InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Gokken op de beurs

Gokken op de beurs

Gokken op de beurs Naast het beleggen in aandelen kunt u bijvoorbeeld ook beleggen in onroerend goed, buitenlandse valuta en obligaties. Het risico dat u loopt met het belegen loopt sterk uiteen. Naast het handelen in aandelen zijn er beleggingen die veiliger of juist riskanter zijn. Beleggen in obligaties geeft een relatief lage rente, maar het risico is ook lager dan het beleggen in aandelen. Ook kunt u beleggen in turbo’s of bijvoorbeeld in opties. Deze vormen van beleggingen bevatten juist meer risico’s dan het beleggen in aandelen. Om verstandig te kunnen beleggen moet u goed op de hoogte zijn van de gevaren en de mogelijkheden. Niemand kan de beurs voorspellen, maar mensen met kennis van zaken zullen minder snel onverantwoorde beslissingen nemen. Beleggen kan een investering zijn, maar u kunt ook speculeren.

Beleggen in aandelen

Bij het beleggen in aandelen loopt u het risico dat de waarde van het bedrijf zakt, waardoor de koersen dalen. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door ontwikkelingen binnen het bedrijf zelf, maar ook economische ontwikkelingen wegen zwaar mee. Gedurende de kredietcrisis zijn de koersen flink omlaag gegaan. Dit werd gedeeltelijk veroorzaakt doordat de beursgenoteerde bedrijven hierdoor slechter zullen gingen presteren, maar ook de angst voor nog grotere koersdalingen heeft veel beleggers doen besluiten om uit de aandelen te stappen. Zodra mensen ervan overtuigd zijn dat de koersen gaan dalen, gaan ze daar naar handelen en hun aandelen verkopen. Hierdoor ontstaat inderdaad een grote daling van de koersen.

Beleggen in obligaties

Door te beleggen in obligaties verstrekt u als het ware een lening aan een bedrijf of overheid. U krijgt uiteindelijk uw geld terug en gedurende de periode van de lening krijgt u de afgesproken rentevergoeding. Indien het bedrijf of het land financieel omvalt, loopt u een groot risico dat u uw geld kwijt bent. Zodra de marktrente daalt, zullen de obligaties meer waard worden. Op de obligaties wordt namelijk een rente gegeven dat gelijk blijft, terwijl de rente op de geldmarkt omlaag is gegaan. Bij een stijgende rente zal de waarde van een obligatie zakken. Een obligatie in een minder solide bedrijf zal ook weer meer rente opleveren dan een obligatie van een zeer solide bedrijf. Dit wordt veroorzaakt door het risico dat u loopt.

Gokken op de beurs – turbo´s

Op verschillende manieren kunt u gokken op de beurs. Dit kan bijvoorbeeld door turbo´s aan te kopen. Simpel gezegd leent u in dat geval een bedrag van de bank en voor dit bedrag gaat u aandelen in een bedrijf kopen. Door de lening kunt u meer aandelen kopen dan in het geval u het geld rechtstreeks investeert in aandelen. Bij koersstijgingen zult u extra profiteren, maar bij koersdalingen kan het flink geld gaan kosten.

Gokken op de beurs – opties

Een andere manier om te gokken is door te investeren in opties. U kunt kiezen tussen twee verschillende opties, namelijk de calloptie (u verwacht een stijging van de koers) of een putoptie (u verwacht een daling van de koers). Eén optie kent een onderliggende waarde van honderd aandelen. Met opties kunt u zeer riskant beleggen in de ontwikkelingen van onderliggende aandelen. Met deze vorm van beleggen kunt u in een korte periode een hoog rendement maken, maar ook veel geld verliezen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gokken op de beurs"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-04-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!