InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden?

Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden?

Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden? Beleggen in beleggingsfondsen kan aantrekkelijk zijn als je voor een interessant rendement wilt gaan. Toch moet je ook rekening houden met de aangerekende kosten die verbonden zijn aan beleggingsfondsen. Beleggingsfondsen worden beheerd door professionele beheerders, waardoor je beheerskosten zal moeten betalen. Ook rekenen de meeste fondsen instapkosten en uitstapkosten aan. Als je in een fonds wilt stappen, maak je dan ook best een afweging tussen de kosten en het mogelijk rendement. Met welke mogelijke kosten moet je rekening houden als je wilt investeren in beleggingsfondsen?

Instapkosten beleggingsfondsen

Als je wilt gaan beleggen in beleggingsfondsen, dan wordt daar meestal een bepaalde kost voor aangerekend. De meeste beleggingsfondsen rekenen de zogenaamde instapkosten aan voor wie zich in het beleggingsfonds wilt inschrijven. De instapkosten liggen vaak lager wanneer je in de inschrijfperiode in het beleggingsfonds stapt. Dat is de periode waarin het fonds op de markt wordt gebracht. In het bankkantoor of op de website van de bank kan je makkelijk informatie vinden over beleggingsfondsen, met alle bijhorende gegevens zoals de instapkosten, de inschrijfperiode, de looptijd en andere administratieve gegevens.

Uitstapkosten

Naast de instapkosten kunnen beleggingsfondsen ook uitstapkosten aanrekenen. Ook het bedrag of het percent van de uitstapkosten staat vermeld op het informatiedocument dat je in de bank kan terugvinden. Uitstapkosten kunnen worden aangerekend wannneer je uit het beleggingsfonds wilt stappen vóór de vervaldag.

Transactiekosten

De transactiekosten kunnen lopen van 1 % tot 3 %, terwijl dat voor buitenlandse beleggingsfondsen nog kan oplopen. Als je bij je klassieke bank in beleggingsfondsen stapt, dan liggen de kosten van een transactie over het algemeen hoger dan bij de online beleggingsbanken. Sommige online beleggingsbanken vragen slechts heel weinig kosten voor transacties. Vergeet ook niet dat er beurstaksen kunnen worden aangerekend.

Beheerskosten beleggingsfondsen

Beheerder

Beleggingsfondsen worden beheerd door professionele beheerders, die op de hoogte zijn van de economische actualiteit en voor een zo hoog mogelijk rendement proberen te zorgen. Het beheren van beleggingsfondsen brengt dus ook kosten met zich mee, die worden doorgerekend aan de belegger.

Actief beheer

Bij beleggingsfondsen die een uiterst actief beheer vergen liggen de beheerskosten hoger, net als bij belegggingsfondsen die beleggen in moeilijk toegankelijke markten. Ook de beheerskosten kan je vinden in het document met informatie dat in de bank ter beschikking ligt. De beheerskosten omvatten verder ook nog de kosten van effectentransacties, en eventueel van marketing.

Kosten en rendement

Als je in een beleggingsfonds wilt stappen, dan doe je er goed aan om het potentieel rendement af te wegen tegenover de kosten. Als de optelsom van alle kosten uitgerekend wordt, dan moet je er een voldoende hoog rendement tegenover kunnen stellen. Hoge beheerskosten kunnen het rendement van je beleggingsfonds aardig naar beneden halen. Hier moet je dan ook grondig rekening mee houden als je voor een bepaald beleggingsfonds wilt kiezen.

Beleggingsfondsen met weinig kosten

De kosten die je jaarlijks moet betalen voor een beleggingsfonds hangen af van het type beleggingsfonds waarin je hebt geïnvesteerd. Beleggingsfondsen die een beursindex kopiëren brengen minder kosten met zich mee omdat de beheerder er niet zo actief mee bezig hoeft te zijn. Beleggngsfondsen die beleggen in moeilijke sectoren zullen veel voorstudie en analyse vergen waardoor er meer kosten doorgerekend zullen worden aan de belegger.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom beleggen via beleggingsfondsen?Steeds meer mensen kiezen bij het beleggen voor beleggingsfondsen. Het beleggen via beleggingsfondsen biedt namelijk voo…
Beleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogBeleggen in een beleggingsfonds: de kosten zijn torenhoogWie zijn bank vraagt wat hij met zijn geld moet doen, krijgt vaak te horen dat beleggen in een beleggingsfonds het beste…
Beginnen met beleggen: welke vragen moet je je stellen?Beginnen met beleggen: welke vragen moet je je stellen?Voor wie wil beginnen met beleggen kan het nuttig zijn om zich eerst enkele vragen te stellen. Aan de hand van de antwoo…
Wat zijn indexfondsen?Wat zijn indexfondsen? Wat zijn de voordelen en nadelen van indexfondsen en welke risico’s brengen deze beleggingsproduc…
Biedt een beleggingsfonds meer veiligheid voor de belegger?Door deel te nemen in een beleggingsfonds kunnen particuliere beleggers hun portefeuille spreiden, zonder dat zij daarbi…
Bronnen en referenties
  • http://www.wikifin.be/nl/themas/sparen-en-beleggen/beleggingsfondsen/kosten-en-risicos, bezocht op 15/10/2015.

Reageer op het artikel "Beleggingsfondsen: welke kosten zijn eraan verbonden?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggingsfondsen
Schrijf mee!