InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Edelmetalen als belegging

Edelmetalen als belegging

Edelmetalen als belegging Fysieke edelmetalen zijn in tijden van crisis de veiligste manier om in te beleggen. De staatsschulden van de westerse landen zullen als gevolg van de financiële crisis verder stijgen en het valuta-evenwicht verstoren. Dat veroorzaakt een verdere stijging van de prijzen van goud en zilver.

Wat zijn edelmetalen?

Edelmetalen zijn pure metaalelementen van grote economische waarde. Vergeleken met andere metalen zijn ze glanzend, makkelijk te verwerken en zeer goed bestand tegen corrosie, in normaal spraakgebruik: "ze roesten niet". Om deze redenen worden edelmetalen in de menselijke cultuurgeschiedenis veel gebruikt voor de vervaardiging van sieraden en kostbaarheden.

Van valuta tot high-tech-materiaal

Vanwege hun schaarste en gunstige fysieke eigenschappen zijn edelmetalen voor veel doeleinden zeer begeerd. In de geschiedenis bijvoorbeeld bewijzen ze al eeuwen hun nut als waardemiddel. Zo gebruikt men in het Franse taalgebied voor geld en zilver nog steeds éénzelfde woord: "argent". Tegenwoordig worden edelmetalen met name als high-tech-materialen gewaardeerd, bijvoorbeeld in de lucht- en ruimtevaart, in de medische technologie, in micro-elektronica en in de communicatietechnologie: uw mobieltje, uw laptop en flatscreen-tv bijvoorbeeld, bevatten vaak goud, zilver, platina of palladium.

Edelmetalen als belegging

Edelmetalen kan je niet in grote hoeveelheden eten en ze leveren ook geen rente op. Waarom zijn ze dan nog steeds een populair beleggingsobject , met name in tijden van crisis? Edelmetalen hebben een eigen intrinsieke waarde (materiaalwaarde) die ongevoelig is voor:
  • inflatie, dat in tegenstelling tot geld;
  • algehele geldsanering, anders dan bij geld;
  • succes of falen in een onderneming, anders dan bij aandelen;
  • bankroet van de bank; Zelfs bij faillissement van de bank blijft het in de bankkluis gedeponeerd goud eigendom van de klant.

Prijsvorming bij edelmetalen

De waarde van edelmetalen wordt bepaald door vraag en aanbod. Als er nieuwe mijnen worden geëxploiteerd of centrale banken grote hoeveelheden verkopen, dan kan dit leiden tot een aanzienlijke prijsdaling. Neemt anderzijds de vraag beduidend toe, zoals zo vaak gebeurt in tijden van crisis, dan kan de prijs extreem stijgen. En omdat goud als meest populaire edelmetaal in dollars wordt verhandeld, fluctueert de prijs binnen bepaalde grenzen ook met de dollar.

Sinds 2001 was de goudprijs weer aan een opmars bezig en ontwikkelde zich sindsdien beter dan 's werelds meest belangrijke beursindex, de Dow Jones. Momenteel bereikt de prijs van goud weer all-time-highs. Maar laat men de inflatie van de dollar buiten beschouwing dan moet men vaststellen dat goud in 1980 nóg veel waardevoller was. Men kon er meer goederen voor kopen.

Hoe betrouwbaar zijn goudhandelaren

Goudhandelaren die werven met slogans als "de hoogste prijs" en "direct contante uitbetaling" exploiteren tegenwoordig winkels op vrijwel elke hoek van de straat. Een gerenommeerd financieel dagblad onthulde hoe betrouwbaar - beter hoe onbetrouwbaar die opkopers zijn. Het resultaat was verbluffend!

Overigens bestaat er tussen aan- en verkoopprijs een significant verschil. Dat betekent dat men bij eenzelfde koerswaarde aan een handelaar bij aankoop meer moet betalen dan men ervoor terugkrijgt bij verkoop (handelaarsmarge). Dat is anders dan bij aandelen zoals die op de beurs verhandeld worden en waarbij koper en verkoper het eens worden over één koers. Maar wie een auto koopt op een markt voor gebruikte wagens moet óók meer betalen dan de vorige eigenaar ontvangen heeft.

Zilver uitstekend alternatief voor goud

Na de goudrush van de voorbije 2 jaar kiezen steeds meer professionele beleggers inmiddels voor een belegging in zilver. Sinds 2009 is de prijs van zilver met bijna 70% gestegen. En voor een juist begrip: de prijs van goud steeg in diezelfde periode met "maar" 40%. Inmiddels betaalt men in 2010 voor een ounce zilver ook al weer 5% meer. Op het moment van schrijven (augustus 2010) noteerde zilver al weer $ 18,50. Door de toenemende vraag van industriële kant mag de zilverprijs zich ongetwijfeld op verdere steun verheugen.

Baren of munten?

Je kapitaal in tijden van financiële crisis in edelmetalen beleggen, is een veel gehoord advies. Maar wie zijn geld in goud of zilver wil beleggen, weet vaak niet hoe dat aan te pakken. Maar feitelijk is bijvoorbeeld goud kopen betrekkelijk eenvoudig en onderscheidt het zich niet wezenlijk van de aanschaf van een boek, afgezien van de prijs natuurlijk.

Investeerders kunnen opteren voor een belegging in de vorm van munten of baren (metaalstaven) met een optimale prijs/kwaliteitverhouding, dat wil zeggen met de laagst mogelijke opslag bovenop de spotprijs.

Baren komen beter tot hun recht bij grotere vermogens en adequate opslagmogelijkheden (kluis, in huis of bij de bank). Voor particuliere beleggers daarentegen zijn munten meer aangewezen omdat de nominale waarde ervan geringer is. Ingeval van nood hoeft er voor gedeeltelijke verkoop van uw voorraad niet omgesmolten te worden. Bovendien is op munten een nominale waarde ingedrukt waardoor ze ook als betaalmiddel kunnen worden ingezet.

Wie gouden of zilveren munten koopt, zal ook voor zichzelf moeten nagaan hoe hij die edelmetalen later weer kan verkopen. Exotische munten zijn in noodgevallen problematischer van de hand te doen dan munten die bij het publiek een grotere bekendheid bezitten, zoals de Oostenrijkse Philharmoniker, de Afrikaanse Krugerrand of Canadese Maple Leaf.

Met goud en zilver uw vermogen veilig stellen

  • Goud en zilver zijn internationaal erkende waardemiddelen die men wereldwijd als betaalmiddel accepteert;
  • Goud of zilver zijn een belegging die inflatoire tijden uitstekend doorstaan;
  • Goud of zilver in baren of als munten zijn al eeuwen het systeem bij uitstek om kapitaalwaarden te behouden;
  • Terwijl aandelen, fondsen, pensioenspaarplannen, obligaties, vastgoed, certificaten of kapitaalpolissen van levensverzekeringen als gevolg van inflatie of andere gebeurtenissen het risico lopen om hun waarde te verliezen, redden goud of zilver uw vermogen in tijden van financiële crisis.
Gerelateerde artikelen
Gouden en zilveren tientjes kopen en verkopenGouden en zilveren tientjes kopen en verkopenHet gouden tientje werd van 1818 tot 1919 geslagen. Er zijn nog steeds veel verzamelaars en handelaren die het tientje k…
Zilveren munten kopen: welke zilveren munten zijn te koop?Zilveren munten kopen: welke zilveren munten zijn te koop?Is het kopen van zilveren munten zinvol om je te beschermen tegen de crisis en tegen inflatie? Blijkbaar vinden meer en…
Wat bepaalt de waarde van een munt?Wat bepaalt de waarde van een munt?Er zijn verschillende factoren die de waarde van een munt bepalen. Deze factoren worden door de verschillende muntenverz…
Verzamelen: kopen en verkopen van Duitse muntenVerzamelen: kopen en verkopen van Duitse muntenVeel Nederlandse verzamelaars handelen druk in Duitse munten. Dit komt omdat er een grote diversiteit is aan oude Duitse…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Edelmetalen als belegging"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 27-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!