InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Geldkwesties: Beurswijsheden - Beleggen, ja of nee?

Geldkwesties: Beurswijsheden - Beleggen, ja of nee?

Geldkwesties: Beurswijsheden - Beleggen, ja of nee? De beurs kent veel wijsheden. Een aantal ervan heeft een kern van waarheid. Maar dit geldt zeker niet voor alle wijsheden. Hier volgen een aantal wijsheden waarbij aangegeven wordt of het zinvol of onzin is. Voor 2010 lijkt het beleggen in olie een goede belegging. In 2009 ging de prijs naar een dieptepunt en nu verwacht men weer een stijging door grotere vraag en door schaarste olie die allebei een prijsopdrijvend effect hebben.

“Koop geen aandelen als de beurzen dalen”

onzin

Het hoogste rendement wordt juist behaald als de koersen flink zakken. Dit hebben we gezien bij de laatste crisis. Het vereist moet om tegen de onheilsberichten in te gaan. Ook moet u weten wat u moet doen. Het komt aan op stockpicking: de juiste aandelen eruit pikken. Het gaat om kwaliteitsaandelen die een flink tik hebben gehad: Ahold, ING, Aegon, Randstad, ASML en Koninklijke Shell. Stel een gespreide beleggingsportefeuille samen.

“Wees koelbloedig”

zeer zinvol

Laat u niet leiden door emoties. Hebzucht kan desastreus uitpakken als u niet op tijd uitstapt. Neem genoegen met een bepaald percentage en verkoop dan de aandelen. Bij paniek zijn er altijd koele kikkers die de aandelen voor een prikkie willen overnemen. Bij stijging koers hebben zij de winst en zit u met verlies.

“Wie geschoren wordt (verlies maakt) moet blijven zitten”

niet altijd zinvol

Bij verlies zou u uw aandelen niet moeten verkopen omdat de koersen zich na enige tijd weer zullen herstellen. Dat geldt echter niet altijd zo, omdat de koersen misschien niet op hetzelfde niveau kunnen terugkeren. Beter is een grens te stellen voor uzelf. Bijvoorbeeld verkopen bij 25%.

“Grafieken zijn een hulpmiddel om in- en uitstapmoment te bepalen”

zinvol

Grafieken voorspellen in enige mate de koers. Bij daling koers en vervolgens consolidatie is sprake van bodemvorming. Op zo'n moment stappen vele beleggers in. Bij stijging koers en vervolgens afvlakking stijging is sprake van topvorming. Op zo'n moment stappen veel beleggers uit.

“Beleggingsanalisten zitten er vaak naast”

is waar

De internationale beurzen laten zich niet voor de volle 100% voorspellen. Een goede adviseur geeft koopadvies voordat een fonds aan zijn stijging begint.

“U hoeft geen beleggingsdeskundige te zijn om goed te kunnen beleggen”

klopt

Een voorbeeld is de beurs gorilla Jacko die willekeurig een banaan kiest waarna er een fonds wordt verkocht. Sinds 2000 heeft hij de AEX al 8 keer verslagen.

“Buy the rumour, sell the news” / “wees geen trendvolger”

beetje zinvol

Beleggers kopen op een gerucht. Zodra het nieuws bekend wordt verkopen ze weer. Dit is risicovol, want het gerucht kan vals zijn.

“Sell in may and go away”

kern van waarheid

Dit is gebaseerd op onderzoek van medewerkers van de Stock Trader's Almanac die 56 jaar lang 10.000 dollar in de Dow Jones investeerden in de periode november-april. In mei verkochten ze weer hun aandelen. Na 56 jaar was het saldo van 10.000 naar 544.323 dollar gestegen. Hetzelfde deden ze in de periode mei-oktober. Toen was er een verlies van 272 dollar. In Nederland is het rendement van de AEX in mei slechts 0,1%.

”Remember to be back in september”

onzin

September is juist de slechtste beursmaand van het jaar. November en december zijn traditioneel de beste beleggingsmaanden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tips Startende/ Beginnende BeleggerBen jij een beginnende belegger en vraag je je af wat de dingen zijn die een startende belegger moet weten en moet doen?…
5 Tips voor veilig en minder risicovol beleggenAls je wilt gaan beleggen is het verstandig om je goed voor te bereiden en te weten hoe alles in zijn werk gaat op de be…
Beleggen? Hoe moet ik beginnen?U kunt tegenwoordig niet meer om beursnieuws heen. Vrijwel alle nieuwsberichten bevatten beursnieuws. Als leek is het va…
Beleggen: risico & rendementBij beleggen gaan risico en rendement hand in hand. Hoe meer risico’s u bereid bent te nemen, des te hoger het rendement…

Reageer op het artikel "Geldkwesties: Beurswijsheden - Beleggen, ja of nee?"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Geldkwesties
Schrijf mee!