De aluminium-prijs

De aluminium-prijs Aluminium is in vergelijking met andere industriële metalen relatief licht en zeer goed bestand tegen corrosie. Dat maakt aluminium tot een populair industrieel materiaal, vooral in de automobiel- en vliegtuigindustrie. Tot voor kort kende de prijs voor aluminium maar één richting: omhoog!

Aluminium belangrijk industrieel metaal

Aluminium geldt naast koper als belangrijkste industriemetaal. Vooral bij de vervaardiging van auto-onderdelen, elektrische geleiders, aluminium ramen en deuren en verpakkingsmateriaal is het vanwege zijn lage gewicht niet meer weg te denken. Hoewel aluminium in de natuur in ruime mate voorhanden is (het is het meest voorkomende metaal in de aardkorst), geldt de winning echter als zeer arbeidsintensief, omdat het uit zeer stabiele chemische verbindingen moet worden verkregen.

In 2006 werd wereldwijd naar schatting 33 miljoen ton aluminium verbruikt. De belangrijkste markten daarbij zijn de VS, de EU en China, juist de moeilijkste wingebieden op onze planeet. En India kan daar tegenwoordig als een steeds serieuzere wereldspeler aan worden toegevoegd. Daar komt bij dat India als gevolg van gunstige vindplaatsen meer produceert dan de eigen behoefte en daarom overschotten kan exporteren.

Aluminium-futures

Het merendeel van de grondstoffen is voor beleggers niet beschikbaar via de spotmarkt (goederen voor geld). Uitzonderingen hierop zijn de edelmetalen. Goud, zilver, platina en palladium kunnen wel op de spotmarkt worden gekocht en verkocht. Voor de meeste grondstoffen is handel alleen mogelijk in futures-contracten.

Stel, u wilt beleggen in varkensvlees en u speculeert op stijgende prijzen. Indien u dit product zou kopen op de spotmarkt, dan zouden u de goederen dus geleverd worden. U heeft dan niet alleen hoge transportkosten maar ook hoge opslagkosten: bederfelijke waren moeten immers gekoeld worden bewaard tot de uiteindelijke verkoop. Deze handelsvorm is dus geen succes bij veel grondstoffen.

Particuliere beleggers zullen om deze redenen geen grondstoffen willen kopen en verkopen op spotmarkten. Op die fysieke grondstoffenmarkt zijn dus alleen producenten, groothandelaren en hedge funds actief. Om de beleggings- en handelsinstrumenten uit te breiden ontwikkelde men handel in de vorm van futurescontracten.

London Metal Exchange (LME)

De aluminiumhandel vindt plaats aan 's werelds grootste metaalbeurs, de London Metal Exchange (LME), waar aluminium wordt verhandeld onder het tickersymbool AH. Voor aluminium is er dagelijks cashhandel, driemaandscontracten en contracten met looptijden tot 63 maanden. Een futurecontract omvat 25.000 ton aluminium bij een minimaal fluctuatienivea van 0,0005 dollarcent per pond, derhalve $ 22.

Aluminium-prijs

Tot voor kort kende de prijs voor aluminium slechts één richting: omhoog. Nadat in april van dit jaar een hoogste punt van 2.516 dollar per ton werd bereikt, is de prijs inmiddels weer tot onder 2000 dollar gezakt. Dit valt op het eerste gezicht niet gemakkelijk te verklaren, want van een wereldwijde terugval in de vraag is immers geen sprake. Maar in dezelfde periode heeft wel de dollar aan waarde gewonnen, bijvoorbeeld ten opzichte van de euro. Aluminium wordt uitsluitend in dollars verhandeld. Bij het bekijken van prijsgrafieken moet men dus absoluut rekening houden met de actuele dollarontwikkeling.

Als industrieel metaal is aluminium voornamelijk onderworpen aan macro-economische prijsschommelingen omdat in de markt nu eenmaal de wetten van vraag en aanbod gelden. Is er vanuit de industrie als gevolg van een lagere productie-activiteit minder vraag naar aluminium, dan drukt dat de prijs. Als speculatie-instrument treedt aluminium tot dusver veel minder op de voorgrond, ondanks de bij tijd en wijle zeer heftige prijsbewegingen.

En logischerwijs maken bij een sterke dollar de grote aluminiumimporteurs zoals bijvoorbeeld Duitse bedrijven bij hun aankopen op dit moment óók een beetje pas op de plaats. Dit alles drukt de prijs nóg meer omlaag. En aan aluminium is er nu eenmaal geen gebrek.

Zilver uitstekend alternatief als belegging

Wie dus aluminium uitsluitend als belegging zag, kan een ander industrieel metaal zoals zilver als een uitstekend alternatief zien. Volgens ingewijden bezit zilver aanzienlijk meer winstpotentie als beleggingsinstrument dan bijvoorbeeld goud. Goud is in verband met inflatieangst als veronderstelde veilige haven erg gevraagd, maar financieel experts hebben de overtuiging dat de huidige goudrally in de laatste fase verkeert.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Okaii, Pixabay

Reageer op het artikel "De aluminium-prijs"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 02-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!