InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > In goud beleggen?

In goud beleggen?

In goud beleggen? Moet je nog wel in goud beleggen? Deze "Gouden Gids" laat de belegger een objectieve afweging maken tussen argumenten vóór en tégen goud als belegging. Weliswaar wist de goudprijs in augustus 2011 al even de grens van de 1900 euro te passeren maar dat is in dollars per ounce. De notering in euro's is anders.

Is in goud beleggen wel slim beleggen?

In goud beleggen is puur uit een oogpunt van rendement bekeken allerminst een winstgevende belegging. Rekeninghoudend met inflatie had de goudprijs in het jaar 2008 ongeveer op $ 2500 moeten liggen!

Begin 1980 was de goudprijs tot $ 850 per ounce (31,10 gram) gestegen. Daarna viel de prijs sterk terug. Tot dat moment werd goud overal ter wereld als de meest crisis- en inflatiebestendige bescherming beschouwd. Als motivering gold onder meer: "Al duizenden jaren heeft het gele metaal mensen gefascineerd en dit zal ook in de toekomst niet anders zijn." Voor een rationeel handelende belegger geen steekhoudend argument.

Biedt goud bescherming tegen inflatie?

Een renteloze belegging in munten en goudstaven zou als vluchtvaluta een bescherming tegen crises moeten dienen. Uiteindelijk zal een dergelijke bescherming alleen maar zin hebben als we op een punt beland zijn dat naast arbeid en opgepot geld niets anders meer telt.

Nuchter bekeken is goud als bescherming tegen inflatie dus geen vaststaand gegeven. De uitgesproken financiële crisis van 2008 en 2009 heeft aangetoond dat een dergelijk onwaarschijnlijk scenario in alle media in ieder geval breed is uitgemeten. En edelmetaalhuizen hielden in oktober 2008 hun klanten in ieder geval aan het lijntje omdat de goudkoorts simpelweg te groot geworden was. Online-shops voor gouden munten en goudstaven werden tijdelijk gesloten omdat aan de vraag naar fysiek goud niet meer kon worden voldaan.

Bestond in oktober 2008 vooral de vrees dat misschien het gehele monetaire systeem zou instorten, momenteel heerst meer de angst voor opnieuw aantrekkende inflatie. Want hoe moet de ter bestrijding van de financiële en economische crisis excessief gestegen overheidsschuld worden terugbetaald anders dan door geldontwaarding?

Goud als oudedagsvoorziening?

Wat beweegt de kopers van goud? Is het de publieke opinie (de media berichten immers graag over goudkoorts) of is het omdat de collega, vriend of buurman het ook over goud kopen heeft? Of is het een doordachte maatregel om zijn oudedagsvoorziening veilig te stellen? Maar waarom wordt dan niet in andere levensfasen een dergelijke voorzorgsmaatregel getroffen? Of is het toch de kuddegeest die kopers van goud beweegt? De koper van goud bijvoorbeeld die geen deugdelijke schadeverzekering bezit (bijvoorbeeld een particuliere aansprakelijkheidsverzekering), voert niet bepaald een evenwichtige financiële huishouding.

In december 2004 werd in een krantenartikel over goud een 16-jarige top van $ 456 per ounce gekopt. Had men echter geen 16-jaarsperiode (1988-2004) maar een 24-jaarsperiode gekozen, dan zou het artikel er heel anders hebben uitgezien. Dan had men, evenals voorheen, (zelfs zonder inflatie) moeten spreken van lagere goudprijzen. Vanwege de grote vraag naar edelmetalen (vooral uit China) en de mondiale onroerendgoed- en financiële crisis, heeft zich de prijs van goud sindsdien aanzienlijk omhoog bewogen. Zie daarvoor actuele grafieken van de huidige goudprijs.

Goud en valutarisico

De Nederlandse belegger loopt met een "Dollar per ounce"-notering een aanzienlijk valutarisico. Begin 1985 bijvoorbeeld was de prijs vanwege de hoge dollarprijs voor Nederlandse kopers nog vrij hoog, terwijl daarentegen de prijs in dollars uitgedrukt het laagste niveau ooit bereikte.

Wie dus in de eerste helft van de jaren '80 goud had gekocht, had een paar jaar later de helft van zijn geïnvesteerde kapitaal verspeeld. En niet alleen was het kapitaal gehalveerd, enige rente-opbrengst had men evenmin gehad. En een voorspelling over hoe de Euro/Dollar-koers er over 5 jaar uit zal zien, is koffiedik kijken. Goud is net als alle andere grondstoffen onderhevig aan de wet van vraag en aanbod. Speculatieve verwachtingen hebben een enorme invloed op de vraag. Uiteraard heeft men als belegger wel voldoende instrumenten om valutarisico's af te dekken.

Speculatie in edelmetalen

De vier belangrijkste edelmetalen die op de internationale financiële markten worden verhandeld zijn goud, zilver, platina en palladium. Ook speculatie in andere metalen dan goud is een zeer onzekere aangelegenheid. De basisregel dat inflatieverwachtingen een stijging van edelmetalen veroorzaakt, gaat niet (meer) op. Wie zijn geld op platina en zilver had gezet, zou bij een verkeerde timing nóg meer geld hebben verloren. Bovendien, als zilver "loopt", hoeft platina nog lang niet te lopen.

Andere onzekerheid met betrekking tot edelmetalen: waarvoor zijn edelmetalen in de toekomst nog nodig? Hebben we nog behoefte aan platina voor katalysatoren? Wordt goud in de toekomst naast het hoofdverbruik voor juwelen nog wel in de elektronica en tandheelkunde gebruikt? En zullen Chinese en Indiase verbruikers daadwerkelijk meerdere honderden tonnen goud per jaar extra kopen voor de verwerking tot sierraden?

Belegger in goud uitsluitend aangewezen op koerswinst

Edelmetalen als goud leveren de belegger geen rente-inkomsten. Een belegger in goud is derhalve uitsluitend aangewezen op koerswinst, wat goud tot een zeer speculatieve investering maakt. Het in financiële vakbladen regelmatig verkondigde advies van conservatieve vermogensadviseurs om in beginsel ca. 10 procent van je vermogen in goud aan te houden, is dan ook discutabel.

Heel objectief bekeken gaat het om pure speculatie. Een investering voornamelijk in puur goud is daarom niet verstandig. Als speculatieve completering van je portefeuille kan het wel zinvol zijn om te beleggen in de vorm van waardepapieren en certificaten die zijn uitgedrukt in goud.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in goudGoud heeft heden een recordprijs gehaald. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een groeiende vraag van beleggers. Maa…
Goud en gouden sieraden verkopenGoud en gouden sieraden verkopenCash geld krijgen voor gouden sieraden in 2017 is eenvoudig, er is niets moeilijks aan en dat maakt goud interessant. Ma…
Beleggen in edelmetalen zoals goud en zilverBeleggen in edelmetalen zoals goud en zilverBeleggers die de klassieke beleggingen in aandelen wantrouwen hebben meerdere alternatieven. Een daarvan is om te belegg…
Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud: waar kan je fysiek goud kopen?Beleggen in goud blijft een klassieke vluchthaven voor de belegger die pessimistisch is over de economie. Goud is ideaal…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "In goud beleggen?"

Reacties

Mart, 22-06-2014 09:49 #7
Juist de reden dat goud op $2500 zou moeten staan in 2008 is de reden dat goud onderdeel van elke beleggingsportefeuille uit zou moeten maken. Inmiddels de geldcreatie van bijvoorbeeld de FED sinds die tijd maal 5 is gegaan. Goud staat nog steeds ver onder de $2500 terwijl alle redenen om goud als onderdeel van een portefeuille te zien zijn toegenomen. De Dollar staat inmiddels meer onder druk doordat de rol van de dollar minder dominant aan het worden is (Rusland en China maken inmiddels grote deals in Euro's, Roebels en Renminbi). Beleggen in goud vraagt alleen veel geduld. De manipulatie van de banken speelt een grote rol. De eerste boete voor goudmanipulatie is inmiddels binnen bij Barclays. Kortom de trend is positief voor beleggen in goud.

Mark, 24-07-2011 10:29 #6
Dit is ook geen artikel, maar een advertentiecampagne om ons het beetje goud dat we bezitten afhandig te maken. Postalgold.be koopt goud in.
De premies die je moet betalen op gouden munten en baren is steeds groter ana het worden bij de internethandelaren. Om over juweliers maar niet te spreken.
De enige plek om nog goedkoop fysiek goud te kunnen kopen is van andere particulieren op internet-marktplaatsen. Dat wordt echter nu al steeds lastiger, omdat er elke dag meer koper bijkomen en er elke dag minder verkopers zijn. Zilver is 40 keer goedkoper (op dit moment nog) en hier is nog wel een groot aanbod. Marktplaats op internet is hier een uitstekende plek om zilveren munten op de kop te tikken.
Koop nu het nog kan. De fiatvaluta zitten in hun eindstadium en goud en zilver leiden tot hun grootste waarde in tijden van hyperinflatie. (Niet voor winst, maar puur om te kunnen overleven in een Mega-crisis)

Jan, 31-05-2011 23:20 #5
Wat een onzinnig artikel! edelmetalen zijn ook in de toekomst nodig. Zeker zilver waar steeds meer toepassingen voor worden ontdekt. Dit geld ook voor platina voor het maken van katalisatoren. Zilver is van alle edelmetalen in mijn ogen de beste belegging van allemaal. Zilver gaat zeker nog flink stijgen in prijs als je onderzoek naar waar zilver allemaal voor wordt gebruikt en hoe het aanbod en vraagplaatje in elkaar steekt.

Goud zal ook altijd een waardevol edelmetaal blijven. edelmetalen kunnen nooit lager in prijs zakken dan hun produktieprijs. Dus ze zullen ten alle tijde een waarde vertegenwoordigen. Papiergeld verlies elk jaar aan koopkracht, logisch dat mensen geld wat ze dan even niet nodig hebben o.a. omzetten in Goud of andere edelmetalen.

Als Goud in de toekomst niks meer waar zou zijn (wat absolute nonsens is daar ik dat eerder verwacht van al het fiatgeld wat als een gek wordt bijgedrukt!) waarom houden centrale banken een bepaalde hoeveelheid goudreserves aan als ze zoveel vertrouwen hebben in het door hen zelf ontworpen ongedekte papieren fiatsysteem? Zullen ze ook wat aan zien komen?

Joop, 24-05-2011 20:06 #4
Ik denk dat je goud of andere edelmetalen weldegelijk als een stukje zekerheid kan aanschaffen. Edelmetalen als goud en zilver zijn altijd wat waard en zijn nooit waardeloos. Ook is de prijs van zilver en goud weldegelijk gestegen als je de grafiek van de laatste tientallen jaren erbij pakt.

Goud en zilver kunnen nooit verder zakken dan hun produktieprijs! Aandelen en obligaties kunnen wel waardeloos worden. Dus ik zie goud en zilver weldegelijk als een veilige buffer in je beleggingsportefeuille.

Dd, 20-12-2010 02:38 #3
Het is lelijk dat goud weer van de dollar afhangt, die munt ligt ook op de rand van crashen en dan zou het de goud prijs mee sleuren de afgrond in? Goud zou een eigen waarde moeten hebben en daar alle valuta's op afstemmen…

Vibe, 17-08-2010 10:28 #2
De vraag is waneer je je goud of zilver weer "omruilt" in geld. als je tijdens hyperinflatie ineens je hypotheek kan afbetalen met een paar gouden muntjes?

Gordon Gekko, 12-01-2010 09:50 #1
" En een voorspelling over hoe de Euro/Dollar-koers er over 5 jaar uit zal zien, is koffiedik kijken."

De verhouding Euro/Dollar doet er straks niet meer toe. Beide valuta ontwaarden enorm in de komende
5 jaar. Vraag de grafieken maar op: zowel de Dollar als de Euro worden in gigantische hoeveelheden geprint
en zullen daardoor hun waarde (en geloofwaardigheid) gaan verliezen.

Zilver en goud zijn inderdaad al duizenden jaren het echte geld. Fiat geld (zoals de Gulden en de Euro) houden nooit
hun waarde. Een beker koffie bij een Shell-station kostte vorig jaar 1 euro. Vanaf nu 1,20 euro. Dat is een voorbeeld
van een prijsinflatie.

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 24-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 7
Schrijf mee!