InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividend

Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividend

Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividend Beleggers van aandelen hebben de ambitie om op lange termijn een aardige meerwaarde te realiseren. De bedoeling is om aandelen aan een lage prijs te kopen en aan een hoge waarde te verkopen. Naast dit mogelijk rendement hebben aandelen nog een andere aantrekkingskracht: het dividend. Veel beleggers gaan op zoek naar aandelen van ondernemingen die een hoog dividend uitbetalen, om zo te genieten van interessante inkomsten. Ook dividendfondsen die investeren in bedrijven met een hoog dividend zijn erg interessant, vooral wanneer je je risico wilt spreiden. Een andere mogelijkheid is om je dividend te herbeleggen. Wat is belangrijk om weten als je wilt beleggen in aandelen met een hoog dividend?

Rendement aandelen

Als je in aandelen gaat, dan hoop je dat je belegging vooral winstgevend is op lange termijn. Als belegger op de beurs heb je de ambitie om aandelen goedkoop in te kopen en op lange termijn, als waarde gestegen is, met winst weer te verkopen. De stelregel van de belegger luidt dan ook: "buy low, sell high" (koop aandelen als ze laag staan, verkoop ze als ze hoog staan). Naast deze meerwaarde die je eventueel kan verzilveren, is er ook nog een ander rendement dat voor de belegger in aandelen heel belangrijk is: het dividendrendement.

Aandelen met dividend

Dividenden zijn de opbrengsten die ondernemingen jaarlijks aan hun aandeelhouders kunnen uitkeren. Ondernemingen zijn niet verplicht om elk jaar een dividend uit te betalen. Afhankelijk van de toestand van de onderneming en de gemaakte winst zal een bedrijf beslissen om al dan niet een dividend uit te keren. Het uitkeren van een dividend is een positief signaal aan de aandeelhouders, die op die manier beloond worden voor hun investering in het bedrijf en hun vertrouwen in het beleid van de onderneming. Voor de aandeelhouder betekent het ontvangen van een dividend een aardige bron van inkomsten.

Ondernemingen met hoog dividend

Beleggers die op zoek zijn naar regelmatige inkomsten voor hun belegging, gaan dus op zoek naar bedrijven met een hoog dividend. Hierbij is het goed om je niet alleen te laten leiden door de grootte van het dividend, maar ook door te letten op andere criteria. Zo moet je rekening houden met de algemene toestand van het bedrijf, zoals het dagelijks beheer van de onderneming en haar eventuele groei. Denk hierbij ook aan de concurrentiepositie die het bedrijf heeft op de markt en wat haar mogelijkheden zijn op lange termijn. Ga ook na hoe duurzaam de huidige positie van een onderneming is en wat haar groeipotentieel is voor de toekomst.

Toestand van de onderneming

Als je een bedrijf gevonden hebt dat een hoog dividend uitkeert, dan mag je enkele dingen niet vergeten. Vergeet niet om de balans van het bedrijf te bekijken en na te gaan hoe het staat met de cashflow. Probeer na te gaan of het uitkeren van het dividend niet samengaat met een zwakke gezondheid van het bedrijf. Let erop dat het uitkeren van een dividend niet het gevolg is van een speciale transactie zoals bijvoorbeeld de verkoop van activa. De bedoeling is om een onderneming te vinden die een hoog dividend uitkeert en die houding ook op lange termijn kan volhouden.

Dividendfondsen

Het is niet eenvoudig om bedrijven te vinden met een duurzaam dividendbeleid. Om je hierbij hulp te bieden, kan je een beroep doen op een zogenaamd beleggingsfonds met dividenduitkering. Dat zijn beleggingsfondsen die zich speciaal richten op aandelen met een uitkering van dividenden. Men spreekt ook wel eens van dividendfondsen. Op die manier kan je het beleggingsrisico beperken en is je aandelenportefeuille meteen goed gediversifieerd. De verantwoordelijkheid van het beleggingsfonds ligt bij de professionele fondsbeheerder, die op zoek zal gaan naar de meest winstgevende oplossing.

Dividend herbeleggen

Beleggers kunnen hun dividend gewoon laten uitbetalen en van hun extra inkomsten genieten. Een andere mogelijkheid is om de opbrengst van je dividend te herbeleggen en te gebruiken voor nieuwe beleggingen. Door je dividend te herbeleggen, kan je voor een nog hoger winstpotentieel gaan. In dat geval kan je je richten op een beleggingsfonds met kapitalisatie. Dat is een beleggingsfonds dat de inkomsten van dividenden meteen herbelegt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenBeleggen, wel of geen hoog dividendrendement nastrevenGaat u dividendbeleggen in 2018 en 2019? Dividend is extra inkomen en gaat u daarom met beleggen ook een hoog dividendre…
Samenhang koerswinst, dividendrendement en Total returnRendementen van aandelen en beleggingsfondsen is een veel besproken onderwerp onder beleggers. Maar wat is nu het versch…
Financiële vrijheid met dividendbeleggenZou het niet fantastisch zijn als je op een gegeven moment niet meer hoeft te werken, omdat je passieve inkomen (het div…
Beleggen in aandelen op de beurs: welke strategie kiezen?Beleggen in aandelen op de beurs: welke strategie kiezen?Als beginnende belegger weet je niet altijd welke strategie te kiezen bij het beleggen in aandelen op de beurs. Vaak kom…
Bronnen en referenties
  • http://www.morningstar.be/be/news/123463/dividendfondsen-voor-een-defensieve-positionering-van-de-beleggingsportefeuille.aspx, bezocht op 20/12/2015.

Reageer op het artikel "Beurs: beleggen in aandelen met een hoog dividend"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Dividendbeleggen
Schrijf mee!