InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: wat kost dat?

Beleggen: wat kost dat?

Beleggen: wat kost dat? Beleggen levert geld op, mits je verstandig belegt en goed beleggingsadvies krijgt. Aan beleggen zitten ook kosten verbonden. De belegger betaalt provisie aan tussenpersoon of bank, er is transactieprovisie, jaarlijks bewaarloon, beheervergoeding voor beleggingsfonds of vermogensbeheerder en uiteraard zijn er transactiekosten. Als je aan het beleggen gaat, kun je overigens bij de Autoriteit Financiële Markten informeren naar de betrouwbaarheid van een tussenpersoon.

Beleggen: de kosten

Kosten horen bij beleggen. Beleggen kan rendabel zijn, maar de belegger moet rekening houden met kosten als: bewaarloon, transactieprovisie, transactiekosten, beheervergoeding en dergelijke. De kosten kunnen een aanslag plegen op het rendement van de beleggingen. Daarom is het aan te raden, onderzoek te plegen naar de kosten en de kosten met elkaar te vergelijken voordat men aan het beleggen slaat. Het is namelijk goed mogelijk de kosten flink terug te dringen. Want een actieve belegger maakt jaarlijks behoorlijk wat kosten: wel tientallen procenten van het belegde geld. Ook de belegger die alles zelf regelt ontkomt niet aan de kosten. Opletten dus.

Transactiekosten

Er is een bank nodig, zodat de belegger aandelen, opties en obligaties kan kopen en banken brengen hiervoor tarieven in rekening. Opmerkelijk genoeg verschillen deze tarieven die de verschillende banken hanteren behoorlijk. Voor wie wil beleggen legt het vergelijken van tarieven bij de verschillende banken dus geen windeieren. Sowieso betaal je bij de bank verkoopprovisie en bewaarloon. Hier komt een vast tarief bij per transactie én een percentage van de aankoopwaarde. Hoe lager de aankoopwaarde hoe hoger dit percentage is. Kleine aankopen zijn dus relatief onvoordelig.

Hoe kun je besparen op transactiekosten, kom je hier überhaupt onderuit? Je komt er niet helemaal onderuit, maar het scheelt enorm om te beleggen via Internet. Dus niet via een bank met dure adviseurs. Helaas mis je hiermee een goed advies, waardoor je in de fout kan gaan door te veel of te weinig aandelen te kopen. Goedkoop kan dus duurkoop zijn, mits je zelf veel verstand van beleggen hebt.

Beleggen via Internet

Beleggen via Internet kan dus nadelen opleveren: verlies door onkundig beleggen doordat je een goed advies ontbeert. Een ander nadeel van beleggen via Internet is het administratieve gedeelte. Dit wordt anders door de bank voor zijn rekening genomen. Het administratieve gedeelte bestaat uit contracten en codes. Pas op voor een fondscode die je foutief intypt, dit kan je een vermogen kosten. Evengoed is beleggen via Internet een snelgroeiende markt. Ook hier geldt: onderzoek!

Beleggen via bank

Een bank is commercieel en wil natuurlijk meer vermogen. Zij hebben belang bij een regelmatige en maximale inkomstenstroom uit provisies. Om een maximale provisie-inkomstenstroom te realiseren heeft de bank er belang bij dat er per klant regelmatig veranderingen in portefeuille plaatsvindt. Een beleggingsadviseur zal dan ook aansturen op verandering in portefeuille. Er zullen volgens hun altijd aandelen zijn die in te ruilen zijn voor betere aandelen. Helaas blijkt uit onderzoek dat het regelmatig inruilen van aandelen en het opvoeren van transacties juist ten koste van het rendement gaat.

Hoewel bank en klant hetzelfde belang delen, namelijk groei van het vermogen, betekent dit niet dat je bij de bank automatisch beter af bent. Een vermogenbeheerder krijgt een kickback free (percentage van betaalde provisie aan de bank over orders). Dus hebben zij mogelijk dollartekens in de ogen bij veranderingen in portefeuilles. Neem dus een onafhankelijke vermogensbeheerder die geen kickback krijgt.

Beleggingsfondsen

Beleggen via een beleggingsfonds is een stuk goedkoper dan individueel beleggen. Wel wodrt in het beleggingsfonds jaarlijks kosten in rekening gebracht voor het beheer van het vermogen (beheerfee). Ook kunnen transactiekosten oplopen. De kosten die in rekening gebracht worden voor het beheer van het vermogen zijn helaas niet zichtbaar voor de klant. Dit kan dus voor de klant ontransparantie opleveren. Veel mensen zijn hiermee de boot in gegaan. Als je een beleggingsfonds kiest let er dan op dat het beleggingsfonds geen moeite heeft met het bekendmaken van zijn expense ratio (dit geeft de kosten weer).
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen: wat kost dat?"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!