InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Vergelijk de transactiekosten bij beleggen

Vergelijk de transactiekosten bij beleggen

Het rendement dat behaald kan worden bij het beleggen in aandelen en andere derivaten is voor de belegger erg belangrijk. Omdat ook hier geldt "een goed begin is het halve werk" ga ik in dit artikel verder in op de tarieven die betaald moeten worden bij aandelen en optie orders. Veel beleggers kijken enkel naar de koersrendementen die behaald worden, zij vergeten vaak dat de transactiekosten die per order betaald moeten worden erg op dit rendement kunnen drukken. Een goede stap om te nemen als er brokers worden vergeleken is om ook naar de transactiekosten te kijken, als er goedkoper kan worden belegd dan is dat al de eerste winst.

Allereerst heb ik hieronder de tarieven van de verschillende brokers per aandelenorder uiteengezet. Het gaat hier om de standaard tarieven die teruggevonden kunnen worden op de websites, uiteraard kan er verschil in de tarieven zijn als er bijvoorbeeld heel veel orders per kwartaal worden geplaatst.

Transactiekosten Aandelen

BrokerVastVariabelBewaarloonMinimum
ABN AMRO 8,000,10%0,20% 10,00
Alex 9,500,15%0,20% 14,70
Binck 5,500,06%0,20% 10,00
Lynx 6,000,14%0,00% 6,00
Rabobank 7,000,15%0,20% 10,00
SNS 8,000,10%0,20% 10,00
Todays Brokers 6,000,14%0,00% 6,00

Transactiekosten Opties

BrokerVastMinimum
ABN AMRO 2,90nvt
Alex 2,75 11,00
Binck 2,90nvt
Lynx 2,00nvt
Rabobank 7,00 10,00
SNS 3,00 10,00
Todays Brokers 2,00 2,00

Overzicht transactiekosten aandelen orders bij verschillende order bedragen

Recentelijk hebben Binck, Lynx en ABN AMRO hun transactiekosten voor het online beleggen verlaagd, helaas is daarbij het minimum bedrag per aandelen order bij Binck en ABN AMRO op 10 euro per order blijven staan. Dit betekent dat er pas een voordeel komt voor klanten die een order plaatsen voor een bedrag van minimaal 2000 euro. Optie orders zijn wel een stuk goedkoper geworden, hier is wel het minimum tarief per optie order komen te vervallen. Het is daardoor mogelijk om bijvoorbeeld voor 2.90 een order te plaatsen voor 1 optiecontract, terwijl hier in het verleden een bedrag van 11 euro voor betaald moest worden. Hieronder een overzicht van de transactiekosten per aandelenorder bij verschillende order bedragen.

Broker 1000 2000 4000 7500
ABN AMRO 6,00 10,00 10,50 14,00
Alex 11,00 12,50 15,50 20,75
Binck 10,00 10,00 10,50 14,00
Lynx 6,00 6,00 6,00 10,50
Rabobank 10,00 10,00 12,20 16,75
SNS 10,00 10,00 12,00 15,50
Todays Brokers 6,00 6,00 6,00 10,50

Online brokers vergelijken

Uit bovenstaande blijkt dat er nogal verschil kan zitten in de transactiekosten die je voor een order betaald per aanbieder. Daarom is het dus aan te raden om goed de verschillende brokers met elkaar te vergelijken. Naast de transactiekosten zijn er natuurlijk ook nog andere zaken die van belang zijn, zoals bijvoorbeeld de verschillende mogelijkheden die de verschillende brokers bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verschillende producten waarin belegd kan worden, bij sommige brokers is het bijvoorbeeld niet mogelijk om obligaties aan te kopen of in opties te beleggen.
© 2010 - 2017 Obama, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vergelijk de transactiekosten bij beleggen"

Infoteur: Obama
Gepubliceerd: 14-07-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!