InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in vastgoed: het investeren in studio's

Beleggen in vastgoed: het investeren in studio's

Beleggen in vastgoed: het investeren in studio's Beleggen in studio's kan een interessante investering zijn, mits je rekening houdt met enkele factoren. Specifiek aan studio's is dat deze vooral verhuurd worden aan studenten of aan alleenstaande werkende mensen. Het is dus handig als je studio's gelegen zijn in een aantrekkelijke buurt met voldoende mogelijkheden op sociaal en professioneel vlak, zoals kantoren, horeca en culturele centra. Ook de aanwezigheid van het openbaar vervoer is een grote troef voor een rendabele verhuur. Om in een zo goed mogelijke continuïteit van de verhuur te voorzien kan de bijstand van een makelaar erg nuttig zijn. De professionele assistentie en het deskundig advies van een vastgoedmakelaar bij de verhuur van studio's kunnen een groot verschil maken als het aankomt op besparen van de kosten en dus ook bij het totaalrendement van je investering.

Ligging studio

Als je wilt gaan beleggen in studio's, dan kan je er best een aardig rendement uit halen als je kan profiteren van een goede ligging. Denk hierbij aan de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van de studio's via het openbaar vervoer. Is de studio dichtbij het station gelegen? Is er in de buurt een grote aanwezigheid van winkels en recreatiemogelijkheden? Een bevestigend antwoord op deze vragen kan de waarde van de studio positief beïnvloeden.

Investeren in studio's: doelpubliek

Studenten en alleenstaanden

Als je investeert in studio's, dan weet je dat je je moet richten op een bijzonder doelpubliek. Studio's zijn kleiner dan appartementen en zijn bedoeld om één persoon te huisvesten. Daarom is de markt van de studio's gericht op alleenstaanden zoals studenten en jonge werknemers die het met een relatief klein budget moeten stellen.

Tijdelijk werkenden

Om dit doelpubliek te kunnen bereiken, is het een voordeel als je studio's in de buurt van horecazaken en culturele centra gelegen zijn. Ook de ligging in een kantorenwijk kan een troef zijn, denk maar aan buitenlanders die tijdelijk in het land komen werken en een verblijfplaats voor een kleine periode nodig hebben.

Korte verhuurtermijn studio's

Huurders wisselen snel

Studio's worden doorgaans maar voor een korte termijn verhuurd, meestal maar één jaar. Bijvoorbeeld studenten verwisselen nogal eens van verblijfplaats afhankelijk van het resultaat van hun studies. Er is dus een groot verloop van huurders, die allemaal hun sporen achterlaten in de studio's.

Snelle veroudering studio's

De kans bestaat dat door het hoger aantal huurders studio's sneller verouderen dan klassieke appartementen. Dit heeft ook gevolgen voor de meubels die je in de studio's plaatst. Doorgaans worden studio's gemeubeld verhuurd, mede doordat de huurtermijn bijna altijd kort is.

Administratie huurcontracten

Om de investering te laten opbrengen, ga je huurovereenkomsten sluiten met de huurders van de studio's. Vermits het hier vaak gaat om korte termijncontracten, zal je voortdurend met de verhuuradministratie bezig moeten zijn. Studio's worden soms zelfs gehuurd voor minder dan één jaar. Je krijgt dus te maken met seizoenseffecten (zoals een lege studio in de zomermaanden), waaraan je het organiseren van de verhuur moet aan aanpassen. Je zal dus vaker dan bij een gewoon appartement op zoek moeten gaan naar nieuwe kandidaat-huurders als er weer eens een huurcontract is afgelopen.

Rendement studio

Studio's kunnen een interessante belegging zijn als je op enkele dingen let. Het rendement van studio's kan aantrekkelijk zijn als de kwaliteit ervan goed is en als de studio's over aparte troeven kunnen beschikken zoals bijvoorbeeld een ligging dichtbij het station of dichtbij een levendige buurt. Ook wanneer de studio's aantrekkelijk zijn voor verschillende soorten huurders, zoals bijvoorbeeld studenten en jonge alleenstaande werknemers, dan is er een aardig rendement mogelijk. Hoe beter de kwaliteit van de studio's, hoe hoger de huurprijs die je kan vragen.

Management vastgoedmakelaar

Om de zoektocht naar mogelijke huurders continu succesvol te maken kan de hulp van een makelaar nodig zijn. Doordat huurders van studio's snellers wisselen is de kans op tijdelijke leegstand ook groter. Om de overgangsperiode van de ene huurder naar de andere zo klein mogelijk te maken is het handig als je een beroep kan doen op een professioneel management. Vastgoedmakelaars zorgen voor een goede promotie van de studio's en hebben door hun contacten in de vastgoedwereld betere mogelijkheden om veel kandidaat-huurders te bereiken. Het kan daarom een goed idee zijn om het verhuurmanagement van je studio uit te besteden aan een vastgoedmakelaar. Online zijn er prijsoffertes beschikbaar van makelaars in vastgoed in jouw regio, waardoor je meteen een beeld krijgt van het prijskaartje van hun professionele assistentie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenBeleggen en rendement: investeren in vastgoed om te verhurenInvesteren in vastgoed kan je doen om winst te halen uit de verkoop. Dit kan wanneer je het vastgoed aan een betere prij…
Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen: wat zijn de voordelen van beleggen in vastgoed?Beleggen in vastgoed en real estate wordt vaak gedaan om op lange termijn een mooie meerwaarde te realiseren, door het g…
Beleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkelsBeleggen in commercieel vastgoed: investeren in winkelsInvesteren in een winkelpand kan op lange termijn een aantrekkelijk rendement opleveren. Cruciaal bij een belegging in e…
Beleggen in vastgoed: investeren in een horecazaakBeleggen in vastgoed: investeren in een horecazaakBeleggen in een horecazaak kan je een aantrekkelijk rendement opleveren. Het rendement van een horecazaak is afhankelijk…

Reageer op het artikel "Beleggen in vastgoed: het investeren in studio's"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!