Effectenrekening openen om aandelen te kopen en te verkopen

Effectenrekening openen om aandelen te kopen en te verkopen Als je wilt starten met beleggen dan kan je bij je bank een effectenrekening openen. Een effectenrekening is een rekening waarmee je aandelen kan kopen en verkopen, maar ook andere beleggingen zoals kasbons, obligaties en beleggignsfondsen. Afhankelijk van de bank, beursvennootschap of vermogensbeheerder worden ook wel de termen "beursrekening" of "beleggersrekening" gebruikt. In tegenstelling tot het klassieke systeem van de effecten op naam en aan toonder, beschikt de effectenrekening niet over nadelen zoals het gevaar op diefstal of verlies. Waar je voorheen nog echt een materieel bewijs van je aandeel in handen kreeg, gebeurt in de eenentwintigste eeuw alles online. Je hoeft je dus geen zorgen meer te maken over de bewaring van je effecten want de online effectenrekening garandeert de veiligheid van je effecten. Hoe en waar kan je een effectenrekening openen, en wat zijn de kosten ervan?

Effectenrekening: aandelen kopen

Als je wilt beleggen in aandelen dan is de eerste logische stap die je zal zetten het openen van een effectenrekening. Op die effectenrekening worden alle beleggingen die je doet overzichtelijk samengebracht. Hierbij gaat het niet alleen om aandelen maar ook andere vormen van beleggingen, zoals bijvoorbeeld kasbons, obligaties en beleggingsfondsen. Als je online op je effectenrekening inlogt kan je duidelijk zien hoeveel aandelen je van een bepaalde onderneming hebt gekocht, wat de koers ervan is en het actuele rendement. Hierdoor kan je in "real time" kijken of je winst of verlies aan het maken bent.

Waar een effectenrekening openen?

Doorgaans kan je een effectenrekening openen bij de bank waar je klant bent. Dit kan in het bankkantoor of gewoon online op de website van de bank. In enkele klikken is het hele proces voltrokken en heb je een eigen effectenrekening gecreëerd. Vanaf dan kan je aandelen en andere vormen van beleggingen gaan kopen en verkopen. Maar een effectenrekening openen kan ook bij gespecialiseerde beursvennootschappen of vermogensbeheerders. Afhankelijk van de terminologie die je bank of beursvennootschap gebruikt, spreekt men ook wel van "beursrekening", "beleggersrekening" of "effectendossier". Een effectenrekening heeft ook een eigen IBAN-rekeningnummer, net zoals andere bankrekeningen.

Materiële effecten

Effecten op naam en op toonder

Met de snelle ontwikkeling van het internet en de moderne technologie op het vlak van apps is het online openen van een effectenrekening vanzelfsprekend geworden. Alles gebeurt supersnel via enkele klikken of "swipes". Je zou haast gaan vergeten dat er ooit nog materiële effecten bestonden, met name aandelen waarvan je een papieren bewijs had. Als je een aandeel kocht kreeg je daar een zichtbaar en tastbaar bewijs van: een zogenaamd effect op naam of een effect aan toonder. Dit laatste begrip betekende dat ieder die een efffect aan toonder kon voorleggen daarvan de winst kon opstrijken. Dus ook wanneer een effect aan toonder verloren of gestolen was kon de niet-rechtmatige eigenaar het verkopen. Bij een effect op naam had je meer zekerheid: in dat geval kon alleen de eigenaar van het effect zelf het aandeel verkopen.

Nadelen materiële effecten

Je kon de materiële effecten op je adres laten bezorgen of bijvoorbeeld laten bewaren in de kluis van de bank. Dit bracht heelwat nadelen met zich mee. Zo ging er heelwat tijd verloren met het overdragen van de effecten, wat dan weer kosten met zich meebracht. Ook bestond er altijd het gevaar van je effecten kwijt te spelen: er was altijd het risico van verlies of diefstal. De effectenrekening bracht hier verandering in doordat je al je effecten op een aparte rekening kan samenbrengen. Maar in de eenentwintigste eeuw kwam er geleidelijk een einde aan deze materiële effecten en gingen zowat alle beleggers online hun effecten aankopen.

Online effectenrekening: voordelen

Automatisch

Het grote voordeel van de effectenrekening is dat je het beheer van je aandelen, obligaties, kasbons enzovoort volledig aan de bank kan overlaten. Het gevaar van verlies of diefstal van je effecten bestaat dus niet meer. Bovendien betaalt de bank je dividenden stipt uit, waardoor je geen tijd en rente meer verliest. Ook word je op de hoogte gehouden van de vervaldagen en de mogelijkheden om verder te beleggen.

Veilig

De meeste banken bieden je na bepaalde periodes een gedetailleerd overzicht aan van al je verrichtingen en de situatie van je effectenrekening. Een bijkomend gevolg van de overzetting van je effecten op een effectenrekening is dat je niet meer naar de bank hoeft om een kluis te huren voor de bewaring van je effecten. Dit maakt de bewaring van je effecten een heel stuk veiliger.

Kosten effectenrekening

Met de snelle elektronische communicatie dankzij internet is ook de relatie tussen banken en klanten er op vooruit gegaan. Vele banken bieden het internetbankieren voordelig aan aan hun klanten en dat zorgt voor een vlot beheer van je bankzaken. Banken bieden de mogelijkheid om via het internet effectenrekeningen te openen en financiële verrichtingen uit te voeren. Bij de meeste banken en internetbrokers is het openen en beheren van een effectenrekening gratis. Wel zal je kosten en taksen moeten betalen bij het uitvoeren van je beursverrichtingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.wikifin.be/nl/themas/uw-dagelijks-geld/bankrekeningen/effectenrekening, bezocht op 17/11/2015.

Reageer op het artikel "Effectenrekening openen om aandelen te kopen en te verkopen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Veilig beleggen
Schrijf mee!