InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Een hoog rendement halen met beleggen

Een hoog rendement halen met beleggen

Op de beurs zijn er hoge rendementen te realiseren, maar in het geval het mogelijk is om hoge rendementen te maken, loert er ook een groot risico. Een rendement van twintig procent is te behalen, maar u kunt ook eenvoudig twintig procent verliezen op de beurs. Iemand die geen of weinig risico wil lopen met zijn geld, moet niet kiezen voor beleggingen. Een spaarrekening biedt een jaarlijkse rente tussen de twee en vijf procent, maar u loopt normaal gesproken niet het risico dat u het geld kwijt raakt. Toch loopt u ook met spaargeld risico. De bank waar u het geld hebt staan kan namelijk omvallen en dan bent u het geld kwijt. Tot een bedrag van €100.000,- staat de Nederlandsche Bank echter garant voor het geld. Hierbij moet het wel gaan om een spaarbank die onder het toezicht van de Nederlandsche Bank staat. Dit geldt voor vrijwel alle in Nederland actieve banken.

Legio Lease

Tot het jaar 2000 leken de aandelenkoersen alleen maar te kunnen stijgen. Iedereen stapte massaal de beurs op. Aegon kwam met de Legio Lease producten waarbij consumenten konden deelnemen door maandelijks een bedrag in het product te steken. Het geld werd gebruikt om een lening af te sluiten om voor grote bedragen aandelen uit de AEX aan te kopen. Het product ging uit van een positief rendement, want historisch gezien leken de koersen alleen maar te kunnen stijgen. Inmiddels weten wij beter.

Hoog rendement realiseren

Het doel van het beleggen is om een rendement te behalen die hoger is dan een gemiddelde spaarrente. Het is echter onrealistisch om een te hoog doel te stellen. Beleggers die een hoog doel stellen, moeten ook grote risico’s nemen. Door te beleggen in turbo’s en opties hebt u de mogelijkheid om maximaal te profiteren van koersstijgingen van bijvoorbeeld aandelen. Het nadeel van deze manieren van beleggen is dat u ook een groot risico loopt.

Wat zijn opties op aandelen?

Een optie is eigenlijk een recht om een aandeel aan te kopen of te verkopen. Het recht kan uitgeoefend worden op de onderliggende waarde. Om dit recht te kunnen bemachtigen moet u een optiepremie betalen. Dit is ook gelijk de prijs die u moet betalen voor de optie. Opties kunt u ook aankopen in het geval u geen aandelen wenst te kopen of verkopen. De bedoeling is in dat geval dat u speculeert op het feit dat de optie in de nabije toekomst meer waard gaat worden. Er zijn twee varianten van de optie, namelijk de call optie en de put optie. Een call wil zeggen dat u het recht krijgt om het betreffende aandeel tegen een afgesproken prijs te kopen. Een put optie wil juist zeggen dat u het recht hebt om het aandeel voor een afgesproken prijs te verkopen.

Wat is een turbo (aandelen)?

Een turbo is een beleggingsproduct van de ABN Amro. Met dit product kunt u met een hefboom speculeren op een stijging of juist een daling van een aandeel. Een turbo long gaat uit van een stijging van de koers een turbo short gaat uit van een daling. Bij het aankopen van een turbo long koopt ABN Amro het aandeel. Het wordt gefinancierd door de belegger en gedeeltelijk door de bank. Over het door de bank gefinancierde deel betaalt de belegger een rente. Stijgt de koers (bij turbo long) van het aandeel, dan krijgt de belegger een hoger rendement in vergelijking met het inkopen van aandelen. Dit wordt veroorzaakt doordat de bank een deel heeft gefinancierd en er hierdoor veel aandelen zijn aangekocht.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in Turbo'sTurbo's zijn belegginsproducten waarmee veel winst behaalt kan worden, maar hoe werkt een turbo nou eigenlijk?
Beleggen: grote risico’s, hoog rendementBeleggen: grote risico’s, hoog rendementHebt u geld over, en neemt u geen genoegen met de lage spaarrente, dan kunt u gaan beleggen. Indien u bereidt bent om gr…
Voordelen turbo als beleggingVoordelen turbo als beleggingBeleg in 2019 eens anders, beleg als alternatief in een turbo of sprinter en maak superwinsten. Met een turbo belegt u i…
In turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2019 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…

Reageer op het artikel "Een hoog rendement halen met beleggen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 08-01-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!