maken door de hoge grondstofprijzen, een hoger percentage van die winsten afdragen aan de belastingdienst. Daarnaast heeft Australië een redelijk strikt immigratiebeleid. Ze laten maar weinig ongeschoolde migranten binnen. Dat zorgt ervoor dat veel nieuwe immigranten snel economisch rendabel zijn en dat er weinig kapitaal verloren gaat aan bijvoorbeeld uitkeringen, omdat nieuwe immigranten snel aan het werk kunnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Koop en verkoop Australische staatsobligaties"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 30-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Buitenlandse staatsobligaties
Schrijf mee!