InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in olie: is olie een interessante belegging?

Beleggen in olie: is olie een interessante belegging?

Beleggen in olie: is olie een interessante belegging? De belegger die geïnteresseerd is in de energiesector moet steeds de prijs van olie in de gaten houden. De olieprijs is immers van grote invloed op de aandelenkoersen van de bedrijven in de energiesector. De olieprijs zelf hangt dan weer af van de vraag naar olie, die sinds de crisis van eind 2008 duidelijk verminderd is. De staat van de economie speelt hierbij een grote rol. Daarnaast zijn ook tal van geopolitieke factoren cruciaal bij de schommelingen van de olieprijs. Hoe interessant is olie voor de belegger?

Olieprijs: vraag en aanbod

Olieprijs

De prijs van olie heeft een grote invloed op de aandelenkoersen van oliebedrijven en van de hele energiesector in het algemeen. Beleggers die willen investeren in de energiesector houden steeds rekening met de evolutie van de olieprijs. Die olieprijs is de laatste jaren aan sterke schommelingen onderhevig. De olieprijs op zich is dan weer afhankelijk van de wetten van vraag en aanbod.

Vraag naar olie daalt

Zo was de vraag naar olie in de eerste helft van 2008 vrij groot, wat een hoge olieprijs tot gevolg had. De olieprijs bereikte een hoge piek in de zomer van 2008. Met het ontstaan van de financiële crisis op het einde van 2008 kwamen enorm veel bedrijven in de problemen en daalde de vraag naar olie wereldwijd. De prijs van de olie daalde eveneens en de OPEC-landen beslisten om de productie te beperken. In de loop van 2015 bereikte de olieprijs een min of meer stabiel niveau rond de 45 à 50 dollar per vat.

Nieuwe olievelden

Oliebedrijven

Met de crisis daalde dus de prijs van de olie en mede door de paniekreacties op de beurs kelderden ook de aandelenkoersen van de oliebedrijven. De oliebedrijven hielden rekening met minder winst en probeerden zoveel mogelijk de kosten te beperken. Zo werd er minder uitgegeven aan de studie en het onderzoek naar nieuwe olievelden om kosten te besparen en op die manier wat meer financiële speelruimte te hebben voor als de olieprijzen op lange termijn niet spectaculair zouden stijgen.

Olievoorraden Brazilië

Ook werden bepaalde investeringen in booractiviteiten stilgelegd. Olieboringen zijn immers peperduur en kunnen pas rendabel zijn als de olieprijs hoog is. Tegelijkertijd zijn er nieuwe olievoorraden ontdekt in Brazilië en werden er nieuwe projecten opgezet in Rusland en voor de kusten van West-Afrika. Er zijn dus zeker wel vooruitzichten voor de oliesector als de wereldeconomie weer helemaal gaat opleven.

Olie na de crisis

In de nasleep van de economische crisis van 2008 kende de olieprijs tal van schommelingen zonder een echte opmars te kunnen maken. De wereldeconomie kende teveel onzekerheid en anno 2016 zijn de vooruitzichten nog niet veelbelovend voor de belegger. Maar als de economie weer op volle toeren draait, dan zal de vraag naar olie weer verhogen en zullen de prijzen stijgen. Dit kan de prijs van olie zeker de hoogte in jagen.

Beleggen in olie: interessant?

De aandelenprijzen van bedrijven die te maken hebben met de productie en de raffinage van olie staan midden 2016 relatief laag. Hoewel bepaalde investeringen in de oliesector zijn stilgelegd, zijn er ook nieuwe projecten opgezet. De vooruitzichten voor de oliebedrijven zien er op middellange termijn niet slecht uit: de opflakkering van de economie zal er uiteindelijk wel komen. Daardoor zal de vraag naar olie stijgen, met een prijsstijging tot gevolg. De bedrijven zullen dus meer winst kunnen maken en weer meer dure olieboringen kunnen doen. De oliesector lijkt dus een interessante belegging voor de belegger, hoewel je steeds met een heleboel factoren rekening moet houden, en dit op globaal wereldeconomisch vlak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in olie: is olie een interessante belegging?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 11-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Oliebeleggingen
Schrijf mee!