InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: investeren in een horecazaak

Beleggen in vastgoed: investeren in een horecazaak

Beleggen in vastgoed: investeren in een horecazaak Beleggen in een horecazaak kan je een aantrekkelijk rendement opleveren. Het rendement van een horecazaak is afhankelijk van de huurprijs die je kan vragen. Die huurprijs wordt dan weer beïnvloed door de ligging en de kwaliteit van de horecazaak. Voor het succes van een zaak is ook de reputatie van de uitbater cruciaal. Specifiek aan een horecazaak is dat deze sterk afhankelijk is van de economie. Daardoor houdt een investering in een horecazaak relatief veel risico in. Om te weten waar je interessante koopjes kan vinden op het vlak van horeca kan je advies vragen aan een vastgoedmakelaar. Makelaars in vastgoed zijn goed op de hoogte van de stand van zaken op de markt en kunnen je begeleiden in je zoektocht naar een aantrekkelijke horecazaak. Met welke criteria moet je zoal rekening houden als je wilt investeren in een horecazaak?

Investeren in een horecazaak: ligging

Een investering doen in een horecazaak is heel sterk afhankelijk van de ligging van het gebouw. Is de woning gelegen in een populair uitgaanscentrum of in een drukke toeristische wijk, dan kan je als investeerder op beide oren slapen. Als je wilt investeren in een horecazaak en je twijfelt aan de ligging, dan kan je eventueel een onderzoek doen naar de evolutie van de omgeving in de voorbije jaren en de toekomstperspectieven voor de buurt.

Reputatie uitbater

Als de ligging minder aantrekkelijk is voor de horecazaak, dan hangt er veel af van de naam en faam van de uitbater. Als de uitbater kan genieten van een degelijke reputatie in de lokale horeca, dan kan dit een slechtere ligging eventueel compenseren. Soms kan het zelfs zo zijn dat de uitbater door zijn populariteit in het nachtleven zorgt voor een nieuwe impuls in een wijk. Als die uitbater om welke redenen dan ook wegvalt, dan moet je uitzoeken hoe je dit kan opvangen.

Inrichting horecazaak

Voor een goede uitbating van de horecazaak is een degelijke inrichting van groot belang. Het gaat dan niet alleen om het interieur, maar ook om specifieke installaties zoals bijvoorbeeld de keuken en de toiletten. Hou er steeds rekening mee dat installaties verouderen en vervangen dienen te worden. Het is niet slecht om een bepaald bedrag klaar te houden voor onvoorziene uitgaven zoals installaties die het plots laten afweten en dringend moeten vervangen worden.

Invloed economie op de horeca

Een belegging in een horecazaak is bijzonder in die zin dat ze afhankelijk is van de economie. Als het goed gaat met de economie, dan kan een investering in de horeca een mooi rendement opleveren. Is er sprake van een economische crisis, dan gaat een belegging in dit soort vastgoed gepaard met heelwat risico. Bij een crisis zullen mensen minder uitgeven aan café- en restaurantbezoek en zullen horecazaken minder opbrengsten genereren.

Rendement horecazaak

Huurprijs

Beleggen in een horecazaak kan een aantrekkelijk rendement hebben als je in de eerste plaats een hoge huurprijs kan aanrekenen. Die huurprijs hangt af van de ligging van de horecazaak en de kwaliteit van de inrichting. Als de aantrekkelijkheid van de ligging vrij stabiel is, dan kan je op lange termijn een hoog rendement aanhouden. Ideaal is bijvoorbeeld een ligging in een op toeristen gericht historisch centrum.

Economische crisis

Anderzijds mag het rendement niet al te zeer afhankelijk zijn van de economische conjunctuur. Als er een zware economische crisis heerst, dan moet een horecazaak al heel sterk staan om het hoofd boven water te houden. Als de horecazaak overkop gaat, dan heb je als eigenaar best een noodplan klaar. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om bij een langdurige leegstand het gebouw om te bouwen tot een commerciële zaak.

Advies vastgoedmakelaar

Als investeerder in vastgoed is het niet altijd makkelijk om een goed beeld te krijgen van waar er aantrekkelijke koopjes te vinden zijn. En zeker in geval van specifiek vastgoed zoals horeca kan het nuttig zijn om professioneel advies te krijgen. Dit kan via een vastgoedmakelaar die je kan begeleiden in je zoektocht naar interessante horecazaken in je omgeving. Online kan je prijsoffertes van makelaars in je regio aanvragen, waarna je meteen een idee krijgt van hoeveel gespecialiseerd advies je kan kosten en waar je terecht kan voor aantrekkelijk horecavastgoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: investeren in een horecazaak"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!