InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen, tips voor beginnende beleggers

Beleggen, tips voor beginnende beleggers

Beleggen, tips voor beginnende beleggers Beleggen kan rendabel zijn. Voor beginnende beleggers zijn er nuttige tips, zodat de beginnende belegger veilig kan beleggen. Beleggen doe je veilig door middel van een tussenpersoon. Effecten koop je en verkoop je als belegger bij een bank waar je al jaren bekend bent en waar je een rekening hebt. Beleggen in aandelen kan aantrekkelijker zijn dan beleggen in obligaties, hoewel beleggen in bedrijfsobligaties sinds de kredietcrisis ook niet verkeerd is. Als belegger kies je een goede adviseur.

Beleggen, tips

Beleggen in aandelen of toch in bedrijfsobligaties

Beleggen in aandelen van goed aangeschreven grote ondernemingen is wanneer men over een periode van tien tot vijftien jaar beziet, winstgevender dan beleggen in obligaties. Tenminste, zo was het voor de kredietcrisis. Sinds de kredietcrisis kiezen meer beleggers ervoor om te investeren in bedrijfsobligaties en financiele obligaties (credit cash bonds). High yield obligaties geven momenteel goede winst en bedrijfsobligaties (kredietwaardige) hebben geen verdere dalingen laten zien. Investeren in bedrijfs- en financiele obligaties is okee, maar de bedrijfsobligaties moeten een kredietwaardering van tenminste A hebben. Het is het interessantste om te investeren in obligaties in de sectoren Telecom en nutsbedrijven. Ook obligaties afkomstig uit de sector 'food' doen het goed. Investeren in obligaties die door de overheid doen het goed als het vermogen gespreid wordt.

Verlies bij koersdalingen beperken

Wanneer je gaat beleggen is het verstandig om de verliezen die het gevolg zijn van dalende koersen zo veel mogelijk te beperken. Het is dus zeer verstandig om niet op één paard te wedden en om te beleggen in aandelen met putopties. Bij een put-optie kan de koper de waardee van een koers verkopen die van te voren is afgesproken. Put-opties kunnen door de belegger verzekerd worden.

Spreiden

Spreiden over meerdere beleggingen is verstandig, wanneer de belegger geen putopties heeft om verlies bij koersdaling te voorkomen. De belegger spreidt dan over obligaties (al dan niet bedrijfsobligaties) en deposito's. Het spreiden is een belangrijke tip, wanneer de belegger gehoor geeft aan deze tip kan hij het beste kiezen voor een spreiding van geld over de hele wereld. Geld is te spreiden over diverse effectensoorten, het is risicoverlagend om te spreiden over obligaties, aandelen en vastgoed.

Zaken die goed in de markt liggen

Beleggen in zaken die goed in de markt liggen, waar veel vraag naar is en die goed verkopen verlaagt het risico van verlies. Bij bedrijfsobligaties zjin dit de Telecombedrijven en nutsbedrijven.

Beleggen met geleend geld

Beleggen met geleend geld is een slecht idee. Hier raak je als belegger gestresst van. En hoewel sommige sites over beleggen positief schrijven over beleggen met geleend geld is de kans op bankroet erg groot, met alle gevolgen van dien.

Een goede beleggingsadviseur, strategie

Zorg voordat je gaat beleggen, dat je over het onderwerp en de ins en outs ingelezen bent. Het is goed om een goede beleggingsadviseur te nemen maar vlak je eigen intuïtie niet uit. Laat je beslissing over hoe en waarin je belegt ook niet afhangen van of iets wel/niet een fiscale aftrekpost is. Uitgaan van fiscale aftrekposten is geen goed motief. Bedenk voordat je een beleggingsadviseur inschakelt en nadat je je in beleggen hebt verdiept, een strategie. Wees vasthoudend in de strategie, verander deze alleen met een goede reden en niet door twijfel.

Beloofde koerswinst

Goede resultaten in de voorbijgaande periode bieden geen garantie voor nu en de toekomst, zo is het ook met beloofde koerswinsten. Garanties zijn er niet, zoals de kredietcrisis al heeft laten zien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf beleggen (of via de bank)?Zelf beleggen (of via de bank)?Als je gaat beleggen en je bent een beginnende belegger ga je je verdiepen in de ins en outs van beleggen. Dan is de vra…
Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?Beleggen in obligaties: wat zijn converteerbare obligaties?Voor wie wil beleggen in obligaties zijn er verschillende mogelijkheden. Naast de klassieke obligaties heb je ook de con…
Beleggen in aandelen, obligaties of goudBeleggen in aandelen, obligaties of goudWie wil beleggen kan kiezen uit diverse beleggingsvormen. Beleggen kan in aandelen, obligaties, rentedragende belegginge…
Structured productsStructured productsHier volgt een overzicht en uitleg van zogeheten "structured products", samengesteld uit de standaardproducten.

Reageer op het artikel "Beleggen, tips voor beginnende beleggers"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!