InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Economische groeilanden: tips om te beleggen in groeimarkten

Economische groeilanden: tips om te beleggen in groeimarkten

Economische groeilanden: tips om te beleggen in groeimarkten De economische crisis van eind 2008 zorgde voor een schok bij de beleggers wereldwijd. De problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt zorgde voor moeilijkheden voor tal van westerse banken. Sommige economen beweren dat het zwaartepunt van de wereldeconomie stilaan verschuift naar het oosten, waar de groeimarkten of "emerging markets" aan een opmars bezig zijn. Beleggers richten zich dan ook meer en meer op groeilanden zoals China en India. Deze twee landen behoren tot de zogenaamde BRICS, een groep van landen die in de eenentwintigste eeuw een aanzienlijke economische groei hebben gekend en nog steeds hoge groeiverwachtingen hebben. Hoe kan je succesvol beleggen in economische groeilanden?

Financiële crisis als keerpunt

De financiële en economische crisis van eind 2008 bracht wereldwijd een schok teweeg bij beleggers. De aandelen op de beurs gingen de dieperik in en tal van banken gingen failliet. Doordat de crisis werd veroorzaakt door de problemen op de Amerikaanse hypotheekmarkt, kwam er een deuk in het prestige van de dollar en van de Amerikaanse economie. Ook in Europa zorgde de crisis voor een genadeloze recessie, met failliete bedrijven en hoge werkloosheid tot gevolg.

Groeilanden: "BRICS"

In de financiële wereld zijn er meer en meer kenners die aangeven dat de economische crisis van 2008 wel eens een keerpunt zou kunnen geweest zijn. De westerse economieën kwamen terecht in een crisis waarvan de gevolgen nog niet helemaal uitgewerkt zijn. De economische groeimarkten of "emerging markets" daarentegen, zoals India, China en Brazilië, bevinden zich in volle ontwikkeling en lijken de globale crisis goed te verteren. Om die redenen richten tal van beleggers hun pijlen op de groeilanden, waardoor het zwaartepunt van de wereldeconomie wel eens in die richting zou kunnen gaan verschuiven. De betreffende groeilanden worden ook wel BRICS genoemd, naar de beginletters van Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika (South-Africa).

Onrechtstreeks beleggen in groeilanden

Bedrijven gericht op groeilanden

Een eerste mogelijkheid om te beleggen in groeimarkten is op onrechtstreekse wijze. Dit betekent dat je je nog steeds richt op bedrijven dichtbij huis, zoals bedrijven uit Europa, maar dan wel bedrijven die al sterk op de groeilanden geöriënteerd zijn. De bedoeling is dat je belegt in ondernemingen die een belangrijk deel van hun omzet halen uit de groei-economieën van bijvoorbeeld China en India.

Potentieel rendement

Als belegger kan je dus op onrechtstreekse manier mee genieten van de economische groei in die landen. Het voordeel van deze methode is dat je potentieel een hoog rendement kan halen dankzij de groeimogelijkheden, en tegelijkertijd een belegging doet in een Europese onderneming. Je kan dus vrij makkelijk informatie vinden over het bedrijf en je kan het op een Europese beurs kopen.

Rechtstreeks beleggen in groeimarkten

Groeilanden zelf

Een tweede manier om te beleggen in de opkomende groei-economieën is om simpelweg rechtstreeks te beleggen in aandelen van bedrijven uit de betreffende landen. Westerse beurzen zoals de Nasdaq en de beurs van Londen bieden tal van aandelen aan die behoren tot de groeimarkten. Nadeel van deze methode is dat je niet altijd even makkelijk informatie over de aandelen vindt en dat je ze niet altijd in euro kan kopen. Je moet dus vaak rekening houden met het wisselkoersrisico.

Sterke sectoren

Het komt erop neer dat je wat actiever op zoek moet naar de mogelijkheden die de aandelen bieden en je je kennis over de groeimarkten meer op eigen houtje moet verruimen. Rechtstreeks beleggen in de groeimarkten heeft het voordeel dat je minder gebonden bent aan de sectoren die vaak op de Europese beurzen worden aangeboden, en je direct kan richten op de sterk staande sectoren uit de groeilanden, zoals bijvoorbeeld gas uit Rusland, of IT-technologie uit India.

Beleggen in groeimarkten via fondsen

Beleggingsfondsen

Als je er niet meteen voor voelt om zelf actief bezig te zijn met het vergaren van informatie en het aankopen van aandelen, dan is er de mogelijkheid van de beleggingsfondsen in groeimarkten. Als je de verantwoordelijkheid liever overlaat aan iemand die goed op de hoogte is, dan kan je beleggen in een fonds dat op de opkomende groeimarkten gericht is.

Beleggingsportefeuille spreiden

Dergelijke fondsen worden beheerd door beleggingspecialisten die voortdurend geïnformeerd zijn over de aandelen en die zorgen voor een goede spreiding van verschillende aandelen in de beleggingsportefeuille. Het voordeel daarvan is dat je het risico van die aandelen spreidt. Banken zoals ING bieden dergelijke fondsen aan: zo is er bijvoorbeeld het fonds ING L Invest Emerging Markets.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Trackers zijn fondsen die weinig kosten met zich meebrengen en net zoals aandelen op de beurs verhandeld worden. Belegge…
Tips voor beleggenBeleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedri…
Beleggen in groeimarktenDe groeimarkten, zoals Latijns-Amerika of Oost-Europa hebben de laatste jaren voor beleggers een mooi rendement opgeleve…
Beleggingsfonds kiezen - TipsBeleggingsfonds kiezen - TipsDe Nederlandse belegger kan kiezen uit duizenden beleggingsfondsen. Door het grote aantal fondsen is het lastig om het j…
Beleggingsfondsen vergelijken met MorningstarBeleggers in beleggingsfondsen hebben net als beleggers in aandelen een keus uit een enorm aantal beleggingsfondsen waar…
Bronnen en referenties
  • http://www.groeilanden.com/, bezocht op 27/10/2015.

Reageer op het artikel "Economische groeilanden: tips om te beleggen in groeimarkten"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in BRICS
Schrijf mee!