InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Wat is index-beleggen?

Wat is index-beleggen?

Bij beleggen denken mensen over het algemeen uitsluitend aan aandelen, maar de beleggingsmogelijkheden zijn veel ruimer. Eén van de populairste manier van beleggen is index-beleggen. Bij het beleggen in aandelen moet u kiezen voor bedrijven waarin u wenst te beleggen. Indien u niet over een groot vermogen beschikt kunt u niet optimaal gaan spreiden over meerdere bedrijven en sectoren. Per aankoop moet u namelijk hoge aankoopkosten betalen, die een goede spreiding kostbaar maken. Beleggers die geen tientallen duizenden euro’s beschikbaar hebben om te beleggen kunnen beter kiezen voor beleggingsfondsen. Deze zorgen voor een goede spreiding, maar hebben ook als nadeel dat ze kostbaar zijn. De beheerders rekenen namelijk kosten die ze ten koste van de beleggingsresultaat inhouden. Een groot deel van de kosten zijn kosten om het beleggingsfonds te beheren. Het voordeel van index-beleggen is dat er geen beleggingsexperts hoeven na te denken over de best mogelijke strategie. De strategie van de index moeten ze namelijk volgen.

Wat is index-beleggen?

Een voorbeeld van een index is de AEX. Bij het index-beleggen wordt eenvoudig de samenstelling van bijvoorbeeld de AEX gevolgd. Deze index bevat 25 van de meest verhandelde aandelen op de Amsterdamse beurs. De koers van de AEX is afhankelijk van de koersontwikkelingen van de bedrijven in de index. Een aantal bedrijven wegen zwaar mee in de index, zoals Arcelor Mittal en Shell (beide meer dan tien procent). Andere bedrijven wegen nauwelijks mee, zoals Tom Tom en Corio (beide minder dan één procent). De beheerders van de beleggingsfondsen die een index volgen hoeven zelf dus niet om te kijken naar de samenstelling van het mandje aandelen. Over de hele wereld zijn er meer dan honderd indexen die aangehouden kunnen worden bij het index-beleggen.

Doel van beleggingsfondsen

Het doel van de beheerders van beleggingsfondsen is om de index te verslaan. Nederlandse beleggingsfondsen zullen over het algemeen de AEX proberen te verslaan. Om dit te realiseren moeten ze een betere samenstelling van het aandelenmandje hebben. Dit vergt veel aandacht en tijd van deskundigen. Dit is ook een reden waarom index-beleggen goedkoper is. Er hoeven geen deskundigen ingeschakeld te worden die hun hersenen moeten breken over de samenstelling. In de praktijk blijkt ook vaak dat de AEX het gemiddeld beter doet dan de meeste beleggingsfondsen.

Welke index moet ik gaan volgen?

De beste belegging is onmogelijk om te bepalen. Het ene jaar zal de ene index het beter doen dan de andere, maar dat is geen garantie voor de komende jaren. Superbelegger Warren Buffet is van mening dat het beste geïnvesteerd kan worden in een zo breed mogelijk samengestelde index. Een voorbeeld hiervan is de MSCI World Index of de MSCI Europe Index. Op deze manier zorgt u voor een zeer ruime spreiding. De AEX volgen is ook een optie, maar eigenlijk belegt u dan voornamelijk in een aantal bedrijven die de koers van de index vrijwel volledig bepalen.

Is het index-beleggen risicomijdend?

Nee, het blijven beleggingen in aandelen die kunnen dalen en zakken. Iemand die een dergelijke belegging had vanaf begin 2008 tot het tweede kwartaal van 2009, zou waarschijnlijk meer dan de helft van de waarde verloren hebben. Bij het beleggen kiest u niet voor zekerheid, want u neemt risico’s en hebt kans op een hoog rendement. Helaas zijn hier geen garanties voor.

Zie ook: Moet ik gaan beleggen?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is index-beleggen?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 28-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!