InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkels

Beleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkels

Beleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkels Investeren in een winkelpand kan op lange termijn een aantrekkelijk rendement opleveren. Cruciaal bij een belegging in een winkel is de ligging. Als het pand kan genieten van een commercieel interessante ligging, met een goede bereikbaarheid, dan stijgt de waarde van het vastgoed. Bij winkelpanden moet de investeerder rekening houden met de lange termijnevolutie van het gebouw en van de omgeving. De bedoeling is om de continuïteit van de verhuur te verzekeren en leegstand te vermijden. Als je te rade gaat bij een makelaar in vastgoed kom je meteen te weten waar er interessant commercieel vastgoed te koop is. Bovendien heeft een vastgoedmakelaar een goed zicht op de specifieke kenmerken van de omgeving van het winkelpand. Waar moet je zoal op letten als je wilt beleggen in commercieel vastgoed?

Investeren in winkels: ligging

Het rendement van een belegging in een winkelpand hangt in de eerste plaats af van de ligging ervan. Hierbij speelt de regio waarin de winkel gelegen is een belangrijke rol. Gaat het om een klein provinciestadje of gaat het om een levendige grootstad? Winkels die gelegen zijn in bekende winkelstraten, vlak naast andere winkels, hebben een grotere waarde dan andere. Hoe interessanter de ligging is op commercieel vlak, hoe hoger het mogelijk rendement.

Beleggen in commercieel vastgoed

Bereikbaarheid winkel

Als je een winkelpand wilt kopen als belegging, is ook de bereikbaarheid een belangrijke factor. De bereikbaarheid van een winkel kan een groot verschil maken als je een trouwe klandizie aan wilt trekken. Hierbij mag je ook de parkeergelegenheid niet vergeten: winkels waar klanten vlotte parkeermogelijkheden hebben, bieden een extra voordeel. Ook de grootte van de winkel heeft zijn invloed op de waarde van het pand. Hoe groter de winkeloppervlakte, hoe meer het winkelpand waard is.

Beheer van de winkel

Als investeerder moet je ook rekening houden met het beheer van de winkel. Wie zal zorgen voor het beheer van de winkel en hoe zal je dat opvolgen? Wat zullen de onderhoudskosten zijn en wat zijn de mogelijkheden op het vlak van de exploitatie van de winkel? Het komt er onder meer op aan om een bekwame zaakvoerder te vinden die commercieel kan denken en de zaak rendabel kan maken én ook houden. Ga ook na hoe je de winkel op een degelijke manier kan laten verzekeren.

Commercieel vastgoed: lange termijn

Een belegger in vastgoed wilt steeds onderzoeken hoe het vastgoed op lange termijn zal kunnen evolueren. Denk hierbij aan de veroudering van het gebouw en de kosten van eventuele herstellingswerken. Kijk ook naar de toekomstperspectieven op het vlak van de omliggende commerciële mogelijkheden. Zijn er bouwplannen om van de omgeving een typisch winkelcentrum te maken of is de wijk minder levendig aan het worden?

Leegstand vermijden

Deze vragen zijn cruciaal om te weten of je de continuïteit van de verhuur kan verzekeren. Wat je absoluut moet zien te vermijden, is leegstand. Als je winkel leegstaat, heb je ook geen huuropbrengsten meer. Als je winkelpand kan genieten van een goede ligging, dan zal de grondwaarde van het winkelpand vrij stabiel blijven. Tegelijkertijd zal je niet al te veel problemen ondervinden om het pand opnieuw te verhuren na het vertrekken van de vorige huurder.

Rendement winkelpand

Het rendement van een winkelpand is sterk afhankelijk van de ligging. Beschik je over een toplocatie voor je winkelpand, zoals bijvoorbeeld een bekende winkelstraat, dan kan je op beide oren slapen wat de waarde van het pand betreft. Die waarde zal in de tijd vrij stabiel blijven. Denk er wel aan dat een goede bereikbaarheid van het pand tijdelijk in het gedrang kan komen bij straatwerken. Hierdoor kan het rendement tijdelijk verminderen.

Advies vastgoedmakelaar

Makelaars in vastgoed hebben een goed beeld van de mogelijkheden op het vlak van commercieel vastgoed en dit onder meer op het vlak van prijzen, commerciële ontwikkelingen in de omgeving en het potentiële rendement van winkelpanden. Hoe succesvol zijn bijvoorbeeld andere winkels in de buurt? Of hoe staat het met de leefbaarheid van de omgeving (bv. criminaliteit, economische welvaart, enz...)? Een makelaar kan je hierover een heleboel "inside" informatie geven die belangrijk kan zijn voor je beslissing om al dan niet te investeren in een winkelpand. Wil je meer weten over het prijskaartje van dergelijk advies dan kan je online prijsoffertes aanvragen van makelaars in je regio.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenBeleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenInvesteren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prij…
Vastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenVastgoed: appartementen kopen, verhuren en weer verkopenReal estate of vastgoed kan een interessant rendement opbrengen voor de slimme investeerder, onder meer door in appartem…
Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed: wat zijn de nadelen van vastgoed?Beleggen in vastgoed kan heelwat voordelen hebben zoals bijvoorbeeld een passief inkomen dankzij verhuurinkomsten of een…

Reageer op het artikel "Beleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkels"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!