Beleggen volgens je eigen ritme: het beleggingsplan op maat

Beleggen volgens je eigen ritme: het beleggingsplan op maat Net zoals je iedere maand een klein bedrag kan opzij zetten om te sparen, kan je ook beleggen op een periodieke manier. Zo kan je via een beleggingsplan op vaste tijdstippen een geldbedrag van je rekening laten halen om te beleggen in een beleggingsfonds. Op die manier kan je op je eigen tempo beleggen en op langere termijn een hoger potentieel rendement halen. Voorbeeld van deze manier van beleggen is het zogenaamde Flexinvest van BNP Paribas Fortis, waarbij je kan beleggen volgens je eigen ritme. Hoe kan je succesvol beleggen met een beleggingsplan op jouw maat?

Sparen op maat

Als je een aardige hoeveelheid geld wilt bijeensparen, dan is het niet altijd makkelijk om steeds de discipline op te brengen om een geldbedrag te sparen. Veel mensen zijn geneigd om hun maandelijks inkomen op te spenderen. Daarom is het aantrekkelijk om elke maand via een doorlopende opdracht een vast bedrag te laten overschrijven op je spaarrekening. Op die manier word je als het ware gedwongen om in je budget rekening te houden met dat spaarbedrag.

Periodiek beleggen op maat

Hetzelfde principe kan toegepast worden als het gaat om beleggen. In plaats van één groot bedrag per jaar te besteden aan het doen van een belegging, kan je ervoor kiezen om op een periodieke basis kleinere bedragen te beleggen in een beleggingsfonds. Precies door die regelmaat kan je genieten van een potentieel hoger rendement, vermits je belegging minder afhankelijk is van lage koersen op één bepaald moment. Het risico wordt dus gespreid over het hele jaar.

Beleggen volgens je eigen ritme

Het is op die manier interessant om je beleggingen naar eigen inzicht te beheren. Je beslist zelf hoe groot het bedrag is dat je wilt besteden aan een belegging, en je beslist zelf hoe vaak je het geld voor de belegging wilt storten. Dit kan bijvoorbeeld maandelijks zijn, trimestrieel of halfjaarlijks. Volgens jouw wensen zal dan op dat gekozen tijdstip (bijvoorbeeld maandelijks) een vooraf bepaald bedrag van je zichtrekening of spaarrekening gehaald worden en overgebracht worden in het beleggingsfonds. Vaak zullen er ook instapkosten aangerekend worden: die kosten worden dan eerst van jouw inleg afgetrokken.

Beleggingsplan: voordelen

Heelwat banken bieden de formule van de automatische inleg in een beleggingsfonds aan. Het voordeel is dat je het bedrag zelf kan kiezen, net als de termijn. Bovendien wordt het bedrag automatisch van je zichtrekening overgebracht naar het fonds, waardoor je je verder niet te veel zorgen meer hoeft te maken. Daarbij komt nog dat een beleggingsfonds wordt beheerd door een financieel specialist die een zo hoog mogelijk rendement voor het beleggingsfonds zal nastreven.

Flexinvest van BNP Paribas Fortis

Minimumbedrag

Een voorbeeld van deze formule van beleggen op maat en volgens je eigen ritme, is het zogenaamde Flexinvest van BNP Paribas Fortis. BNP Paribas Fortis biedt de mogelijkheid van het beleggen op maat aan als een beleggingsplan met een potentieel hoger rendement. Als belegger bij BNP Paribas Fortis kan je kiezen uit het volledige gamma beleggingen dat de bank aanbiedt, met uitzondering van fixfondsen en pensioenpaarfondsen. Het minimumbedrag van de stortingen die je kan doen, bedraagt amper 30 euro. Deze lage instapdrempel maakt beleggen toegankelijk voor (jonge) mensen met een bescheiden budget.

Jongeren

Bijkomend voordeel van Flexinvest is dat je op elk moment het stortingsbedrag en de periodes kan wijzigen zonder extra kosten. Je kan deze wijzigingen doen zo vaak je wilt en bovendien kan je ook op elk moment je Flexinvest zonder vooropzeg en zonder kosten stopzetten. Je kan steeds over het belegde kapitaal beschikken wanneer je maar wilt. BNP Paribas Fortis biedt Flexinvest ook aan voor jongeren. Via de formule van Junior Flexinvest kunnen grootouders bijvoorbeeld een beleggingsplan aangaan ten voordele van hun kleinkinderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • https://www.bnpparibasfortis.be/pics/be/common/nl/lib_download/brochures/Flexinvest.pdf?contract_type=sta, bezocht op 16/10/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen volgens je eigen ritme: het beleggingsplan op maat"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 30-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Veilig beleggen
Schrijf mee!