Beleggen in vastgoed

Beleggen in vastgoed Er wordt veel belegd in vastgoed. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan. Een manier is door zelf te investeren in huizen en bedrijfspanden en zorg te dragen voor de exploitatie daarvan. Een andere manier is door te investeren in een bouwfonds of aandelen te kopen van een vastgoedbedrijf. In Nederland is vastgoed een relatief veilige belegging, omdat de huizenprijzen nog nooit structureel zijn gedaald sinds de Tweede Wereldoorlog. Lees er alles over in dit artikel. Veel mensen zijn van nature niet geneigd om direct te beleggen in ontroerend goed. Daar zijn meerdere redenen voor. Ten eerste omdat er vaak niet op de korte termijn direct winst mee valt te behalen. Het is niet als beleggen op de beurs waar u van de een op de andere dag een grote winst kan maken. Daarnaast kan de investering minder snel worden omgezet in contanten. Daar gaat enige tijd overheen voordat het huis of gebouw is verkocht. Zeker in tijden van crisis kan dat best een poos duren. Toch levert investeren in vastgoed op de lange termijn meestal meer op dan beleggen op de beurs. In Nederland stijgen de huizenprijzen al decennia lang ieder jaar, ook in tijden van crisis.

Bouwfonds

In Nederland was het Bouwfonds lange tijd een belangrijke speler als het ging om het investeren in vastgoed. Dit fonds werd kort na de Tweede Wereldoorlog door de gemeenten in het leven geroepen om goedkope woningen te bekostigen. Het was semi-overheidsorganisatie. Door haar banden met het rijk kon het bouwfonds goedkoop geld lenen. Daarnaast kon zijn rekenen op subsidie van de gemeenten. Vanaf de jaren 80 werd er een einde gemaakt aan deze vorm van de bouw subsidiëren. Het Bouwfonds werd commerciëler en gemeenten stootte hun aandelen af.

Verschillende vormen van investeren in vastgoed

Er zijn verschillende mogelijkheden waarop particulieren kunnen investeren in vastgoed. Dat kan bijvoorbeeld zijn door zelf een huis te kopen door een hypotheek af te sluiten, of met eigen vermogen voor wie het geld heeft. Het is daarbij belangrijk u goed te oriënteren op de huizenmarkt. Een huis in Amsterdam levert op termijn meer op dan een huis op het platteland van Groningen. Eventueel kunt u er voor kiezen om de woning te verhuren om zo in de tussentijd ook geld te verdienen. Let wel op dat u dan ook verantwoordelijk bent voor het onderhoud van de woning. Een ander mogelijkheid is om in een fonds te investeren. Soms kan dat via een bouwbedrijf of een coöperatie die geld nodig heeft om de bouw van woning te bekostigen, soms kan het ook via de beurs. U heeft de mogelijkheid daar te beleggen in vastgoedbedrijven. Een laatste mogelijkheid is het beleggen in een besloten fonds. U heeft hier vaak wel een bepaald vermogen voor nodig, anders kunt u niet binnen. De risico's bij beleggen in een fonds zijn vaak minder groot dan wanneer u zelf actief in vastgoed gaat investeren. Uiteraard is het rendement gemiddeld ook kleiner. Daar staat wel tegenover dat u er minder moeite voor hoeft te doen.

Verschillende soorten rendement

Er zijn twee soorten rendementen te onderscheiden als het gaat om beleggen in vastgoed. Het eerste rendement is het Directe rendement. Dit is de opbrengst die u verkrijgt uit de exploitatie van het pand. U moet dan vooral denken aan verhuur. De tweede soort rendement is het indirecte rendement. Dit is de winst die u verkrijgt uit het verkoopresultaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!